Jump to content
Annons

Hjälp mig skissa på min nya etta!


Martin

Recommended Posts

Annons

Jag kan sjunga riktigt högt gillar ju rock/soul och sånt. Hur högt brukar du sjunga då...? 🙂

Klädkammaren var ett bra tips förutom att den inte alls är så där stor egentligen.

I min lägenhet är det bara luckor där, när jag var där och kollade i alla fall.

De hade gjort hallen större i stället... Vilket är bra för det är där man hälsar sig själv välkommen =)

Edit: Jag ska uppdatera bilden.. vänta!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan sjunga riktigt högt gillar ju rock/soul och sånt. Hur högt brukar du sjunga då...? 🙂

Klädkammaren var ett bra tips förutom att den inte alls är så där stor egentligen.

I min lägenhet är det bara luckor där, när jag var där och kollade i alla fall.

De hade gjort hallen större i stället... Vilket är bra för det är där man hälsar sig själv välkommen =)

Edit: Jag ska uppdatera bilden.. vänta!

Jag sjunger inte alls f.n. pga en långdragen skada, men inte så högt annars heller skulle jag tro.

Jaså, du har en garderob ist för klädkammare. Ok. Då hade jag satsat på sovalkoven och gjort den till studio!

Har du säng kanske du kan göra en trappa upp till den och ändå ha den i alkoven.

Annars funkar ju bäddsoffa i rummet om du prioriterar studio såpass.

Köket kan säkert fungera att sjunga i.

Men så många angränsande ytor till lägenheten (grannar, soprum, trapphus) gäller det nästan mest att

ha tur så inte detta stör dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dina synpunkter =))). Jag vill bara ha det så hemtrevligt som möjligt med så bra möjligheter som möjligt att spela in lite musica!

Jag måste jobbare vidare =) men jag skriver senARE

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

om jag var du skulle jag flytta in först och lyssna in lägenheten, hör du grannens vardagsrum hör han definitivt dig i ditt. Skruva upp volymen på datorn och knalla runt till grannarna och fråga om det hörs? Du säger inget om det får kosta pengar, det finns ju åtgärder du kan göra hyggligt billigt. Sannorlikt stör du minst om du håller till i klädkammaren och spelar "lagom" högt eftersom din granne troligen har kläder i sin och inte vistas där. Med tanke på den begränsade info som finns skulle jag nog ändå överväga att sitta med ryggen mot trapphuset och montera absorbenter (ex skumgummibitar i olika tjocklekar och former eller köp färdiga) där så att så mycket som möjligt av det som studsar mot den väggen dämpas. För den händige med lite ekonomi kan man också bygga ett glest regelverk på väggen (fastighetsägaren brukar vilja att man spacklat igen hålen när man flyttar) på väggen och fylla mellanrummen med t ex 50 eller 100 mm stenullsskivor. Sedan spikar du en stående panel på det med vanlig billig ohyvlad råspont i olika dimensioner 50, 70 120 mm bredd te x. Variera brädornas mellanrum mellan 5 mm upp till 2 cm och blanda dimensionerna vilt. Visst, detta är ju på ett ungefär och lite ovetenskapligt men kan göra underverk med akustiken i en liten bunkeretta med inbyggt eko. Det är ganska snyggt också om man målar det matt.. Prova annars att hänga upp gardiner som du kan dra för mot grannens vägg (en bit utanför vägg), se till att ha mattor på golven, häng upp tavlor mm så att du bryter upp lite av den platta ytan på golv, väggar och tak. Ska du micka en elgura kan du tokmadrassera en garderob och micka stärkaren där. Det finns f.ö trådar liknande denna om du letar på Forumet, hjulet är redan uppfunnet 😉 Good luck //M.F

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom man ofta då man bygger vill ha gemensamma vattenledningar från toaletter och framförallt kök, för det blir billigare, så är det mest sannolikt att OM din granne har en likadan lägenhet som din kvadratmässigt, så är den istället spegelvänd och möter en annan lägenhets kök/badrum vägg-i-vägg, i sin tur.

