Jump to content
Annons

Subwoofer, Ja eller Nej?


Popskydd

Recommended Posts

Jag har länge funderat på att köpa ett par monitorer men har inte kommit till skott.

Nu har jag börjat kolla runt på lite olika alternativ och ska i dagarna ge mig iväg och provlyssna på en del olika märken.

följande monitorer och bas tycker jag verkar intressanta.

Genelec 6010 med 5040 Subwoofer

Jag har läst i en del olika trådar i denna avdelningen att Subben ställer till med mer problem än den gör nytta i små rum. Jag sitter i ett ganska litet rum, 2,9 x 3.2 x 2.4 meter

Så frågan är om rummet är tillräckligt stort för att använda en subb eller blir det bara problem?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)

Jag har läst i en del olika trådar i denna avdelningen att Subben ställer till med mer problem än den gör nytta i små rum. Jag sitter i ett ganska litet rum, 2,9 x 3.2 x 2.4 meter

Så frågan är om rummet är tillräckligt stort för att använda en subb eller blir det bara problem?

Tacksam för svar!

Det är en myt att subwoofers alltid skulle ställa till mer problem än de gör nytta i små rum, allt beror ju på hur du placerar och ställer in högtalarna och vilken volym du lyssnar på....

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju inte tro att subben ska funka som nån bilstereoraggardunka.

Det kräver lite meck att ställa in. Dels så beror det ju på hur man vill att det ska spela.

Vill man köra fullfrekvens på monitorerna?

Eller ska man köra delat? Alt highpass.

Har man små monitorer så är det ju att föredra att switcha av den lägsta basen. Men är dom lite större så behåll fullfrekvens. Sen bör man bara dra på subben fram tills man hör att det kopplar ihop med monitorerna.

Precis där på gränsen att man börjar höra subben.

Sen att använda subben för att höra vad det finns för ev skit där nere som kan förstöra ljudbilden.

I Engbergs studio så var det Genelec 10 37 eller 1038, minns inte. Men där var det oxå TVÅ subbar. Dom gamla 1094, med tillhörande footswitch!

Och det spelade kanonbra! Har aldrig hört dansbandsmusik låta så bra 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en myt att subwoofers alltid skulle ställa till mer problem än de gör nytta i små rum, allt beror ju på hur du placerar och ställer in högtalarna och vilken volym du lyssnar på....

Glaskatten (mästaren på att förvränga andras uttalanden och åsikter till det som passar honom så att han kan kritisera …):

Ingen säger att det ALLTID är problem med sub i små rum! Det som däremot inte är en myt är att det ofta kan vara bortkastat att köpa en sub om rummet är litet och/eller obehandlat (för basregistret) men det är givetvis en fråga för fall till fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Glaskatten (mästaren på att förvränga andras uttalanden och åsikter till det som passar honom så att han kan kritisera …):

Ingen säger att det ALLTID är problem med sub i små rum! Det som däremot inte är en myt är att det ofta kan vara bortkastat att köpa en sub om rummet är litet och/eller obehandlat (för basregistret) men det är givetvis en fråga för fall till fall.

Varför skulle det ofta var bortkastat att köpa och ha en sub för att komplettera mindre högtalare i ett litet rum? Ställer man in allt rätt och inte spelar så jättehögt så funkar det ju ofta även utan akustikbehandling. Sen gör inte alla musik som konstant har mycket djupbas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som däremot inte är en myt är att det ofta kan vara bortkastat att köpa en sub om rummet är litet och/eller obehandlat (för basregistret) men det är givetvis en fråga för fall till fall.

För att tydliggöra så är rummet helt obehandlat. Jag känner att om en sub inte ger några större fördelar så lägger jag hellre ner mer pengar på monitorerna och skippar subben.

Jag har ett par shr840-hörlurar som jag tycker låter riktigt schysst. Kanske borde bara köra monitorer och lyssna på basen i lurarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

För att tydliggöra så är rummet helt obehandlat. Jag känner att om en sub inte ger några större fördelar så lägger jag hellre ner mer pengar på monitorerna och skippar subben.

Jag har ett par shr840-hörlurar som jag tycker låter riktigt schysst. Kanske borde bara köra monitorer och lyssna på basen i lurarna?

Alltså en stor fördel med en sub är att den avlastar sidohögtalarna så att de kan koncentrera sig på att spela övre bas & mellanregister renare. Sen är ju en fördel till som sagt att det går att justera in den för sina egna preferenser och man kan även koppla ur den när den inte behövs....

Link to comment
Dela på andra sajter

För att tydliggöra så är rummet helt obehandlat. Jag känner att om en sub inte ger några större fördelar så lägger jag hellre ner mer pengar på monitorerna och skippar subben.

Jag har ett par shr840-hörlurar som jag tycker låter riktigt schysst. Kanske borde bara köra monitorer och lyssna på basen i lurarna?

Det skulle jag gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart du ska ha sub, om du nu inte har ett par 30.000 kronors monitorer med 15" bas.

