Jump to content
Annons

Subwoofer, Ja eller Nej?


Popskydd

Recommended Posts

Givetvis inte. Kan du namnge några modeller som är i ungefär samma storlek och prisklass? Gärna inte över 10k.

Jag har inte hittat några andra än genelec som är tillräckligt små men jag har iofs inte letat ordentligt, fastnade ganska snabbt för genelecs små monitorer och schyssta design.

ADAM A7X är väldigt trevliga. Om budgeten går att sträcka ut lite mer, så går A8X längre ner i frekvens, så är det ännu mindre risk att du behöver sub... 😉

Annars kan också fjolårets MIPA award-vinnare, Focal CMS-50 vara värd att testa. Den vann över Event Opal och Genelec 6010 som bästa närfältare och ligger också strax under 10k/par.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har jag varit iväg och lyssnat på lite olika monitorer.

Jag började att lyssna på KRK Rokit 5, tyckte de var helt ok för det låga priset. Det tryckte ut ett ganska fylligt ljud men var lite grötiga i basen.

Nästa monitor var Genelec 6010 med Sub. Jag tyckte det blev mer tryck i basen än KRK (beror givetvis på användandet av sub) och det gjorde att systemet fick ett fylligt sound. Dock var diskanten ingen höjdare enligt min mening, den saknade skärpan i ljudet vilket gjorde att det blev tråkigt att lyssna.

Genelec 8020B stod på tur. Måste säga att jag blev imponerad av dessa monitorer. Gav ifrån sig riktigt bra ljud, men efter att lyssnat på 6010 med sub kändes det att någonting saknades. För att få ut det bästa av 8020B tycker jag man behöver komplettera med en sub. Tyvärr börjar pengarna springa iväg då.

Slutligen lyssnade jag på Genelec 8030A. Den känns som en mer fullskalig monitor om man jämnför med de andra, men den ligger ju också högre i prisklass. Lite tunn i djupbasen, frågan är om man inte behöver gå upp ytterliggare en storlek för att helt slippa sub. Annars tyckte jag att denna monitorn gav ifrån sig ett riktigt bra ljud.

Jag har inte tagit något beslut om vilken monitor jag ska välja än, men jag lutar fortfarande åt 8020B och att komplettera med sub vid ett senare tillfälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa Genelec 8020B ihop med en enklare stereosub, du kanske inte alls behöver Geneleckvalitet på suben. Subar dräller det av på blocket, jag köpte en ny Prodipe 10, tycker den är hur bra som helst. Jag lyssnar på basen även i olika lurar, och även en stor JVC bergsprängare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en B&W ASW 2500 som jag köpte av en polare för 6000 för ett bra tag sen som jag kan använda som komplement men tyvärr är rummet rätt bajs så det blir ändå lurar för de låga frekvenserna.

Men lyssningen skulle vara rolig att uppgradera eftersom jag har ett par Edirol MA-7A just nu..haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa Genelec 8020B ihop med en enklare stereosub, du kanske inte alls behöver Geneleckvalitet på suben. Subar dräller det av på blocket, jag köpte en ny Prodipe 10, tycker den är hur bra som helst. Jag lyssnar på basen även i olika lurar, och även en stor JVC bergsprängare.

Problemet med nästan alla hifi-subar är att de inte delar som vi vill i studiovärlden, d v s ställbart både upp och ned. Suben jag tipsade om tidigare kostar bara strax över 3000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa Genelec 8020B ihop med en enklare stereosub, du kanske inte alls behöver Geneleckvalitet på suben. Subar dräller det av på blocket, jag köpte en ny Prodipe 10, tycker den är hur bra som helst. Jag lyssnar på basen även i olika lurar, och även en stor JVC bergsprängare.

Precis vad jag tänkt 😄

Jag brukar också lyssna på basen i lurar. Det blir oftast också i bilen och lite olika ljudanläggningar jag har i huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med nästan alla hifi-subar är att de inte delar som vi vill i studiovärlden, d v s ställbart både upp och ned. Suben jag tipsade om tidigare kostar bara strax över 3000 kr.

De har inte både hög- och lågpass eller vad menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bara det - utan de flesta hifi-subar har enbart en ingång och inga utgångar - och är alltså gjorda för att kopplas på en separat sub-utgång på receivern. De flesta studio-subar har två ingångar (L+R), inbyggt aktivt filter och utgångar (L+R) till monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Så man vill skära en sub nedåt med alltså?? Whats the point?

För att anpassa den bättre till rummet/placeringen, men de menade nog mer att man kan filtrera topparna....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Så den naturliga avrullningen räcker inte?

Trodde man skar med EQ i musiken och inte i lyssningen...eller är jag ute och cyklar?

Eftersom basåtergivningen påverkas av rummet själv och högtalarens placering så kan man ibland behöva skära/dämpa basen för att få en jämnare återgivning....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Ett shelvingfilter eller nåt alltså? Som brukar finnas på monitorer?