Springer folk så ofta till soprummet? Är det så många som bor där och delar på det rummet?

Eftersom du enligt egen utsaga INTE HAR någon klädkammare, då du var där och kollade in den, så tycker jag du ska köra på det med studion i alkoven.

Vet en som hade sin studio under sin rätt breda säng i sin alkov. Det blev hur bra som helst. En trappa "som stege" i bokhylleform ledde upp till sängen (IKEA?). Satte i princip bara tjocka brädor runtom alkoven som den vilade på. Hans takhöjd var 2.50 m. Sedan var det utrymme för både keyboards, datorbord och diverse annat där under. Om du vill kan du t.o.m. sedan sätta upp en takskena med lameller i tyg som döljer hela alkoven. Mikstativ är ju portabla, så spela in kan du göra var du vill, där det passar akustiskt bäst. Skaffa förlängningskabel till dina hörlurarna. Bra tips detta att du bör lyssna in din lägenhet och hur du hanterar gitarrförstärkaren!!

☺️

tom tallrik//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, IKEA säng alternativet funkar säkert kanon, det viktiga är att splittra upp/inte skapa så mycket stående vågor samt absorbera så mycket det går (i detta fall). Bas frekvenser blir ett annan problem, dom beter sig ju inte på riktigt samma sätt. Sök på t ex Helmholtzabsorber på nätet om du vill bygga lite... Gällande micka elguran är man ju inte direkt intresserad av att få med rummets ambiens eller liknande (ja det kan ju diskuteras förstås men rent praktiskt är det ju behändigt att ha en ren gitarrsignal att jobba med, "rummet" kan man ju fixa sen). Inte heller behöver ljudet växa och få karaktär som när man mickar en violin etc en bit från lådan. Det man vill är att dämpa de högre vassa gitarrfrekvenserna eftersom de hörs/stör grannarna mest. Därför kan man nog bädda in utrymmet där stärkaren står men vad som helst som är mjukt och slänga in en tålig dynamisk mick t ex en SM57. En sovsäck närmast har du nog mer nytta av än liggunderlaget men det senare "tar" ju sina frekvenser förstås så du kan säkert köra bådeoch. Mycket fluff 😛 och framförallt så lufttätt som möjligt så stör du minst. Idag finns det ju enklare sätt för lyhörda lägenheter -lajna och kör guitarrig eller liknande. Alla sätt är bra utom dom dåliga 😄 /mvh M.F

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom just på en sjuk ide. Om man slaktar ett gammalt kylskåp, golvfrys etc kunde man ju fluffa insidan med foliebelagt skumgummi (biltema, mekonomen) och ställa sin käraste Marshall låda där och stänga den lufttäta 😛 dörren. Ser man bara till att ljudet från stärkaren träffar micken hyfsat rakt på alternativt rigga upp allt med hård platta på den reflekterande väggen (ljudstuds -infallsvinkel=utfallsvinkel) borde det rocka..? Det går ju faktiskt att lägga förstärkaren på rygg i skåpet också. Sjukt...hmm..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yupp, det kan det nog bli men då kan man ju prova med hårdare ytor närmast mick och stärkare och diffusera bort det som inte ska läcka ut till grannarna (med fluff 😄 ). Vi har ju inte definierat lådvolym och övriga parametrar så det blir ju mest ett "testa vad som funkar" resonemang från min sida. Tanken var att en hyfsad riktad närmickad njure skulle ta det mesta framifrån och undertrycka bumlet pga nivån i direktsignalen. Borde f.ö gå att filtrera en del i bordet sedan. Kör du DeathMetal med 40 kanaler lär det ju förmodligen inte höras sådär jättetydligt om du tokskär. Man får ju prova sig fram, det är ju en kompromiss hela tiden. Det primära var att inte störa, pratar vi perfekt ljudkvalitet får man nog bortse från både garderober och sovalkover..? /mvh M.F

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...