Jump to content
Annons

Ljudet är starkare i vänstra högtalaren vid inspelning...


Joel L.

Recommended Posts

Hej,

Har lite problem med min Mojave Audio MA-200 mikrofon, verkar det som...

Det låter som allt ljud jag spelar in är starkare i den vänstra högtalaren och svagare i den högra... Det är själv gitarren som hörs tydligast, sången kan jag inte höra om den är mer åt vänster. Vad beror detta på? Har kollat så att allt är panorerat rätt osv.

Kan det vara något fel på mikrofonen? Vad ska jag göra?

Svårt att höra men jag hör att gitarren hörs tydligare i vänstra... skumt.

Har laddat upp en ljudfil mp3 ifall det behövdes..

MikrofonTest.mp3

Är mycket tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om panoreringen verkligen är centrerad överallt så skulle jag säga att det är inbillning 😆 Kan ju vara nåt galet med nivåerna på dina monitorer annars...

Ja, du kanske har rätt. Men skumt ändå tycker jag, detta var inget jag märkte när jag testade med en annan mikrofon, det var först när jag testade den här.

Du hör inget skumt i dina högtalare i ljudklippet?

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hör inget skumt i dina högtalare i ljudklippet?

 

Klippet ligger spik i mitten... men mono är lite trist... 😮

 

Annars tycker jag att både gitarr och röst låter mycket bra!

 

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

om du spelar in i mono så kan originalljudet omöjligt låta olika i vänster/höger

det är ju bara mono!

det beror i såfall på att du spelat in en monosignal på ett stereospår eller lagt på en effekt eller panorerat eller ställt nivåerna på monitorerna olika eller att monitorerna helt enkelt är olika

filen ovan du länkat till är en stereofil

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hör du samma obalans om du lyssnar i hörlurar som det blir när du lyssnar med monitorer?

Tack till alla som hjälper. Mycket uppskattat. Jag antar att det är jag som inbillar mig saker, testade med hörlurar låter som allt är i mitten där, men de är väldigt dåliga. Var orolig ifall mikrofonen hade gått sönder eller liknande, eftersom det är en sådan dyr mikrofon.

Jag får kolla om det är någon inställning i windows som är fel inställd.

Tack för hjälpen!

Redigerat av Joel L.
Link to comment
Dela på andra sajter

Var orolig ifall mikrofonen hade gått sönder eller liknande, eftersom det är en sådan dyr mikrofon.
Var inte orolig.

Eftersom mikrofonen är en monokälla kan den aldrig vara orsaken till skillnader i stereobilden.

Jag misstänker något i ljudkortets egen mixer eller ojämn volym i monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...