Jump to content
Annons

Köp av monitorer, hjälp mig med lite frågor


johangustav

Recommended Posts

Det är nu dags att införskaffa sig dessa: http://www.thomann.de/se/krk_rp6_rokit_g2_bundle.htm

Har lite småfrågor bara.

1. Anslutning till Apogee Duet

Innan ni ber mig googla och söka så ska jag säga att jag redan gjort det, en hel del också - och jag vet hur jag ska koppla in dem och allt sånt, men exakt vilken kabel som ska användas förvirrar mig.

Har kollat på Apogees user's guide (som du finner här: http://support.apogeedigital.com/ass...usersguide.pdf) Där står det: "Duet is also the best way to listen to audio from your Mac, be it from your iTunes library, an Internet radio station or CD/DVD playback.

To connect Duet's line outputs directly to powered speakers, you'll need 2 cables with 1/4" tip-sleeve plugs on one end to connect to Duet's OUT-L and OUT-R jacks and the appropriate connector on the other ends to connect your speakers. For your convenience, 2 1/4" to RCA adaptors are included with Duet, allowing the use of commonly available RCA to RCA cables when connecting consumer stereo equipment.

When connecting to powered monitors, use Duet's encoder knob to control playback volume.

Det framgår ju tydligt att man behöver en kabel som är 1/4 i ena änden och RCA i andra (eftersom Apogee duet endast stöder obalanserade kablar för detta ändamål). Men det står också att apogee bifogar två adaptrar som ger 1/4 till RCA, något som stämmer då jag har de framför mig. Vad som förvirrar mig här är när jag tänker på RCA-kablar tänker jag på att de har en ända med en röt och vit "kontakt" och i andra änden brukar det vanligtvis se likadant ut (Är dock medveten om att det finns andra varianter).

Problemet som uppstår här är att jag, om jag fattat det rätt, behöver en RCA som endast har EN "kontakt" per ände. Och vilken färg det rör sig om har jag ingen aning. För om ni tittar på monitorerna så har de en utgång för RCA - så om man då skulle ha TVÅ "kontakter" i varje ända på RCA-kabeln, vad fyller den andra "kontakten" för funktion? Och vilken ska man välja? Personligen känns det som fel kabel i detta fall om det finns två ändar av en RCA-kabel.

I och med att det bara finns en RCA-utgång per monitor så får jag en bild av att jag behöver en kabel som har EN RCA-"kontakt" i varje ändå. Dvs. en går in i monitoren och den andra in i adaptern som i sin tur går in i ljudkortet. Men vilken jävla kabel blir det? Teoretiskt sätt skulle jag väl kunna köpa en kabel som är 1/4 i en änden och RCA i den andra och skita i adaptern?

Detaljer: På adaptrarna så är området runt omkring zonen där man kopplar in gula, jag får den uppfattningen att kabeln man kopplar in där alltså ska vara "gul" (Ni förstår vad jag menar). På monitorerna däremot har ingången ingen speciell färg.

2. För små stativ, funkar det?

Har tänkt att köpa dessa stativ: http://www.thomann.de/se/millenium_bs500_set.htm

Men, djupet är endast 23 cm gentemot monitorernas djup som ligger på 29 centimeter. Är detta något problem? Rimligtvis borde det ju inte vara det eftersom det finns ingen "ram" kring stativets yta för monitorerna och de borde stå ganska stadigt ändå. Blev ändå lite nojig när jag såg att ytan var för liten.

3. Vad blir höger och vänster egentligen?

En ganska dum fråga, men kom bara att tänka på det 😛 Vad anses egentligen som höger och vänster när man jobbar med monitorer? Ser man från mina ögons perspektiv eller monitorernas? Alltså, är höger monitor den monitor som är "närmast" mitt högra öga, eller ser man det från monitorernas perspektiv så höger blir den monitor som blir närmast mitt vänstra öga? Jag skulle gissa på det sistnämnda!

Tack på förhand, har ni frågor ställ dem!

__________________

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Monitorerna du länkar till har alla typer av anslutningar; XLR, TRS och RCA och då Duet har obalanserade utgångar (TS) så kan du välja fritt vilken kontakt du vill ha i andra änden.

Jagvet, men jag vill ansluta med RCA utgången eftersom bla. de XLR inputs som finns i dueten använder jag till mickar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer. TS ("monotele") är en bättre kontakt än RCA, så jag skulle absolut välja den i första hand.

Aja, okej, isf kör jag på det 😉 nu beställer jag skiten!

EDIT: Förlåt att jag är lite seg, men googlade på TS monotele cable lr ngt, då var det XLR i ena ändan och Tele i andra, är det detta jag ska ha, eller en ren telekabel?

Redigerat av johangustav
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska du med 6m till? Borde inte kabel vara en ganska viktig del. Balanserad osv. Det kan inte vara mycket kabel för 30kr? Är är det kanske en myt det med hmm.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska du med 6m till? Borde inte kabel vara en ganska viktig del. Balanserad osv. Det kan inte vara mycket kabel för 30kr? Är är det kanske en myt det med hmm.....

Balancerad bör den inte vara, för inputen där kablarna ska in är obalancerade. Men blev lite tveksam på kablarna på grund av priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Balancerad bör den inte vara, för inputen där kablarna ska in är obalancerade. Men blev lite tveksam på kablarna på grund av priset.

Ja det klart. (läste inte vilket ljudkort du hade). Men ändå.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

frostbubblan (oregistrerad)

Det går alldeles utmärkt med balanserad (TRS) också men det gör ju ingen nytta i detta fall då utgångarna inte är balanserade.

