Jump to content
Annons

Gissa vilken gitarr leken


4Trax

Recommended Posts

Gjorde denna till ett gitarrforum men där vågar ingen svara än. :rolleyes:

Det är 3 klipp varav ett klipp innehåller 2st versioner av samma gitarr fast den ena är gjord med en Line6 Variax. :big:

I klippen ligger det både melodi och komp av samma gitarr. Det är Japan tele vs. Variax Tele, Japan Stata vs. Variax Strata och Gibson LP vs. Variax LP. Fast i vilken ordning Variax eller orginalet ligger i klippen får ni ju gissa.

Det är med komp så som det är på riktigt. Hör man skillnad när allt mixas ihop? Obs det är omastrat och gitarrerna är rakt in i en moddad Valve Junior genom Greenback och sm 57 med samma inställningar för alla gitarrer förutom att jag dragit ner volymen på gitarren på kompet för att se om man hör skillnad där.

Så vilka gitarrer spelar i A, B och C?

Demo A

Demo B

Demo C

Edit: Modellerna och inställningar är samma som tidigare. Spelar först stall pickupen sedan hals. Så klipp Riff_A är samma modell som i Demo A men återigen vet man inte vilken som är Variax eller riktig gitarr.

Editerar gärna era svar med en EDIT: punkt ifall ni vill ändra men ändra inte orginalsvaret är ni snälla. Printscreen, check! 😄

Riff_A

Riff_B

Riff_C

Good luck!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Gjorde denna till ett gitarrforum men där vågar ingen svara än. :rolleyes:

Det är 3 klipp varav ett klipp innehåller 2st versioner av samma gitarr fast den ena är gjord med en Line6 Variax. :big:

I klippen ligger det både melodi och komp av samma gitarr. Det är Japan tele vs. Variax Tele, Japan Stata vs. Variax Strata och Gibson LP vs. Variax LP. Fast i vilken ordning Variax eller orginalet ligger i klippen får ni ju gissa.

Det är med komp så som det är på riktigt. Hör man skillnad när allt mixas ihop? Obs det är omastrat och gitarrerna är rakt in i en moddad Valve Junior genom Greenback och sm 57 med samma inställningar för alla gitarrer förutom att jag dragit ner volymen på gitarren på kompet för att se om man hör skillnad där.

Så vilka gitarrer spelar i A, B och C?

Demo A

Demo B

Demo C

Vågar inte svara vad som är vad. Men jag tycker följande lät bäst och kändes mest naturliga:

A2

B2

C2

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Vågar inte svara vad som är vad. Men jag tycker följande lät bäst och kändes mest naturliga:

A2

B2

C2

kan du lägga ut alla delarna i tex en zipfil så ska du få facit :rolleyes:

Min dator (jobbdatorn) hänger av någon anledning iExplorer då jag klickar på länkarna

Link to comment
Dela på andra sajter

äsch...svårt att avgöra i ett par gamla datorhögtalare från stenåldern. Men skillnad hördes och det är ju egentligen det som är relevant. Vad som är vad sedan har jag inte en aning om. De som jag tyckte lät sämst efter en lyssning i dessa högtalare va iaf:

A 1

B 2

C 2

MVH

Anders

EDIT: Efter ha tagit en lyssning i studiomonitorer så uppfattade jag dessa som sämst

A 2

B 1

C 2

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

äsch...svårt att avgöra i ett par gamla datorhögtalare från stenåldern. Men skillnad hördes och det är ju egentligen det som är relevant. Vad som är vad sedan har jag inte en aning om. De som jag tyckte lät sämst i dessa högtalare va iaf:

A 1

B 2

C 2

MVH

Anders

F-n, nu är jag nyfiken. Ska boota upp en annan dator. Snart kommer facit :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Jag skulle ju inte kalla Japan-tele och Japan-strator för original precis. Det här är mer som att jämföra kopia mot kopia.

Link to comment
Dela på andra sajter

F-n, nu är jag nyfiken. Ska boota upp en annan dator. Snart kommer facit :rolleyes:

Så, tog ca 2 minuter... 😎

A= LP

A1 = real

A2 = Variax

B = Tele

B1 = Variax (EDIT 1: Detta är den riktiga)

B2 = real (EDIT 2: Detta är Variax)

C = Strata

C1 = real (EDIT 2: detta måste ju vara Variax...)

C2 = Variax (EDIT 2: Då detta är den riktiga (med Hot stack))

Har jag fel så "gör jag en Glaskatten" och skyller på testförfarandet... ☺️

EDIT 1: Efter att ha lyssnat på dom utan komp håller jag kvar A och C men byter ordningen inom B (kändes rätt uppenbart "fel" i Variaxläget, för lite "twang")...

SÅ där har ni facit! (eller?)

