Guitar Nilsson Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 (redigerat) RejĂ€lt analogt. Ăven analoga klĂ€der. http://svtplay.se/v/...rpo_-_moviestar SĂ„g att Ă„ret var 1975, inte 1970: FrĂ„n inspelningen av Jan "Harpo" Svenssons hitlĂ„t "Moviestar" i EMI:s studio i Johanneshov 1975, under ledning av Bengt Palmers. Redigerat 20 oktober 2010 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 20 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 20 oktober 2010 Inget popfilter, man kan se det mot slutet. Men poplÄten slog ÀndÄ. Inget jag gillade, urk. Men kul att se. Undrar vad det var för studio? SÄg stort ut.
jossman Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 NĂ€r man ser detta börjar man förstĂ„ att man Ă€r gammal đ
Guitar Nilsson Postat 20 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 20 oktober 2010 Var den ena körtjejen ABBA-Annifrid? Fy fan för de dÀr pullovrarna eller vad de kallades. Jag var 15 1970. Skulle ha gissat nÀstan pÄ 50-tal om jag inte vetat Ärtalet.
P Forsberg Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 Roligt och ganska intressant att se! Ser ut som att det var mer ett riktigt hantverk pĂ„ den tiden om man jĂ€mför med vissa produktioner idag. Hade varit roligt att uppleva den analoga eran! đ
Claes Holmerup Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 ...fast filminspelningen har de ju knappast gjort samtidigt som inspelningen gjordes, utan precis som nu har de sÀkert filmat i efterhand och folk har fÄtt spela och sjunga playback. Puffskydden kÀnns nog inte sÄ bra att ha uppe nÀr man filmar - för de döljer rÀtt mycket...
Piccazzo Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 Entusiasmen flödar sÄ det heter duga. Shit vad lÄgmÀlda dom var , nÀstan sÄ man trodde att dom tappat lusten att leva , men sköna snubbar Àndock.
basshole Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 "EN triangel?! Nej för fasen nu Àr det pÄ elitnivÄ, hÀr kör vi TVà trianglar!". Och ljudteknikern lÄter snarlik Leif GW Persson.
nixpix2 Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 Om jag inte Àr helt ute och cyklar nu Àr studion f d EMI Studios, SkÀrmarbrink. Idag heter den Cosmos och ser helt annorlunda ut. Stort inspelningsrum - en gammal biografsalong.
Demonproducenten Postat 21 oktober 2010 Postat 21 oktober 2010 ...fast filminspelningen har de ju knappast gjort samtidigt som inspelningen gjordes, utan precis som nu har de sÀkert filmat i efterhand och folk har fÄtt spela och sjunga playback. Puffskydden kÀnns nog inte sÄ bra att ha uppe nÀr man filmar - för de döljer rÀtt mycket... avstÄnd sÀrskilt körtjejerna stÄr ju pÄ en halvmeter - och ja annifrid Àr den ena emi ja
Valle Postat 21 oktober 2010 Postat 21 oktober 2010 Aah, UNDERBARA 70-tal! Gotta love it! đ @ konversationen @ 1:52-2:01 Teknikern: "Jag tĂ€nkte pĂ„ att vi borde komprimera... Finns gitarr." "A, just det. Absolut", sĂ€ger Palmers med en blick som nĂ€rmast sĂ€ger visst, Einstein, visst. "Ăööh, basen tycker jag Ă€r bra hĂ€r..." Men... Var inte bordet rĂ€tt sĂ„ gammalt för att vara 1975? Tyckte det sĂ„g ut som nĂ„got som hörde hemma pĂ„ Abbey Road 1969 nĂ„gon gĂ„ng. OK, sex Ă„rs skillnad bara. Men Ă€ndĂ„, EMI, liksom...
debatt Postat 21 oktober 2010 Postat 21 oktober 2010 Kul klipp, tack för den lĂ€nken GuitarNilsson. TĂ€nkte mest pĂ„: * hur bred rullbandstejpen Ă€r * att jag inte kĂ€nde igen tjejen bredvid Annifrid * att harpo sjĂ€lv saknade skor och kanske var det dĂ€rför han hade lĂ€ttare att ta movIIIe * att trummisen var sĂ„ fattig att han saknade t-shirt * att mĂ„nga sĂ„g Ă€ldre ut i klippet Ă€n vad de förmodligen var, var ljudteknikern pensionĂ€r med fritidssyssla? (men det Ă€r ju Ă€nnu vĂ€rre om man kollar en fotbollsmatch i sv/v frĂ„n 40-talet, dĂ€r ingen spelare ser ut att vara under 60...) * att körtjejerna stod rĂ€tt lĂ„ngt ifrĂ„n miken * att det var tur att B Palmers Ă€ndrade oboeslingan, för annars hade det kanske inte blivit en hit âșïž
KillwithSkill Postat 21 oktober 2010 Postat 21 oktober 2010 (redigerat) Ser ut om Liza Ăhman brevid Anni-frid Och ang rullbandaren sĂ„ ser det ut som 2"-band Redigerat 21 oktober 2010 av KillwithSkill
Demonproducenten Postat 21 oktober 2010 Postat 21 oktober 2010 Ser ut om Liza Ăhman brevid Anni-frid Och ang rullbandaren sĂ„ ser det ut som 2"-band sjĂ€lvklart 2" men liza, Ă€r det verkligen det? iofs alltid en kvalificerad gissning Ă„ hon jobbade ju med abba oxĂ„
debatt Postat 21 oktober 2010 Postat 21 oktober 2010 Den andra körtjejen var Lena Ericsson. Harpo har slÀppt 13 album och löjligt mÄnga singlar. RÄkade ut för en hÀstspark för 30 Är sedan och förlorade luktsinnet och ett öga. Döpte det efterföljande albumet till "Starter" efter namnet pÄ hÀsten.
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 22 oktober 2010 Postat 22 oktober 2010 "EN triangel?! Nej för fasen nu Àr det pÄ elitnivÄ, hÀr kör vi TVà trianglar!". Och ljudteknikern lÄter snarlik Leif GW Persson. Hahah ja leffe persson var det första jag ocksÄ tÀntke nÀr teknikern öppna kÀften...
Guitar Nilsson Postat 22 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 22 oktober 2010 (redigerat) Jag fick lÀnken av Gunnar Silins, före detta studiotekniker. Dristar mig att kopiera vad han skrev om teknikern: Teknikern tror jag Àr Björn Norén. Han var hustomte pÄ EMI fram till ca 1995 dÄ han pensionerades. Han fick förresten Den Gyllene Regeln av SSES förra Äret för sina insatser. (slut citat) Ang basisten gissade vi bÀgge pÄ Rutger Gunnarson. Och inte fan var det nÄn som sjöng playback. Ev tog de andra tagningar till slutmixen, men hÀr sjöng de ju pÄ riktigt. Redigerat 22 oktober 2010 av Guitar Nilsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.