Jump to content
Annons

Avdelningsförslag


biullekeffdaone

Recommended Posts

Hej!

Rätta mig om jag har fel, men det finns ingen klockren underavdelning på detta forum där man diskuterar hur upphovsmännen till en låt fick till sina ljud (oavsett musikstil). Jag tycker själv att det är väldigt intressant att försöka lista ut hur vissa ljud (eller sound) kan ha framställts ned på detaljnivå ex. "kicken hårt kompressade layerade vengeance-samplingar, snaren en 606 och jag tror att det där ljudet är en detunead saw med en lång releasetid, den ösiga feelingen i refrängen är ett sidechainat whitenoise".

Det är intressant att analysera hur andra har gjort och det är ett sätt att utvecklas. Jag tror att forumet skulle växa av att ha en ny "mixologi/ljudteknik"-del där man kan skapa en ny tråd för att analysera en låt.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

+1 Om syftet endast, alternativt huvudsakligen, är att stilla sin nyfikenhet då är förslaget bra.

-1 Om förslagets baktanke däremot är att få/lämna Så-Här-Gör-Man-Tips för sina/andras egna (hem)produktioner, så är det mindre lyckat. I första hand eftersom de flesta tipsen kommer att förutsätta att användaren har tillgång till exakt den hårdvara som avses, samt i många fall även de mjukvaror som avses. För så vitt jag vet, så är en majoritet av forumets användare av den åsikten att två olika mjukvarukompressorer (oavsett märke,typ, etc) nästintill ALDRIG kan ge samma resultat, medan vissa idioter hävdar tvärtom. Och då blir trådarna i aktuella avdelningen bara waste of space — i flesta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 Om syftet endast, alternativt huvudsakligen, är att stilla sin nyfikenhet då är förslaget bra.

-1 Om förslagets baktanke däremot är att få/lämna Så-Här-Gör-Man-Tips för sina/andras egna (hem)produktioner, så är det mindre lyckat. ................................. Och då blir trådarna i aktuella avdelningen bara waste of space — i flesta fall.

Skit samma varför någon skulle läsa/skriva i trådarna.

Jag gillar verkligen "Spår för spår", "Så stjäl du ljudet från xx" i Studio-tidningen och jag gillar de analyser som finns på Sound on sound där de går igenom gamla klassiska inspelningar (tex den helt underbart fantastiska "London Calling" som du säkert älskar, Valle).

F.ö. så skulle detta kunna bli en fin arena att glänsa på för forumets rävar (att skriva dynga hela dagarna ger inte bara status...) 😉

Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra idé! Jag skulle kunna starta sjukt många trådar (och kanske någon gång i framtiden hjälpa till i några). Helt sant det där om forumrävarna också, i såna trådar kan de få eldprov som heter duga! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit samma varför någon skulle läsa/skriva i trådarna.

Jag gillar verkligen "Spår för spår", "Så stjäl du ljudet från xx" i Studio-tidningen och jag gillar de analyser som finns på Sound on sound där de går igenom gamla klassiska inspelningar

Jo, men då utgår jag ifrån att ditt intresse för sådana artiklar finns endast, alternativt huvudsakligen, för att stilla sin nyfikenhet. Och då är ju allt i sin ordning.

Men om någon skulle får för sig ...

HURRA! De "avslöjar" trixen med hur de fick till Mick Jones lead-gura (som du säkert älskar) i [låtnamn här], det ska jag sno

... och det visar sig att de kör guran genom två UREI 1176:or och en Fairchild 670:a, vad gör man då? Ett tips är ju att INTE skriva ett inlägg av typen "Tjena, jag har ingen 1176:a eller 670:a. Är det någon som vet hur man får till det ljudet ändå med hjälp av kompressorerna i mitt SX3?" För då jävlar smäller det av i tråden.

Missförstå mig inte. Jag tycker att trådskaparens idé är bra. Men den har sina risker, och jag tycker inte att det ska vara alldeles för lätt att be om/skapa nya avdelningar, inte utan noga överväganden. Allt för att undvika virrvarr och redundanser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som ALLTID glöms bort vid såna här diskussioner är MUSIKERN. Mick Jones gitarrljud sitter nog 40% i hans fingrar, 40% i hans attityd till låten, och kanske så lite som 20% i vad det är för grejer som spelar in det. Jag tror inte att nån som till exempel Hendrix (insert valfri grym gitarrist) hade låtit speciellt mycket sämre med en Squier och en kombostärkare från Jam för ett par tusenlappar. Inställningen till inspelningssituationen, atmosfären o.s.v. tror jag är mycket mycket viktigare än om det finns ett rack fullt med svindyra grejer kopplade till ett SSL-bord. Det är iallafall vad jag har känt dom gångerna jag stått på "andra sidan glaset".

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har ni rätt i att musikern spelar roll - och att även hårdvaran gör det. MEN, det är också ett ämne för analys. Och så en sak till - Väldigt mycket musik idag har elektroniska inslag och många producenter gör grejer ITB. Jag kan ta eric prydz och redone som exempel. Och även om deras mixare och mastrare är svindyra så kan man ändå lista ut att refrängen på lady gagas åtar ofta har en lead i mitten och två panorerade dubbar med 1/4-delay - se what I mean?