För mig är det obegripligt att subben dissas så förbannat. Innan jag hade sub mixade jag alltid för lite eller för mycket bass. Nu gör jag alltid rätt. En billig stereosub funkar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser du popskydd! Herr Nilssom har talat! ☺️

Klart som F A N att du ska köra med en subb? Varför INTE???

Sen NÄR finns inte dom frekvenserna?

Och ett jävla hallåande att man inte har "akustikbehandlat"

Va fasen är det?

VART spelas musik upp? Bara i feta yberstudios eller i folks hem?

LÄR dig hur din musik låter på olika ställen sen har du ju koll på det kommer låta överlag!

Nisse färgblind ska analysera gråskalor... tss, stick!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart du ska ha sub, om du nu inte har ett par 30.000 kronors monitorer med 15" bas.

För mig är det obegripligt att subben dissas så förbannat. Innan jag hade sub mixade jag alltid för lite eller för mycket bass. Nu gör jag alltid rätt. En billig stereosub funkar bra.

Det är precis det problemet jag har nu, antingen blir det för lite eller för mycket bas. Oftast för mycket. Men jag brukar referenslyssna i bilen så jag börjar lära mig hur det låter nu.

Har du något tips på en billig schysst sub?

Där ser du popskydd! Herr Nilssom har talat! ☺️

Klart som F A N att du ska köra med en subb? Varför INTE???

Sen NÄR finns inte dom frekvenserna?

Och ett jävla hallåande att man inte har "akustikbehandlat"

Va fasen är det?

VART spelas musik upp? Bara i feta yberstudios eller i folks hem?

LÄR dig hur din musik låter på olika ställen sen har du ju koll på det kommer låta överlag!

Nisse färgblind ska analysera gråskalor... tss, stick!

Haha! Jag gillar hur du tänder till 🙂 Men du nämner en del saker som är värda att ta sig en funderare på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis det problemet jag har nu, antingen blir det för lite eller för mycket bas. Oftast för mycket. Men jag brukar referenslyssna i bilen så jag börjar lära mig hur det låter nu.

Har du något tips på en billig schysst sub?

Haha! Jag gillar hur du tänder till 🙂 Men du nämner en del saker som är värda att ta sig en funderare på.

Hehehe! Jag tänder inte till utan för mig är det självklarheter! 😄

Det jag "tänder till på" är att jag retar mig på att folk ska vara typ kvasiintellektuella och ALLTID analysera och vara ena jävla krattor själva!

"-Vad gillar du Sången?"

"-Tycker det är lite kvavt här inne, funkar inte för mina öron!"-nivå

Tills slut så kommer du att hitta ett läge med din lyssning och musik UTAN att behöva bygga om halva jordklotet som passar dina öron. And so be it! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.studio.se/index.php?showtopic=78824&view=findpost&p=1125210

Jag har kollat in den tråden innan. Den var en av anledningarna till varför jag ställde frågan ang. sub

Om du stoppar in dina mått i denna:

http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm

Jag skrev in mina värden på hemsidan ovan men jag fattade ingenting av det den visade. Möjligen skulle du kunna hjälpa mig med det Gilbert?

Storleken på rummet är B:2.9 L:3.2 H:2.4.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mot bättre vetande så kan jag säga att mitt val att köra med subbas har jag aldrig ångrat.

Jag har dåligt med plats och måste välja lite mindre monitorer för kunna placera dessa optimalt.

Subbasen har jag flyttat runt lite för att finna en bra plats.

Väldigt skönt att få med basen när man skapar. Det skall ju vara roligt med musik. Och för mig är det skoj om det låter fylligt och tufft när man jobbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat in den tråden innan. Den var en av anledningarna till varför jag ställde frågan ang. sub

Jag skrev in mina värden på hemsidan ovan men jag fattade ingenting av det den visade. Möjligen skulle du kunna hjälpa mig med det Gilbert?

Storleken på rummet är B:2.9 L:3.2 H:2.4.

Detta är (teoretiskt) dina resonansfrekvenser i detta rum:

post-9550-072466700 1284285965_thumb.gif

Frequency Regions:

- No modal boost: 1hz to 53hz

- Room Modes dominate: 53hz to 155hz

- Diffraction and Diffusion dominate: 155hz to 620hz

- Specular reflections and ray accoustics prevail: 620hz to 20000hz

Om dina väggar inte är väldigt "fladdriga" d v s tunga och stadiga, så kommer du inte att ha någon användbar respons under ca 53 Hz då ingen frekvens under denna kommer att få hjälp av rummet. Mellan ca 50-150 kommer du att ha extrema variationer i frekvensgången (+/- 20 dB eller mer inte ovanligt).

Att köpa högtalare som spelar rakt under 50 Hz till detta rum är m a o troligtvis att helt att kasta pengarna i sjön (återigen, förutsatt solida väggar). Det bästa är givetvis att mäta upp rummet och kolla vilken användbar respons det har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

följande monitorer och bas tycker jag verkar intressanta.

