Jump to content
Annons

Eurovision Song Contest 2010


Linus

Recommended Posts

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

"Problemet" är inte att vi valde fel och hade gått längre med Al Fakir eller Manboy.

"Problemet" är att östeuropa har skitdålig, efterbliven musiksmak och röstar därefter.

Fast jag tycker iofs att Danmark, Holland, England, Norge, Irland, Schweiz och Spanien (och säkert nåt mer västland som jag glömt eftersom det var så dåligt) stod för rejäla bottennapp i år, medans många av öst-bidragen var helt ok.

Förstår inte riktigt inställningen många verkar ha att det är totalkatastrof bara för att Sverige inte går till final. Se det som vilken "sport" som helst. Om det är ett 40-tal länder som tävlar om 25 platser i finalen så är det väl inte så himla konstigt att man inte går till final varje år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt inställningen många verkar ha att det är totalkatastrof bara för att Sverige inte går till final. Se det som vilken "sport" som helst. Om det är ett 40-tal länder som tävlar om 25 platser i finalen så är det väl inte så himla konstigt att man inte går till final varje år.

+1

/Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Problemet" är inte att vi valde fel och hade gått längre med Al Fakir eller Manboy.

"Problemet" är att östeuropa har skitdålig, efterbliven musiksmak och röstar därefter.

Euhm, så de Svenska/Nordiska/Väst -bidragen är så fantastiska då?

//raderat

GÅR det att tycka om musik som är med i Svenska ”Schlagerfestivalen” eller den Europeiska diton? Jag har aldrig köpt någon låt/skiva som har varit med i någon av festivalerna... Jag tror inte heller att någon av mina kompisar har det (vare sig de är musikförstörare som jag själv eller arbetar med konstmusik).

Är inte detta fjantfestivaler som skapas för att ge inkomster till en lite utvald grupp (Björkman & Co) och där kunden (den som betalar skiten) är olika intressegrupper vilka får en arena att vis upp sig på samt ”husvagnsfolket”?

Cheers!

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Vinnarlåten bestod av en trumtakt och typ 3 toner - och en röst med så överdrivet uttal att det lät som en seriefigur. Totalt värdelöst skräp enligt min mening - men smaken är ju som bekant delad... 😄

Ungefär som i fjol, när Ryback ylade hem segern till Norge - när Yohanna från Island, som var en av mina favoriter, kom tvåa... 😄

Mina favoriter i år hamnade i alla fall högt; Turkiet, Rumänien och Danmark (trots de karaktäristiska G-sonska stölderna från Every breath you take och Smuk som et stjerneskud...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte ett rätt hyfsat startfält ändå för att vara ESC? Jag tyckte iaf att flera låtar var helt okej 😏

Tyskland charmades man av, tyckte det var rätt jag med. Men det fanns även andra som jag gillade, Ukraina t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte ett rätt hyfsat startfält ändå för att vara ESC? Jag tyckte iaf att flera låtar var helt okej 🙂

Tyskland charmades man av, tyckte det var rätt jag med. Men det fanns även andra som jag gillade, Ukraina t.ex.

Håller faktiskt med (även om jag kanske inte hört SÅ många "ESC").

I början höll jag dock på att krypa under bordet för all falsksång (är inte detta i alla fall proffs??!). Fick ståpäls a la Gunde Svan men det var inte av spänning eller välbehag...

Som Azerbaijan, Norge, Moldavien wtf sysslade dom med? Och sen Tex England, vad sysslade kören med? Hur svårt ska det vara att hitta en kör som kan hålla sina toner? Var det "döva klubben" som fick vara med och köra för att de hade långa ben?

Jag vet att JAG är kass men jag förväntar mig att folk som lever på att sjunga faktiskt kan hitta och hålla en ton...

KUL också att sådant som Björmans bastuklubb år efter år ratat krossar Sveriges deltagande (jepp, jag ÄR skadeglad 😏 ).

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

ONSatan - Det finns ju något som heter nerver 😏 Jag tror många av dessa sjunger felfritt hemma på kammaren. Svårt att öva sig för ESC, dom flesta har väl aldrig varit i närheten av samma storlek på evenemang. Proffs eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det var något bättre ESC än de senaste åren. Färre tramsbidrag, färre dåliga rocklåtar (förutom Turkiet då).

Det lite sorgliga med tävlingen är ju dock att man alltid måste lägga till "...för att vara Eurovision" när man tycker en låt är "bra". Hur många låtar de senaste åren har varit bra "på riktigt"? Riktig komposition, bra proddat, bra artist etc... Inte många.

Vintage-ESC hade däremot en hel del såna, men det var längesen nu...

