Jump to content
Annons

Bli bättre på gitarr utan att ha gitarren med sig


Utan Namn

Recommended Posts

Annons

Lära sig grundläggande notlära.

Tänk en låt, skriv ner rhytmen i noter, sen spela det när du kommer hem och se om du har rätt. Lär sig räkna takter och kommer lära sig tänka utanför boxen när man komponerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lära sig grundläggande notlära.

Tänk en låt, skriv ner rhytmen i noter, sen spela det när du kommer hem och se om du har rätt. Lär sig räkna takter och kommer lära sig tänka utanför boxen när man komponerar.

Tack för tipset, men notlära är inget jag vill lära mig.

Och när jag jobbar med elektronisk musik (vilket är det jag gjort sen jag var 13 år) så brukar jag "freestyla" (testa och plocka det jag gillar) fram melodier osv 🙂

Tänkte mer att det kanske finns någon grej som gör att man blir snabbare i fingrarna eller liknande 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Idrottspsykologer talar ofta om att genom att gå ner i djup avslappning och tänka sig det man skall göra så kommer det att faktiskt träna förmågan. Nu vet jag iof inte vad du har för jobb. 😄

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Idrottspsykologer talar ofta om att genom att gå ner i djup avslappning och tänka sig det man skall göra så kommer det att faktiskt träna förmågan. Nu vet jag iof inte vad du har för jobb. 😄

Åke

Jag jobbar som vaktmästare. Nja, sitta och meditera nere i vaktmästeriet är nog inte riktigt det jag vill 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MikaelEdebro (oregistrerad)

Ett tips för en händig snubbe som du kan ju vara att köpa en gitarrhals (alt. såga av en från ngn billig skitgitarr) och på ngt sätt fästa ett par strängar. På så sätt kan du öva upp dexteriteten och jobba på "ekonomiska" ackordsbyten osv. Det behöver ju inte ens vara hela gitarrhalsen, utan det räcker nog med de första 5-7 banden om du bara har spelat i några månader. Lär dig att effektivt byta mellan olika ackord utan för mycket onödiga handrörelser. Analysera hela tiden handens/fingrarnas rörelser och känn så att du inte spänner dig i onödan.

En sådan produkt bör ju även finnas färdig att köpa, men å andra sidan blir det nog billigare att göra själv.

Lycka till med gitarrliret. Musik är grymt kul och blir bara roligare och roligare ju mer avancerad man blir!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips för en händig snubbe som du kan ju vara att köpa en gitarrhals (alt. såga av en från ngn billig skitgitarr) och på ngt sätt fästa ett par strängar. På så sätt kan du öva upp dexteriteten och jobba på "ekonomiska" ackordsbyten osv. Det behöver ju inte ens vara hela gitarrhalsen, utan det räcker nog med de första 5-7 banden om du bara har spelat i några månader. Lär dig att effektivt byta mellan olika ackord utan för mycket onödiga handrörelser. Analysera hela tiden handens/fingrarnas rörelser och känn så att du inte spänner dig i onödan.

En sådan produkt bör ju även finnas färdig att köpa, men å andra sidan blir det nog billigare att göra själv.

Lycka till med gitarrliret. Musik är grymt kul och blir bara roligare och roligare ju mer avancerad man blir!

Tack för det grymma tipset! Har faktiskt en gammal ful gitarr som bara ligger och samlar damm.. Kanske skulle ta och skära halsen ( 😉 ) av den och ta med sig till jobbet.

Thanks dude!

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

En vanlig "pianoövning" är att man lägger händerna med alla tio fingrar på bortet framför sig. Sedan så lyfter man fingrarna ett i taget utan att röra de andra. Om du börjar med att lyfta lillfingret på vänster hand sedan sedan forsätter ett efter ett tills du kommer till tummen så får du en bra övning. Man kan kombinera olika fingrar med. Och naturligtvis använda bägge händerna. Pröva att göra samma övning med bägge händerna, eller börja med tummen på en handen och lillfingret på den andra.

Öva med olika kombinationer och lyft flerafingrar samtidigt ibland. Hitta på egna mänster och för söka att hålla en takt. Stampa takten med tassarana om du vill.

Även om detta inte är en gitarr övning så ger den dig kanske lite mera motorik i fingrarna. Du kan också vända handflatorna mot dig och föra vänsterhandens fingrar mot vänsterhandens fingrar om du vill ha en mera gitarr lik ställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lyssnar på radio så försök sätt dig in i hur musiken är rytmiskt uppbyggd och smygstampa takten och spela luftgitarr till det hela. Rytmen är nästan allt oavsett instrument. Mycket lär man sig genom att enbart lyssna. Gör det även med sån musik du kanske tycker är skit. Att bli bra på gitarr handlar mycket om att ha järnkoll på vad de andra instrumenten gör. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar skriva mycket texter på jobbet(industri). antingen lyssnar jag på radio eller mp3spelaren och använder det jag lyssnar på för tillfället som musik så jag känner att text raderna funkar ihop. sen när jag gör en låt så har jag några texter att testa med om de funkar till min låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips:

-Lägg in ett gäng skalor på mp3 spelaren, sjung/humma med i skalorna så förbättrar det ditt gehör

-Skaffa en "stressboll" eller vad det kallas och kläm ihop den med tumme och pekfinger, det stärker musklerna för barré ackord

-Dra en handtralla varje rast, det borde ju förbättra högerhandens motorik 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du en "shredd-neck" kommer du troligen bli väldigt duktig att spela på den men inte på att spela gitarr......enda sättet är att lära sig är att: spela gitarr. Har du sedan tillräckligt med tid över till att öva fingermuskler borde du även ha tid till att spela på en riktig gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...