Jump to content
Annons

Piano är ju hur kul som helst! :D


johle

Recommended Posts

Har aldrig kunnat spela piano i mitt liv, bara bygga ackord osv. Men har ett bra tag nu beundrat denna snubbe på YouTube som plockar ut många kända houselåtar på piano och spelar dem. Så nu ikväll tänkte jag se hur låten var uppbyggd för att lära mig lite. Nu, ett par timmar senare, kan jag helt plötsligt spela med några delar med BÅDA HÄNDERNA samtidigt! Idag när jag började kunde jag inte ens ta bastonerna med vänsterhanden. Nu kan jag spela melodin med båda händerna samtidigt, helt sjukt! Trodde aldrig man kunde lära sig sånt här koordineringsarbete med händerna så snabbt! Shit, hjärnans synapser är ju verkligen ett under!

Nu vill jag ta nästa steg, vilket jag alltid har velat, att t.ex. kunna spela basgången till vanliga ackord samtidigt osv. Några bra tips till övning? Eller några schyssta videos på YouTube?

Detta blev en STOR AHA-upplevelse för mig, så jag är verkligen glad just nu! 😄

Alla tips är välkomna!

Som sagt, tidigare har jag knappt kunnat använda vänsterhanden, men JÄVLAR vad snabbt hjärnan börjar koordinera händerna efter bara ett par timmars övning. Visst, fingrarna värker, men vem bryr sig?! 😄

Länk:

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bara öva för att lära sig spela med båda händerna samtidigt.. Något du kan göra är att först börja köra basgången t ex. C sen försöka komma in med högerhanden och köra C-skalan!

P.S Kolla även på http://www.youtube.com/user/Lypur#p/u

Om det blir för tråkigt, fortsätt med låtar du verkligen vill lära dig, oftast bäst så!

Redigerat av nadek
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, tack! Har dragit igenom runt 20 lektioner av den där killen, var så jag lärde mig korrekt fingersättning osv. Vaknade nu i morse och har "skavsår" eller nästintill en blåsa på vänster tumme, haha! Försökte spela det jag lärde mig igår, vilket gick bra men gjorde lite ont. Fingrarna är inte vana ☺️ Men det är ju samma sak när man övar gitarr så... Kul! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, tack! Har dragit igenom runt 20 lektioner av den där killen, var så jag lärde mig korrekt fingersättning osv. Vaknade nu i morse och har "skavsår" eller nästintill en blåsa på vänster tumme, haha! Försökte spela det jag lärde mig igår, vilket gick bra men gjorde lite ont. Fingrarna är inte vana 😄 Men det är ju samma sak när man övar gitarr så... Kul! 😉

Då märks det, att det går framåt 🙂

"No pain, no gain"

Redigerat av Totmusic
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

låter riktigt gött, själv har mitt pianointresse tappat en del tyvärr, samlat på mig ganska många instrument och dessutom är pianot på nedanvåningen grymt ostämt.. en sak som kan vara bra (även om det må vara lite torrt) är att studera musikteori, lär dig skalorna för de olika tonarterna, lär dig lite ackordsättningar och sånt och försök planka låtar! lycka till med liret 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...