Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Inget popfilter, man kan se det mot slutet. Men poplÄten slog ÀndÄ. Inget jag gillade, urk. Men kul att se. Undrar vad det var för studio? SÄg stort ut.

Postat

NĂ€r man ser detta börjar man förstĂ„ att man Ă€r gammal 🙂

Postat

Var den ena körtjejen ABBA-Annifrid?

Fy fan för de dÀr pullovrarna eller vad de kallades. Jag var 15 1970. Skulle ha gissat nÀstan pÄ 50-tal om jag inte vetat Ärtalet.

Postat

Roligt och ganska intressant att se!

Ser ut som att det var mer ett riktigt hantverk pÄ den tiden om man jÀmför med vissa produktioner idag.

Hade varit roligt att uppleva den analoga eran! 🙁

Postat

...fast filminspelningen har de ju knappast gjort samtidigt som inspelningen gjordes, utan precis som nu har de sÀkert filmat i efterhand och folk har fÄtt spela och sjunga playback. Puffskydden kÀnns nog inte sÄ bra att ha uppe nÀr man filmar - för de döljer rÀtt mycket...

Postat

"EN triangel?! Nej för fasen nu Ă€r det pĂ„ elitnivĂ„, hĂ€r kör vi TVÅ trianglar!".

Och ljudteknikern lÄter snarlik Leif GW Persson.

Postat

Om jag inte Àr helt ute och cyklar nu Àr studion f d EMI Studios, SkÀrmarbrink. Idag heter den Cosmos och ser helt annorlunda ut. Stort inspelningsrum - en gammal biografsalong.

Postat

...fast filminspelningen har de ju knappast gjort samtidigt som inspelningen gjordes, utan precis som nu har de sÀkert filmat i efterhand och folk har fÄtt spela och sjunga playback. Puffskydden kÀnns nog inte sÄ bra att ha uppe nÀr man filmar - för de döljer rÀtt mycket...

avstÄnd

sÀrskilt körtjejerna stÄr ju pÄ en halvmeter - och ja annifrid Àr den ena

emi ja

Postat

Aah, UNDERBARA 70-tal! Gotta love it!

😆 @ konversationen @ 1:52-2:01

Teknikern: "Jag tÀnkte pÄ att vi borde komprimera... Finns gitarr."

"A, just det. Absolut", sĂ€ger Palmers med en blick som nĂ€rmast sĂ€ger visst, Einstein, visst. "Öööh, basen tycker jag Ă€r bra hĂ€r..."

Men... Var inte bordet rÀtt sÄ gammalt för att vara 1975? Tyckte det sÄg ut som nÄgot som hörde hemma pÄ Abbey Road 1969 nÄgon gÄng. OK, sex Ärs skillnad bara. Men ÀndÄ, EMI, liksom...

Postat

Kul klipp, tack för den lÀnken GuitarNilsson.

TÀnkte mest pÄ:

* hur bred rullbandstejpen Àr

* att jag inte kÀnde igen tjejen bredvid Annifrid

* att harpo sjÀlv saknade skor och kanske var det dÀrför han hade lÀttare att ta movIIIe

* att trummisen var sÄ fattig att han saknade t-shirt

* att mÄnga sÄg Àldre ut i klippet Àn vad de förmodligen var, var ljudteknikern pensionÀr med fritidssyssla?

(men det Àr ju Ànnu vÀrre om man kollar en fotbollsmatch i sv/v frÄn 40-talet, dÀr ingen spelare ser ut att vara under 60...)

* att körtjejerna stod rÀtt lÄngt ifrÄn miken

* att det var tur att B Palmers Àndrade oboeslingan, för annars hade det kanske inte blivit en hit

â˜ș

drloop (oregistrerad)
Postat

Öppma lurar... mmmm

Postat

Ser ut om Liza Öhman brevid Anni-frid

Och ang rullbandaren sÄ ser det ut som 2"-band

sjÀlvklart 2"

men liza, Àr det verkligen det?

iofs alltid en kvalificerad gissning Ä hon jobbade ju med abba oxÄ

R-150-865495-1166960056.jpeg

Postat

Den andra körtjejen var Lena Ericsson.

Harpo har slÀppt 13 album och löjligt mÄnga singlar.

RÄkade ut för en hÀstspark för 30 Är sedan och förlorade luktsinnet och ett öga.

Döpte det efterföljande albumet till "Starter" efter namnet pÄ hÀsten.

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

"EN triangel?! Nej för fasen nu Ă€r det pĂ„ elitnivĂ„, hĂ€r kör vi TVÅ trianglar!".

Och ljudteknikern lÄter snarlik Leif GW Persson.

Hahah ja leffe persson var det första jag ocksÄ tÀntke nÀr teknikern öppna kÀften...

Postat (redigerat)

Jag fick lÀnken av Gunnar Silins, före detta studiotekniker. Dristar mig att kopiera vad han skrev om teknikern:

Teknikern tror jag Àr Björn Norén. Han var hustomte pÄ EMI fram till ca 1995 dÄ han pensionerades. Han fick förresten Den Gyllene Regeln av SSES förra Äret för sina insatser. (slut citat)

Ang basisten gissade vi bÀgge pÄ Rutger Gunnarson.

Och inte fan var det nÄn som sjöng playback. Ev tog de andra tagningar till slutmixen, men hÀr sjöng de ju pÄ riktigt.

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.