Jump to content
Annons

Slutmix - Förvirrad!


HexfusioN

Recommended Posts

Hej människor!

Efter att ha läst specialnumret om Inspelning och Mixning, vilket har varit mig till stor nytta, kom jag fram till avdelningen "Slutmix". Jag uppfattade detta moment som den delen av processen där man ska kontrollera det man har gjort och sedan leka mer med effekter och panorering samt automatisering för att göra mixen intressantare, mer dynamisk och djupare. Dock står det i själva texten: "Vi börjar från noll. Allt är neddraget...etc." Är det verkligen meningen att man ska börja om då man väl har suttit i flera timmar och skapat en bra mix? Detta gör mig förvirrad...Har man valt att skriva på det här sättet för att vara pedagogisk (att läsarna ska få öva mer med testfilerna) eller är det ett vedertaget arbetssätt? Om ni frågar mig, så låter det bara dumt att börja om från noll, men jag har ju aldrig gjort en mix hela vägen ut, så därför undrar jag över hur ni själva gör för att lyckas, och om man verkligen börjar om från noll...

Tacksam för svar!

Mvh Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har du gjort mixen/inspelningen i tex cubase är det ju bara att spara den under nytt namn tex mix1, mix2 mix3 osv. så kan du ju alltid gå tillbaka där du var om det inte blev bra.

när du är klar med allt så kan det ju vara bra att dra ner alla spårs volym och börja med trummor, kanal för kanal med EQ och kompressor osv. tills de låter bra sedan ta bas, gitarr osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jo jag har funderat på att man kan göra olika versioner av mixningen, men är det så att man efter att ha gjort en mix med kompressor, eq, filter, rumsklang etc. bara "slänger allting" och börjar om på en ny mix? Är det okej att bara göra en mixfil och sedan spara den som "...slutmix" och därefter kanske gå igenom inbördes volym och panorering och därefter arbeta med samma inställningar som tidigare? Blir resultatet sämre i regel, om man gör på detta sätt?

Tack för ditt svar dock!

Mvh Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag hoppar in lite här halft off topic, har inte läst just det där i numret, men jag kommer till det. Det jag undrar är att om man spelat in de olika delarna till låten, ska man då, som i början av DVD utgåvan, börja på ett helt nytt projekt, importera ljudfilerna där och börja om med nivåer och mix från scratch? Jag vet att det inte finns några regler som säger att man måste göra dittan och dattan, jag undrar bara hur man gör det i en professionell studio

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju på hur man väljer att jobba.

Själv gör jag aldrig några viktiga val under arbetets gång och kör ofta med ett enkelt komp med standardljud typ piano, bas och trummor och sparar alla beslut till slutmixen, så jag gör bara en slaskmix som funkar hyggligt medan jag jobbar med låten.

Om man däremot tar massor av beslut och lägger mycket jobb på att mixa, välja ljud och allt annat medan låten blir till, så är det ett annat läge och man ska nog ta den omfrågade instruktionen med en nypa salt.

Anledningen till att man ska "börja om från noll", är att man då har lättare att undvika att låsa sig till vissa saker och bli fartblind av vissa ljud etc - för om man pillar med detaljer under tiden, så är det väldigt lätt att fastna för något speciellt som egentligen inte är så bra när man lyssnar på helheten. Det är sådana låsningar man kan undvika om man börjar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju på hur man väljer att jobba.

Själv gör jag aldrig några viktiga val under arbetets gång och kör ofta med ett enkelt komp med standardljud typ piano, bas och trummor och sparar alla beslut till slutmixen, så jag gör bara en slaskmix som funkar hyggligt medan jag jobbar med låten.

Om man däremot tar massor av beslut och lägger mycket jobb på att mixa, välja ljud och allt annat medan låten blir till, så är det ett annat läge och man ska nog ta den omfrågade instruktionen med en nypa salt.

Anledningen till att man ska "börja om från noll", är att man då har lättare att undvika att låsa sig till vissa saker och bli fartblind av vissa ljud etc - för om man pillar med detaljer under tiden, så är det väldigt lätt att fastna för något speciellt som egentligen inte är så bra när man lyssnar på helheten. Det är sådana låsningar man kan undvika om man börjar om.

Just i ett projekt som jag håller på med nu så har jag också låtit bli så gott det går att lägga på effekter under inspelningsprocessen - förutom där det verkligen behövts, såsom trummor. Ändå låter det faktiskt jävligt bra hittills. Det är därför det känns konstigt att börja i ett nytt projekt och lägga om nivåerna när allt känns så bra, dock ska jag göra det denna gång för att det är ju som du säger, att många gånger så låser man fast sig och genom att börja om från scratch så kan man få ännu bättre resultat

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...