Nej det gör det inte. Vissa TS jack ansluter mot sleeve istället för ring. Har du då TRS i andra änden får du inte med den negativa signalen. Kontentan blir att kanalen är död.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det gör det inte. Vissa TS jack ansluter mot sleeve istället för ring. Har du då TRS i andra änden får du inte med den negativa signalen. Kontentan blir att kanalen är död.

TS kontakter har ingen ring och en TS till TRS ska vara T - T och S - S.

En "icke felaktigt lödd" TRS-kabel fungerar utmärkt i obalanserad koppling m a o.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

frostbubblan (oregistrerad)

TS kontakter har ingen ring och en TS till TRS ska vara T - T och S - S.

En "icke felaktigt lödd" TRS-kabel fungerar utmärkt i obalanserad koppling m a o.

Du har helt fel.

Om man kopplar in en TRS kontakt i ett TS jack så måste man få kontakt med ring och inte sleeve eftersom man annars missar den inverterade signalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

frostbubblan (oregistrerad)

Om man använder TRS kabel mellan TS och TS så funkar det. Där spelar det ju ingen roll ifall den negativa signalen går genom skärmen då det sitter TS i bägge ändar.

Men kommer signal genom skärmen via TRS kontakt till ett TRS jack så blir det fel.

Redigerat av frostbubblan
Link to comment
Dela på andra sajter

frostbubblan (oregistrerad)

Det är alldeles korrekt det som beskrivs på sidan du länkar till. Det som inte beskrivs är att den negativa signalen hamnar fel vid slumpvis blandning av TS och TRS.

Ett TRS jack skickar nämligen ingen signal genom skärmen som däremot TS gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alldeles korrekt det som beskrivs på sidan du länkar till. Det som inte beskrivs är att den negativa signalen hamnar fel vid slumpvis blandning av TS och TRS.

Ett TRS jack skickar nämligen ingen signal genom skärmen som däremot TS gör.

Ingen har talat om "slumpvis blandning av TS och TRS". 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

frostbubblan (oregistrerad)

Ingen har talat om "slumpvis blandning av TS och TRS". 😉

I det här fallet blir det ju det då ljudkortet har TS out och monitorerna har TRS in. Rör inte till det nu så att killen köper fel kablar pga din okunskap.

Varför ska han köpa TRS när ljudkortet inte har det?

Link to comment
Dela på andra sajter

I det här fallet blir det ju det då ljudkortet har TS out och monitorerna har TRS in. Rör inte till det nu så att killen köper fel kablar pga din okunskap.

Varför ska han köpa TRS när ljudkortet inte har det?

Du tycker alltså att det är jag som rör till det? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alldeles korrekt det som beskrivs på sidan du länkar till. Det som inte beskrivs är att den negativa signalen hamnar fel vid slumpvis blandning av TS och TRS.

Ett TRS jack skickar nämligen ingen signal genom skärmen som däremot TS gör.

Que?

Tip = +

Ring = -

Sleeve = GND

Så har det alltid kopplats såvitt jag vet. Om man inte bryr sig om Ring, så får man inte den fasvända signalen (som man inte alls använder sig av vid obalanserad koppling), så det spelar ingen roll. Jorden är nollreferensen som behövs för både + och - signalerna för att sluta kretsen (och jorden kopplas alltid till Sleeve), så du behöver inget annat än Tip och Sleeve för att få fram en obalanserad signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså fan vad krångligt det blev nu! Jag har nog kommit under funn med att kablarna jag köpte troligtvis inte kommer att fungera. Det skiter jag i än så länge. Just nu känns det enklare att bara dra in en RCA kabel än att hålla på med TRS och TS och allt sånt skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså fan vad krångligt det blev nu! Jag har nog kommit under funn med att kablarna jag köpte troligtvis inte kommer att fungera. Det skiter jag i än så länge. Just nu känns det enklare att bara dra in en RCA kabel än att hålla på med TRS och TS och allt sånt skit.

Lite begreppsförklaringar: http://wiki.kontrollrummet.com/Telekontakt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

till trådstartaren: höger/vänster är sett från ditt perspektiv - inte monitorernas

monitorn tv om dig är vänster å vice versa

Tackar 😄

Och tack för länken, ska ta mig en titt. Skulle vara guld om någon kan länka kablar jag kan köpa som fungerar till mina OBALANSERADE inputs i min Apogee Duet

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar 😄

Och tack för länken, ska ta mig en titt. Skulle vara guld om någon kan länka kablar jag kan köpa som fungerar till mina OBALANSERADE inputs i min Apogee Duet

Inget komplicerat alls.

"Signalkabel TS till TS" borde alla butiker förstå. Försök annars med "obalanserad tele till tele" - eller för att förtydliga om de vill sälja balanserad kabel ändå; "signalkabel med monotele i båda ändarna", typ... 😉

Exempel:

http://hosatech.com/product/339858/CPP-110/_/Unbalanced_Interconnect%2C_14_in_TS_to_Same%2C_10_ft

t350_74a83096e47880f2637d7591307c9c18.jpg

http://hosatech.com/product/339867/CPP-510/_/Pro_Unbalanced_Interconnect%2C_Serviceable_14_in_TS_to_Same%2C_10_ft

t350_63a6ed774e5aaa3f11352c8788810ece.jpg

EDIT: Se till att det är skärmad signalkabel, så att du inte får högtalarkabel, för högtalarkabel förekommer nämligen också med TS i båda ändarna - och då är kabeln oskärmad och väldigt mycket känsligare för störningar...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...