Jump to content
Annons

Bill Aucoin död @ 66


Valle

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

undrar om jag förväxlar homnom med neil bogart

Lite långsökt kan man säga att Aucoin finansierade KISS turnéer (innan Alive!) med sitt personliga kreditkort. Många av dessa gigen spelades in av Eddie Kramer, vilket sedermera blev underlag för Alive!.

Neil Bogart var skivbolagets (Casablanca) VD och hade vid tiden strax innan Alive! för avsikt att "sälja" KISS till andra bolag på grund av finansiella problem (och hade dessutom en liten tvist på gång med Aucoin angående royalties till KISS etc), men så kom idén med ett live-album som var billigare att få ihop... rest is KISStory.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Valle har inte riktigt koll på sin Kisstory

Hmmm... Jag skrev i och för sig lite hastigt "ur minnet" (av allt möjligt jag läst) och blandar kanske därför ihop tid och händelse... Men var det något särskilt du reagerade på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Jag skrev i och för sig lite hastigt "ur minnet" (av allt möjligt jag läst) och blandar kanske därför ihop tid och händelse... Men var det något särskilt du reagerade på?

Bill Accouin var väl något av den femte medlemen av KISS, även om Sean Delaney och Neil Bogart nog slogs om den placeringen också. Hur som helst så är det synd att en legend gått ur tiden. Men nog fan var det han som finansierade mycket av deras tidiga verksamhet ur egen ficka? Det har jag bestämt för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Jag skrev i och för sig lite hastigt "ur minnet" (av allt möjligt jag läst) och blandar kanske därför ihop tid och händelse... Men var det något särskilt du reagerade på?

Njä, mest att Alive är en ren fuskproduktion där det mesta är live in studio och resten är överdubbat och klippt och grejat till förbannelse. Och själva utgivningen av plattan var det nog Bogart (som förresten också dog i prostatacancer om jag inte minns fel) som stod för, även om det är sant att Aucoin själv lade ut för en del av turnéerna som föregick.

Eddie Kramer spelade säkert in nåt gig, har hört bootlegs där vissa av låtarna delvis är samma som på Alive, men i huvudsak gjordes plattan i studio - t o m mellansnacket. Kiss själva erkänner fortfarande bara fusket delvis men det finns gott om bevis och vittnesmål som kommit fram bl a genom fanklubbarna som gör det fullkomligt klart att plattan är fejk. Inte för att det gör den sämre =) men rätt ska vara rätt.

Aucoin fortsatte förresten jobba i samma stil med andra band, han satsade egna pengar för att göra Starz till stjärnor, men det sket sig. Bättre gick det med Lordi som han också hade hand om.

En legend som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag är medveten om att Alive! är en "fuskproduktion". Tillåt mig citera mig själv från ett annat inlägg här på forumet:

"Mr Kramer själv berättar i David Leaf och Ken Sharps bok KISS Behind The Mask..., att Alive! efterkorrigerades mer än vad de andra medlemmarna verkar komma ihåg. I vissa fall, men vilka nämns inte, spelades allt utom trummorna om på nytt. Och på ännu fler lades leadsången om. Vad som däremot, i alla fall för min del, kom som en ringa överraskning var att Alive II — igen, enligt Kramer — hade långt färre efterkorrigeringar än Alive!." [Tråd: 69162]

Fejk var det givetvis, i den mening att plattan inte är en fullständig och orörd upptagning av ett och samma framträdande. Men som jag förstår så är det snarare en regel än undantag att live-plattor efterkorrigeras och redigeras/klipps — även på Alive!-tiden. Fast som sagt, en hel del var nyinspelningar i studio (som t.ex. Pauls gitarr och sång), men om man ska summera och tro på allt Kramer har sagt så är det mesta live-upptagningar ("we didn't touch the drums (...) most of [Ace] solos we kept intact (...) Paul's raps were just culled from various performances and edited together")

Däremot tabbade jag mig något med fakta ovan: Det var inte Neil som ville "sälja" KISS, det var Aucoin som övervägde att vända sig till andra bolag — detta var vid tiden strax innan releasen av Alive! Orsaken var (som jag också nämnt) att Neil inte hade råd att betala ut avtalsenlig royalty till KISS och managementet, och innan KISS var redo att låta Alive! släppas under Casablanga så var en överenskommelse nödvändig. Det löste sig och (som Nattvaktaren säger) Neil stod för tryck och utgivning — men allt underlag hade i princip finansierats av Aucoins American Express-kort.

Spännande historia det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...