Link to comment
Dela på andra sajter

Se, vad var det jag sa!

hahaha!

point le vallé

själv tycker jag idén "där man diskuterar hur upphovsmännen till en låt fick till sina ljud" suger big time efterssom det enda det kommer ge är ändlösa spekulationer mer eller mindre helt utan insyn från diverse hemmapulare

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

själv tycker jag idén "där man diskuterar hur upphovsmännen till en låt fick till sina ljud" suger big time efterssom det enda det kommer ge är ändlösa spekulationer mer eller mindre helt utan insyn från diverse hemmapulare

OCH vad skulle problemet vara med det?

OM man som hemmapulare sitter och tex funderar på hur dom fick tex trummorna så underbart skrammliga och STORA i Iggy Pops "Lust For Life" så är det väl helt OK om någon kan ge tips som leder åt rätt håll även om råden i detalj inte stämmer med hur man gjorde?

I.e. skit samma i exakt vilken utrsutning som användes men VAD är det som ger det karakteristsiak ljudet? Vad är det som betonats, vad har nedtonats, vilka typiska trick har använts etc?

DET som hade varit intressant är att dessa "ändlösa spekulationer" för en gångs skull hade kunnat verifieras. Säger någon tex "trummorna är till största tagna från OH mickarna, i mono och trummisen bankar på hårt och har stora cymbaler" så går det ju faktsikt att testa. Då kan någon annan dessutom säga, ja det stämmer men tänk på att rummet bla bla bla.

Vad är det ni är rädda för?

Att bli avslöjade (som bullshitare), ge ut "hemligheter" eller att någon idiot ska stämma er efter att ha först köpt studioutrustning för 10 mille och det fortfarande låter skit?

Jag tror inte ni behöver oro er för något OCH det är fritt att skriva i alla delar av forumet

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

så är det väl helt OK om någon kan get tips som leder åt rätt håll även om råden i detalj inte stämmer med hur man gjorde?

tips som leder åt helt fel håll eller inte alls stämmer med hur dom gjorde då?

vad skiljer detta från att fråga "hur kan jag få ett liknande sound som..." som man redan idag kan fråga?

behövs det en ny avdelning är frågan

det finns ju som bekant för dom flesta flera olika sätt att nå fram till liknande sound

är det intressant att få tips om hur man får ett sound finns redan platsen för diskussion - är det intressant att få tips om hur dom faktiskt gjorde så är ju knappast några spekulativa gissningar särskilt givande

dina övriga reflektioner om frihet att skriva avslöjande av bullshit å resterande kan du stoppa upp i aaaaaarselt 🙂

det här handlar endast om hur bra förslaget är att införa en ny avdelning "där man diskuterar hur upphovsmännen till en låt fick till sina ljud"

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

tips som leder åt helt fel håll eller inte alls stämmer med hur dom gjorde då?

-Ser inte problemet. Om tips ej fungerar så lär det ju märkas (eller någon påpeka att det är fel).

vad skiljer detta från att fråga "hur kan jag få ett liknande sound som..." som man redan idag kan fråga?

behövs det en ny avdelning är frågan

-Personligen tycker jag att en sådan avdelninga hade tillfört något precis som "sno ljudet" tillför tidningen något.

Givetvis är det upp till forumansvarig hur indelningen ska se ut men jah tycker i alla fall att detta hade varit en trevlig avdelning.

det finns ju som bekant för dom flesta flera olika sätt att nå fram till liknande sound

-Precis, det gör det hela ännu intressantare.

är det intressant att få tips om hur man får ett sound finns redan platsen för diskussion - är det intressant att få tips om hur dom faktiskt gjorde så är ju knappast några spekulativa gissningar särskilt givande

-Så tycker bevisligen du. Jag tycker annorlunda.

dina övriga reflektioner om frihet att skriva avslöjande av bullshit å resterande kan du stoppa upp i aaaaaarselt 🙂

-Merde, jag kan väl inte hittat en öm tå? 😉

det här handlar endast om hur bra förslaget är att införa en ny avdelning "där man diskuterar hur upphovsmännen till en låt fick till sina ljud"

-Och jag tycker det var ett lysande förslag. Du tycker det sög. Jag tror att det hade kunnat resultera i trådar som passar forumets namn "Studio.se forum" (dvs inte bara tråd upp och ner med BS).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha en Volta men är den verkligen likadan som vintage-modellen som Volta säljer nu.

aldrig!

långt ifrån samma välgjorda och handlindade komponenter som fanns i orginalt

det sägs tom att asbest fanns i dammsugarpåsen å det går ju inte ens att få tag på idag

det skulle göra jätteskillnad på suget i ljudet om man använt dagens papperspåsar

asbest i da shite! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du var moderator som fick spendera fritid på att rensa trådar från skitinlägg så hade du nog kanske sett en liten skavank...

Så i dagsläget är forumet till 100% fyllt med kvalitetsinlägg?

(eller var det 1%? (shajt, nu kastade JAG sten i glashus))

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så i dagsläget är forumet till 100% fyllt med kvalitetsinlägg?

Nej, inte 100% Tar vi bort mina inlägg så når vi säkert uppemot 40%. Tar vi bort även debatts och hans följeslagare SadamJRs inlägg tror jag vi hamnar någonstans kring 98%

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte 100% Tar vi bort mina inlägg så når vi säkert uppemot 40%. Tar vi bort även debatts och hans följeslagare SadamJRs inlägg tror jag vi hamnar någonstans kring 98%

Du glömde bort katten... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...