EDIT 2: Efter att du skrev att stratan hade en Hot stack så ändrar jag ordningen även på stratan (men fortfarande C). Alla rätt 😎

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Så, tog ca 2 minuter... ☺️

A= LP

A1 = real

A2 = Variax

B = Tele

B1 = Variax

B2 = real

C = Strata

C1 = real

C2 = Variax

EDIT: har jag fel så "gör jag en Glaskatten" och skyller på testförfarandet... :rolleyes:

Vilken som är den riktiga gitarren är en del i testat, är det underförstått att du även gillar det ljudet bäst? Det ingick väl inte i ursprungsförfrågan, men vore kul att veta.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Real = det som låter bäst för dig? Det ingick väl inte i ursprungsförfrågan, men vore kul att veta.

Nej, det jag tror är originalet. Tex de LP jag har spelat på har inte haft den typen av mellanregister som A2 har.

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det jag tror är originalet. Tex de LP jag har spelat på har inte haft den typen av mellanregister som A2 har.

Cheers!

Jo jag förstod det, men var intresserad om det var samma sak för dig (original = det som du gillade bäst ljudmässigt med). Men sak samma 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag förstod det, men var intresserad om det var samma sak för dig (original = det som du gillade bäst ljudmässigt med). Men sak samma 😄

Aha, nej, det skulle knappast spela någon roll. I en mix och med allt annat hade i alla fall inte jag hört (eller brytt mig om) någon skillnad. F-n, jag har spelat med trasig pickupväljare utan att märka det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ju inte kalla Japan-tele och Japan-strator för original precis. Det här är mer som att jämföra kopia mot kopia.

Såklart att du har nåt att invända! 😄

Det jag menar är en riktig elgitarr vs simulerad (typ)

Men om du hör skillnad mellan japan Fender och amerikanska Fender så är ju det toppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Så, tog ca 2 minuter... 😛

A= LP

A1 = real

A2 = Variax

B = Tele

B1 = Variax

B2 = real

C = Strata

C1 = real

C2 = Variax

EDIT: har jag fel så "gör jag en Glaskatten" och skyller på testförfarandet... 😄

Bra svarat! Trodde att jag inte gjorde mig oförstådd iom icke utförliga svar.

Men om det är rätt får du vänta på!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! Jag gissar att variaxen låter mer som man förväntar sig att orginalen ska göra än orginalen själva gör. 😄

Jag tror:

A1 Gibson LP (Studio??)

A2 Variax LP

B1 Variax Tele

B2 Fender Tele

C1 Fender Strata

C2 Variax Strata

Redigerat av Kiefz
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara berätta om gitarrerna!

LP:n är en standard från 2000 orginal. Ej Burstbuckers

Tele är en Joe Strummer Tele orginal (sorry det är ju Mexico på denna)

Strata en 80´s strata bytt mickar till SD Hot stack eller vintage stack, det var ett tag sen jag bytte typ 94.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara berätta om gitarrerna!

LP:n är en standard från 2000 orginal. Ej Burstbuckers

Tele är en Joe Strummer Tele orginal (sorry det är ju Mexico på denna)

Strata en 80´s strata bytt mickar till SD Hot stack eller vintage stack, det var ett tag sen jag bytte typ 94.

Ah, hot stack. Då kastar jag om på Stratan med (se Edit 3).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Brasklapp: Jag är inte gitarrist. Då var det sagt. 🙁🙁

A2 känns lite starkare, bara sånt lurar gärna örat att låta bättre. Men jag gillar också att det är lite fylligare och längre sustain.

Nåja, här är min gissning.

A1: Gibson LP

A2: Variax LP

B1: Variax Strata

B2: Fender Strata

C1: Fender Tele

C2: Variax Tele

Link to comment
Dela på andra sajter

Brasklapp: Jag är inte gitarrist. Då var det sagt. 😉😄

A2 känns lite starkare, bara sånt lurar gärna örat att låta bättre. Men jag gillar också att det är lite fylligare och längre sustain.

Nåja, här är min gissning.

A1: Gibson LP

A2: Variax LP

B1: Variax Strata

B2: Fender Strata

C1: Fender Tele

C2: Variax Tele

Är detta på Demo versionerna? För det är inte samma för Riff versionerna.

T.ex. Demo A och Riff A är samma gitarrmodeller fast det kan vara omkastat om det är variax först eller vice versa.Sorry!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Japp, här kommer resultatet!

Såg det mest som en lek och inget test på att Gitarr emulatorer minsann är lika bra som traditionella gitarrer. 😑

Förstod att folk skulle missa en del eller totalt men det hade aldrig hänt mig! 😠

Demo delen:

A: Gibson/ Variax

B:Strata/Variax

C:Variax/Tele

Riff delen:

A:Vari/LP

B: Strat/Vari

C: tele/ Vari

Tele och strata var då svårast, i denna helt ovetenskapliga leken!

Tack för att ni vågade leka!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...