Jump to content
Annons

Bästa autotune?


Alte

Recommended Posts

Hej

Tänkte köpa nån typ av auto-tuneplugg. Har bekantat mig lite med Melodyne, den gamla varianten, men den är lite bänglig tycker jag. Vilken låter bäst. Och vilken är mest lättjobbad? Ska bara korrigera småskavanker och vill inte att det ska märkas för mycket.

Vore grymt om nån visste vad som är bästa pluggen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Vad som är bäst är väl en smakfråga, och alla tycker nog olika.

Jag personligen upplever Melodyne överlägsen alla andra pluggar jag har testat. Har precis införskaffat mig Studio versionen och är helt såld.

Det bästa av allt är att det inte märks när man fixar till småskavanker i sin sång.

Det är iaf vad jag tycker. 😄

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Autotune kan ju säkert funka om det inte är för mycket som ska pulas med. Melodyne är som tidigare nämnt annars överlägset.

Full överblick och kontroll - och även om pluggen inte uträttar underverk så är det sjukt nära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon som absolut inte kan sjunga eller kan sjunga i pitch men kanske fel ton(svårt för rätt melodi), isf Melodyne. Kan personen i fråga sjunga så är Antares ett bättre val... tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag tycker Cubase egna låter bra (man hör verkligen inte att man pitchkorrektar) och är väldigt lättarbetat eftersom att man kan använda cubase vanliga ljudeditor och slipper krångla med andrahands program

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Cubase egna låter bra (man hör verkligen inte att man pitchkorrektar) och är väldigt lättarbetat eftersom att man kan använda cubase vanliga ljudeditor och slipper krångla med andrahands program

Ja - Variaudio, som följer med Cubase5, funkar mycket bra till små förändringar - men om man är van vid Melodyne, så räcker Variaudio inte ända fram, utan man saknar funktioner och ljudkvalitet i vissa lägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodyne är som alla säger grymt, och du kan använda det till så mycket mer än att bara pitchkorrigera dina vocals. Fungerar bäst i fristående läge, som plug känns den lite för bökig tycker jag.

Tack - hur menar du bökig? Att man liksom måste sepla upp sången i realtid innan den kan processa, eller är det nått annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack alla för alla sköna tips.

finns det nån plugg som liksom inte behöver realtidsuppspelas utan fattar vad som finns inspelat utan denna manöver?

lutar just nu åt melodyne efter alla era svar, men dörren är ändå öppen om man säger som så

Link to comment
Dela på andra sajter

tack alla för alla sköna tips.

finns det nån plugg som liksom inte behöver realtidsuppspelas utan fattar vad som finns inspelat utan denna manöver?

lutar just nu åt melodyne efter alla era svar, men dörren är ändå öppen om man säger som så

Autotune - men realtidskorrigering ger alltid sämre resultat än offline-editering när det gäller sådant.

Det är verkligen inte någon stor och "bökig" operation att jobba med Melodyne som plugin. Man ställer Melodyne-pluggen i ett "inspelningsläge" och sedan spelar man igenom låten en gång, så har Melodyne fått allt som behövs för att kunna gå vidare och korrigera.

Sedan får man upp alla toner ungefär på samma sätt som i pianorullen som man redigerar midi med - och det är fritt fram att låta Melodyne göra en automatisk korrigering av allt - eller så lyssnar man igenom och väljer själv vilka toner som verkligen behöver korrigeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack - hur menar du bökig? Att man liksom måste sepla upp sången i realtid innan den kan processa, eller är det nått annat?

Precis. Om man bara har ett audiospår från en poplåt som man vill processa, så är det väl inte så farligt att vänta några minuter, men om man har många ljudklipp som man vill prova sig fram med för att hitta nåt kul, så är det lite irriterande. Å andra sidan är den ju smidig i det att du inte behöver importera ljudet igen, processa och exportera igen när du håller på och arbetar med klippet i din DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Om man bara har ett audiospår från en poplåt som man vill processa, så är det väl inte så farligt att vänta några minuter, men om man har många ljudklipp som man vill prova sig fram med för att hitta nåt kul, så är det lite irriterande.

...men i så fall kan man väl prova sig fram med klippen först - och efter att man har bestämt sig för vilka klipp som ska användas, så ger man sig in i Melodyne. Man kan ju höra om det är användbart även om det inte är korrigerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken av melodyne är "värstingen"? Har dna kommit än?

Och hur funkar det? Man vill ju ha med låten i bakgrunden för att hitta snygga svansar som passar ihop ifall det är en sné tagning.

Och dna verkar ju coolt om det är en ton i en wav som innehåller fler än en ton.

Och på ett ungefär, vad kostar det? kan iofs kolla det själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Värstingen är Melodyne Studio, men det har inte släppts någon DNA-version av den ännu. Köper man den så får man däremot ladda ner Melodyne Editor (pluginversionen) gratis efter att man har registrerat sitt exemplar av Studio. Med Studio kan man köra flera spår samtidigt och den ansluts till värdprogrammet via Melodyne Bridge eller ReWire.

Listpris: 7595:-

Editor är lillebror och ersätter den gamla "Plugin". Sitter som insert-plugin (eller stand-alone) och hanterar bara det spåret. Vill man ha Editor på flera spår, så får man alltså lägga in en instans av den på varje audiospår som man vill redigera.

Listpris: 3795:-

Assistant är minstingen och även den funkar som plugin eller stand-alone, men den saknar DNA.

Listpris: 2195:-

Du kan se en jämförelse av versionerna här: http://www.celemony.com/cms/index.php?id=product_comparison

Kopieringsskydd väljer man själv om man vill köra med iLok eller challenge/response-koder.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men i så fall kan man väl prova sig fram med klippen först - och efter att man har bestämt sig för vilka klipp som ska användas, så ger man sig in i Melodyne. Man kan ju höra om det är användbart även om det inte är korrigerat.

Ja, eller det beror ju helt på hur man jobbar. Jag gör ofta en låt färdig, sedan vill jag lägga på sång, och eftersom jag inte har någon sångerska så köper jag vocalsamplingar, som jag kan behöva justera för att de ska passa min låt, inte just för att de är dåliga i sig. Då tycker jag det är svårt att höra innan om de kommer att passa uppitchat. Ibland gör jag en låt utifrån sången, men det känns bakvänt när jag gör elektroniskt 😏

3795 kr för Melodyne Editor kan kännas saftigt för "bara" pitchkorrigering, men jag tycker verktyget är riktigt bra, och ska nog investera i det när min testperiod går ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, eller det beror ju helt på hur man jobbar. Jag gör ofta en låt färdig, sedan vill jag lägga på sång, och eftersom jag inte har någon sångerska så köper jag vocalsamplingar, som jag kan behöva justera för att de ska passa min låt, inte just för att de är dåliga i sig. Då tycker jag det är svårt att höra innan om de kommer att passa uppitchat. Ibland gör jag en låt utifrån sången, men det känns bakvänt när jag gör elektroniskt 😠

3795 kr för Melodyne Editor kan kännas saftigt för "bara" pitchkorrigering, men jag tycker verktyget är riktigt bra, och ska nog investera i det när min testperiod går ut.

Ok - man kan ju jobba olika, både beroende på genre och på vad man tycker funkar bäst för sin skapandeprocess. Det är lätt att glömma när man inte gör liknande saker själv... 😏

Om du har Cubase5, så fungerar det annars oftast bra med Variaudio (som ju följer med C5) om du bara behöver göra pitchjusteringar, åtminstone så länge det inte blir lite större justeringar - för det klarar Melodyne bättre.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...