Jump to content
Annons

Plektrum med Nagelkaraktär.. finns det?


Larsson

Recommended Posts

hejsan

jag har på senare tid blitt allergisk mot plektrum smattrande på akustisk gitarr

och har gått över till att använda naglar när jag spelar in, det låter heltklart bättre

men jag får inte riktigt samma tighthet i spelet, & funderar nu på om det kanske är så att det finns

plektrum med nagel karaktär ,eller andra vägar att gå ?

/Larsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hårda/tjocka plektrum har en tendens att "smattra" mindre. Det finns även plektrum gjorda av hårt gummi, det låter lite mjukare än traditionella plektrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hårda kan funka, själv spelar jag ofta akustiskt med själva fingrarna ej med naglarna, använder även pekfingret som plektrum.

Annars gillar jag bäst plektrum som är gjort av CARBON NYLON för alla gitarrer.

pib-pb200r088.jpg?osCsid=c3acb943a7245e8cd728fa28aee71a6b

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

plektrum av hårt gummi låter heltklart intressant, ska kolla om man kan komma över några imorgon

tack för tipset mickestrang

har testat med de plektrum jag har hemma.. det tjockaste & hårdaste är ett litet basplektrum

men det får hela gitarren att låta för bright

men det kanske är skillnad med ett tjockare gitarr plektrum?

menar du att carbon nylon plektrum smattrar mindre, eller bara att du gillar dem i största allmänhet hellfog?

pme - hur klassar du själv filt och cellulosa? jag har inga erfarenheter vad jag vet

tror du att det kan vara det jag söker?

tack för svar folks! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

menar du att carbon nylon plektrum smattrar mindre, eller bara att du gillar dem i största allmänhet hellfog?

smattrar mindre mot dom i plast.

Gummi plektrum bör låta mindre.

fick en galen ide, köp lösnaglar smält ner dom till ett plektrum, om dom inte har för plastig känsla.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan

jag har på senare tid blitt allergisk mot plektrum smattrande på akustisk gitarr

och har gått över till att använda naglar när jag spelar in, det låter heltklart bättre

men jag får inte riktigt samma tighthet i spelet, & funderar nu på om det kanske är så att det finns

plektrum med nagel karaktär ,eller andra vägar att gå ?

/Larsson

Har du provat att micka upp gitarren på olika sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske håller plekrumet fel. Hur stor del av pletrumet har du fritt i luften? Man ska alltid sträva efter at ha så lite som möjligt. Hårt plektrum är alltid bättre om man vill undvika smatter, men det krävs å andra sidan bättre teknik för att klara snabba passager. Prova att vinkla det lite så att inte den platta sidan på plektrumet ligger helt parallellt med strängen. Se till att plektrumet är ordentligt polerat i kanterna, kan fixas med en sån där nagelfil med tre olika ytor som går att köpa i skönhetsbutiker.

Att byta till att spela med naglarna är väl inget alternativ egentligen då det kräver en helt annan spelteknik och följdaktligen ger ett annat sound, och då syftar jag inte på anslaget. Själv spelar jag både med plektrum och naglar beroende på vad låten kräver.

Materialet på plektrum anser jag vara mindre viktigt om man pratar om de olika plastvarianter som finns, de låter ungefär likadant. Anslaget är mycket viktigare. Filt och gummi ger ju dock ett tämligen annorlunda sound fast inte något direkt användbart sådant enligt min åsikt. Fast det är ju en smaksak naturligtvis.

Kan tilläga att jag spelat gitarr i 35 år och undervisat i ca 20 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...