Oftare ett ställbart högpassfilter men det finns ju en del subbar som har väldigt flexibla svepbara filter med Q-värdesjustering.....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kan ställa delningsfrekvenserna helt fritt, så kan man anpassa suben till vilka monitorer som helst. Många subar har bara ett fast läge eller harbara en svepbar delning - och då är det inte säkert att det funkar lika bra till monitorerna som när man har svepbart LP-filter till suben och svepbart HP-filter till monitorerna.

Det är därför det kan vara lämpligast att skaffa en sub av samma fabrikat som monitorerna - men om suben har två svepbara filter så brukar den som sagt kunna funka till alla monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad spelar det för roll om suben går till 17 Hz eller till 40 Hz då om det ändå är samma monitorer? Är det för att lägre frekvenser behöver ett bättre rum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör min Event monitorer fullrange, sen ställer jag Prodipe-subbens steglösa filter på ungf 50 hz. Det blir bäst.

Subben har även utgångar så att man kan koppla topparna därifrån och få tex det under 50 bortskuret i topparna. Men det låter helt avgjort sämre.

Topparna har även en knapp med fast highpass på 80 hz jag kan använda om jag vill, då ställer jag subbens ratt på 80 hz, men även det låter sämre.

Om toppljudet får passera subbens elektronik blir allt ljud i topparna sämre, i alla fall med den sub jag har, med en riktig studiosub blir det väl inte så.

Jag höll på att testa det här som f-n med olika kopplingar, skulle jag matat subben först och ställt delningen till topparna där hade det nog snudd på blivit sämre än utan sub.

Fullrange på topparna plus stöd från subben från 50hz är min melodi. Och observera att det inte alls behöver vara så i andra rum, jag bor i träkåk med ganska gott om svängrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som jag kan tänka mig är viktigt är att sub och monitorer måste vara hyfsat jämnspelta när det gäller hur de låter...? Alla högtalare har ju sin egen karaktär och så även monitorer som jag har förstått det. Och att köpa en Adam-sub och ett par Genelec-monitorer är kanske inte optimalt.

Min sub lär ju inte passa mina små pluttar heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Något som jag kan tänka mig är viktigt är att sub och monitorer måste vara hyfsat jämnspelta när det gäller hur de låter...? Alla högtalare har ju sin egen karaktär och så även monitorer som jag har förstått det. Och att köpa en Adam-sub och ett par Genelec-monitorer är kanske inte optimalt.

Min sub lär ju inte passa mina små pluttar heller...

Det där är från fall till fall ibland passar ju inte högtalare från samma märken optimalt ihop med samma märkes subbar heller. Men ju fler justeringsmöjligheter desto större chans att man ska kunna matcha och få till det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är från fall till fall ibland passar ju inte högtalare från samma märken optimalt ihop med samma märkes subbar heller. Men ju fler justeringsmöjligheter desto större chans att man ska kunna matcha och få till det...

Jo...stämmer nog...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Eller så köper man ett system som är sub/sat från början.

http://www.thomann.d...mkii_system.htm

Jag har föregångarna. Mycket nöjd.

Finns ett billigare system, dom har jag inte hört men det kanske kan vara värt att kolla in om man har mindre budget.

http://www.thomann.d...ue_sky_exo2.htm

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad spelar det för roll om suben går till 17 Hz eller till 40 Hz då om det ändå är samma monitorer? Är det för att lägre frekvenser behöver ett bättre rum?

Delningen till suben är inte neråt utan uppåt, så att det inte blir fasfel mellan elementen, som det blir om de får hantera samma frekvenser, med förstärkningar och utsläckningar som följd...

Ett filter är LP (lågpass), som bestämmer den högsta frekvensen som skickas till subens slutsteg. Allt under den frekvensen kommer alltså till suben.

Det andra filtret är HP (högpass) och det bestämmer vilken som är den lägsta fekvensen som skickas vidare till monitorerna. Allt över den frekvensen skickas alltså till monitorerna.

Beskrivningarna ovan är förenklade för att det ska vara lätt att förstå för den som inte är så insatt. Egentligen ställer man vad som kallas brytfrekvens på filtret, och det är inte tvärdött över resp. under de frekvenserna. Filterna kan fungera olika, så det är inte alltid så enkelt. Ibland anges brytfrekvensen som den frekvens där filtret börjar påverka och sedan faller det med ett visst antal dB/oktav. Ibland anges brytfrekvensen där filtret har fallit 3 eller 6dB eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

svarar här fast önskar eg tips eller erf heter kring sub för lyssning i mix rummet,har en kollega med studio vars mix/lyssningsrum är ca 100 kvm, vilken typ av sub? vanlig konstruktion? push pull? bandpass? eller??

tanken är väl 18 tummare jobba från 40hz och neråt, eller 2 st 12 or 40 hz och lägre

all input uppskattas

rock on

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...