Jump to content
Annons

Digital-tv: En knepig fråga...


Jon Rinneby

Recommended Posts

Hej vänner.

Denna fråga rör visserligen inte musik i vanlig mening, men dock:

Köpte en ny Samsung HDTV och stötte genast på ett märkligt problem: Om jag kör kort antennsladd (2 meter eller under, har testat olika märken) så får jag störning på bilden, i form av mosaik, hackig bild och ljud. Men om jag använder min gamla antennsladd, som är över 5 m blir bilden "perfekt" utan störningar. Vi har digital tv via antennuttagen och alltså ingen egen antenn/parabol. Tror det är comhem som installerat uttaget. Vill helst ha en kort sladd ansluten, då vi redan har en sladdhärva Sad

Vad kan detta bero på?

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)

Hej vänner.

Denna fråga rör visserligen inte musik i vanlig mening, men dock:

Köpte en ny Samsung HDTV och stötte genast på ett märkligt problem: Om jag kör kort antennsladd (2 meter eller under, har testat olika märken) så får jag störning på bilden, i form av mosaik, hackig bild och ljud. Men om jag använder min gamla antennsladd, som är över 5 m blir bilden "perfekt" utan störningar. Vi har digital tv via antennuttagen och alltså ingen egen antenn/parabol. Tror det är comhem som installerat uttaget. Vill helst ha en kort sladd ansluten, då vi redan har en sladdhärva Sad

Vad kan detta bero på?

mvh Jon

Antagligen på att den längre kabeln är bättre skärmad och därför inte är lika känslig för störningar som den korta. Köp en bättre kort kabel så ska du se att det funkar bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen på att den längre kabeln är bättre skärmad och därför inte är lika känslig för störningar som den korta. Köp en bättre kort kabel så ska du se att det funkar bättre.

Tror inte det är fallet, har som sagt testat tre olika kablar och det verkar snarare handla om att jag får för stark signal om jag använder kort kabel, vilket inte heller här bra...

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

För stark signal kan man nog inte få, inte med Comhem vad jag hört. Förr skulle jag gissa på saker som fel impedans i kabeln, för klen diameter på innerledaren, för skarpt veck som skadat kabeln eller kanske dåligt skärmad.

Är det samma störningar på alla kanaler?

Jag lägger min röst på för klen diameter på ledaren och kanske taskig skärm på de kortare kablarna, men det är bara en tokgissning eftersom jag varken har Comhem eller någonsin hört talas om problem med för kort kabel. Förutom då de där runt enmeterskablarna som brukade förja med när man köpte en tv eller video. De är totalt värdelösa nästan allihop.

Jag skulle besöka närmaste radiohandlare, förklara problemet, och sedan köpa en 'riktig' kabel på öppet köp för att prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

För stark signal kan man nog inte få, inte med Comhem vad jag hört. Förr skulle jag gissa på saker som fel impedans i kabeln, för klen diameter på innerledaren, för skarpt veck som skadat kabeln eller kanske dåligt skärmad.

Är det samma störningar på alla kanaler?

Jag lägger min röst på för klen diameter på ledaren och kanske taskig skärm på de kortare kablarna, men det är bara en tokgissning eftersom jag varken har Comhem eller någonsin hört talas om problem med för kort kabel. Förutom då de där runt enmeterskablarna som brukade förja med när man köpte en tv eller video. De är totalt värdelösa nästan allihop.

Jag skulle besöka närmaste radiohandlare, förklara problemet, och sedan köpa en 'riktig' kabel på öppet köp för att prova.

Saken är den att 5 metarn som fungerar är en standardkabel, och jag har testat 3 olika kortare varianter, däribland clicktronic, som får anses som en bra budget highend från K&C?

Nästa steg blir väl philips då som kostar 199 kr för 2 meter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte tro att det är kabeln, utan snarare att signalen är för stark, så att du behöver en dämpsats. Jag tror inte att du är hjälpt av en bättre kabel, utan det är nog snarare så, att standardkabeln på 5m är av en sämre kvalisort som gör att du får en lagom stor dämpning av den för starka signalen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...