Genelec 6010 med 5040 Subwoofer

Här har du ett test på det systemet http://www.genelec.com/documents/reviews/6010A_5040A_MusicTech_Feb09.pdf

Sammanfattningen lyder "An affordable, full-frequency monitoring system that’s ideal for small rooms or location work."

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Jag skulle kolla på:

Genelec 8030 alt 8040.

Dynaudio BM5/BM6(mkII)

RCF MYTHO 6

Bra monitorer men Genelec-systemet passar nog bättre i det rummet just för att det har en sub och är mer anpassningsbart till rummet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar så mycket för svaren! Jag har börjat få mer kött på benen nu inför min resa till musikaffären imorgon. Jag har tänkt att lyssna på Genelec 6010 med 5040 sub,

och på Genelec 8020B, med och utan sub. Möjligen några fler alternativ. Men i nuläget lutar jag åt att investera i 8020B och att komplettera med sub vid ett senare tillfälle.

Men allt kan ändras efter jag har varit iväg och lyssnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i nuläget lutar jag åt att investera i 8020B och att komplettera med sub vid ett senare tillfälle. Men allt kan ändras efter jag har varit iväg och lyssnat.

Låter som ett vettigt alternativ men om rummet beter sig som jag gissar så skulle jag absolut överväga att gå upp ytterligare ett steg och skippa sub. Om du väljer 8020 så kan jag passa på att rekommendera SBX10 som sub då denna kan delas valfritt och funkar i mitt tycke bättre till 8020 då man kan dela vid t ex 60 Hz istället för 85/120 Hz som man är låst vid om man väljer den dyrare 7050B. Man kan köpa 2st SBX10 för mindre pengar än en 7050B …

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ett vettigt alternativ men om rummet beter sig som jag gissar så skulle jag absolut överväga att gå upp ytterligare ett steg och skippa sub. Om du väljer 8020 så kan jag passa på att rekommendera SBX10 som sub då denna kan delas valfritt och funkar i mitt tycke bättre till 8020 då man kan dela vid t ex 60 Hz istället för 85/120 Hz som man är låst vid om man väljer den dyrare 7050B. Man kan köpa 2st SBX10 för mindre pengar än en 7050B …

Tack för tipset! Nu blev det ännu mer att fundera på.

Jag lägger till 8030A på min lyssningslista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Låter som ett vettigt alternativ men om rummet beter sig som jag gissar så skulle jag absolut överväga att gå upp ytterligare ett steg och skippa sub. Om du väljer 8020 så kan jag passa på att rekommendera SBX10 som sub då denna kan delas valfritt och funkar i mitt tycke bättre till 8020 då man kan dela vid t ex 60 Hz istället för 85/120 Hz som man är låst vid om man väljer den dyrare 7050B. Man kan köpa 2st SBX10 för mindre pengar än en 7050B …

Men snälla Gilbert först dissar du en liten sub som 5040 för att du tror att den kommer ställa till med problem, sen rekommenderar du att han ska köpa en betydligt större och kraftigare sub.....

Sen verkar du tro att bara subbar levererar djupbas och kan ställa till det....

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla Gilbert först dissar du en liten sub som 5040 för att du tror att den kommer ställa till med problem, sen rekommenderar du att han ska köpa en betydligt större och kraftigare sub.....

Sen verkar du tro att bara subbar levererar djupbas och kan ställa till det....

Ska du inte överväga att följa sheriffens ordination?

Link to comment
Dela på andra sajter

Missa inte andra modeller i samma storlek och prisklass.

Givetvis inte. Kan du namnge några modeller som är i ungefär samma storlek och prisklass? Gärna inte över 10k.

Jag har inte hittat några andra än genelec som är tillräckligt små men jag har iofs inte letat ordentligt, fastnade ganska snabbt för genelecs små monitorer och schyssta design.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis inte. Kan du namnge några modeller som är i ungefär samma storlek och prisklass? Gärna inte över 10k.

Jag har inte hittat några andra än genelec som är tillräckligt små men jag har iofs inte letat ordentligt, fastnade ganska snabbt för genelecs små monitorer och schyssta design.

8020 är ganska ensam på tronen med tanke på storlek men 8030 är inte så mycket större men med denna så kan man jobba utan sub (och framförallt om rummet är litet …).

Ett kanske udda tips är KRK Rokit 5 G2 som presterar förvånansvärt bra sett till det väldigt låga priset.

BM5A är lite av en personlig favorit i prisklassen men det är vad jag tycker.

Många gillar A7 men det är som sagt en smakfråga. I denna prisklass så får man kallt räkna med att alla modeller låter väldigt olika.

Absolut viktigast är att du själv lyssnar, jämför och skapar dig en egen åsikt. Jag vet att detta kan vara svårt då olika lyssningsrum låter väldigt olika och även om samma rum, kan ge missvisande intryck om inte de högtalare man jämför står uppställda på samma ställe (så nära det går).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...