"Ne Partez Pas Sans Moi" (Schweiz, 1988)

"Rock & Roll Kids" (Irland, 1994)

"Era" (Italien, 1975)

"Satellit" (Sverige, 1979)

"Fångad I En Dröm" (Sverige, 1981)

etc, etc... Hade jag hört dessa låtar utan att veta att de var ESC, så hade jag bara tyckt att de helt enkelt var riktigt bra låtar.

Sånt saknar man i dagens ESC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen lite bra låtar i ESC. Nästan hälften var faktiskt ganska se(hör)värda. Normalt brukar jag knappt gilla två!

Men att Tyskland vann 🙂 Missade jag något?

Annars gillade jag bl a Portugal, Rumänien, Belgien (fin naken gitarrballad som verkligen stack ut), Serbien, faktiskt Vitryssland - även om den kom nästan sist, Island (mäktig vulkanröst), Frankrike och Danmark för att nämna några. Tror inte Annas låt hade haft mycket att beställa i det här startfältet. Kanske en placering kring 15, knappast bättre.

Tyckte en hel del låtar var stöld, i synnerhet Danmarks (verserna) som var en direkt efterapning av Stings "Every Breath You Take". Fattar inte hur de klarar sig undan stämningar...

Kanske man ska börja titta igen på möget 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt, nu kanske vi kan slippa det där snacket om att östeuropa förstör ESC. (förra året tyckte ju alla puckon att ryback vann bara för att han var halvryss)

Rätt låtar kom topp 2. Jag tyckte tyskland och turkiet var klart bäst. Fattar dock inte hur danmark kunde gå så bra.

På tal om låtar som är "bra på riktigt", så har ju ändå vinnarlåten blivit en riktig monsterhit i tyskland. Det kan man inte direkt anklaga sveriges bidrag de senaste åren för att ha varit. Sen om det i Lenas fall beror på låten eller Lenas karisma, det vet jag inte riktigt. Hade nog inte alls tyckt om låten om Anna Bergendal sjöng den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ukraina hade en bra låt som framfördes väl (skulle kunna vart lite tyngre komp) men texten var ett enda stort pekoral.

Portugal och Georgien hade rätt bra låtar, men i supertrista förpackningar.

Brittiska kören hade råkat micka upp en hund som ylade i kapp med musiken. Om det var med flit så var det vidrigt och inte särskilt kul. Om det inte var med flit så var det vidrigt och inte särskilt kul.

Spanien hade en trist låt som de framförde med bravur. Plus att någon lyckades få sina 1,5-seconds-of-fame ("-Vad har du åstadkommit i livet då?").

Flera länder hade låtar som förflyttade mig till gymmet i slutet av 80-talet, nån slags eurotechno med supersaws? *brrrr *

Islands låt var en parodi på samma tidsperiod, inte minst koreografin som var pre-ABBA ("-Vi vill verkligen inte vinna!" alternativt "-Låt oss försöka hajpa det som kändes nytt för 25 år sen!").

Israels låt var rätt bra, men ingen hit. Extremt svårsjungen, tydligen, för gossen som framförde den verkade inte vara nån duvunge, ändå träffade skiten fläkten i några passager.

Rumäniens låt var en hyfsad låt, väl framförd, kreativt arrad, men kändes ändå lite passé.

Danmarks förtjänar att förbigås med tystnad. Norges minns jag inte ens.

Riktigt trist vinnarlåt. Den har ingenting, förutom att sångerskan har en lite säregen röst. I övrigt ... *tomt*

Ändå var det i jämförelse med tidigare år hyfsad kvalitet i startfältet. Både på musiken och på artisterna.

Jag ska nog hålla mig borta från att skicka in bidrag till tillställningen, min smak verkar inte stämma överens med varken svenska förlags eller europeiska röstares. Noll chans att ta mig igenom både första och andra nålsögat, med andra ord.

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Tysklands låt var ju helt klart bäst, så bra att den vann. Sen gör det inget att hon är riktigt söt också.

Och, hon hade utstrålning som må ha varit plastig men den var i alla fall inte "idolplastig". Jävligt cool kvalisort på den bruden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Först kom RYSSLAND

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom Norge, Georgien och Irland

sen kom resten

Link to comment
Dela på andra sajter

Norge. Han sjöng ju falskare än valfritt band på valfri fritidsgård... sjukt illa lät det ju!

Först kom RYSSLAND

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom ingenting

sen kom Norge, Georgien och Irland

sen kom resten

Link to comment
Dela på andra sajter

Norge. Han sjöng ju falskare än valfritt band på valfri fritidsgård... sjukt illa lät det ju!

Japp han sjöng illa när han sjöng lågt, men när han tog i sjöng han bra. Men annars lät det inte bra alls.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...