Jump to content
Annons

Kontakt 4?


aniah

Recommended Posts

Annons

Skulle också vilja veta mer än det man kan se på sidan om den.

Kvalitet på körerna, instrument osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Kontakt 4 är en trevlig sampler och det finns mycket att köra i den. Men kontakt player kan också spela del. Den är gratis och en bra start.

Ljuden som kommer med är ganska usla. Hur kan man komma på idéen att sampla sina egna simuleringar i form av B4,Massive, FM7, pro53 osv och sedan

sälja dessa begriper jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du säger att det är det faktum att det är en sampler som är bra men inte ljuden?

Vad gillar du mest då av de som följer med...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen erfarenhet av Kontakt alls, menar ni att det finns en gratisversion som kan var nåt att ha? vilka ljudbibliotek kan laddas in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen erfarenhet av Kontakt alls, menar ni att det finns en gratisversion som kan var nåt att ha? vilka ljudbibliotek kan laddas in?

Kontakt Player finns ju...gå till natives hemsida o kika på Kontakt 4 så finns det nån länk.

Ljuden är väl sådär, är ju bara några stycken.

Sen funkar inte alla ljud heller om man nu inte köper dem.

Finns nåt strängpaket med staccatostråkar som va gratis men funkar bara 30 min åt gången om det är den fria kontakt 4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört Kontakt sedan 2:an på Mac i Logic och kan bara säga en grej..KÖP DEN!

K4 är sjukt flexibel, enkel att programmera, hanterar multicores och minne strålande samt att det finns många fina ljud i det medföljande biblioteket. Sen kan man ju alltid lägga till lite nyare skapelser som ex min senaste Abbey road drums 60´s som låter läskigt bra!

Men det som gjorde att jag egentligen fastnade för Kontakt är faktiskt så nördigt som filtrerna! De är mumsiga som få! Samt att Kontakt drar löjligt lite CPU.

Har du frågor kan jag nog svara på de mesta!

Vad gör du för musik?

// Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör mest pop/rock betonad musik, oftast åt det snällare hållet. Använder SX3, och mina trotjänare ljudmässigt är :

Addictive drums (trummor),

Hypersonic 2 (gott&blandat),

Edirol orchestra (symfoniljud),

Pianissimo (piano)

Trilogy (basar)

Det enda jag tycker jag saknar är brass. dels som helhet men även lösa instrument. Jag menar soundet som används i jazz, funk och pop.

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör mest pop/rock betonad musik, oftast åt det snällare hållet. Använder SX3, och mina trotjänare ljudmässigt är :

Addictive drums (trummor),

Hypersonic 2 (gott&blandat),

Edirol orchestra (symfoniljud),

Pianissimo (piano)

Trilogy (basar)

Det enda jag tycker jag saknar är brass. dels som helhet men även lösa instrument. Jag menar soundet som används i jazz, funk och pop.

Hmm, och med det inlägget ville du säga vad? 😕 Frågar du om Kontakt har bra brassljud?

Kan tyvärr inte ge svar på den frågan då jag själv sällan eller aldrig använder brass. Däremot är jag väldigt nöjd med Kontakt 2, har tänkt uppdatera till 4:an men det har inte blivit av ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samt att Kontakt drar löjligt lite CPU.
😕

Jag kan inte säga något om Kontakt 4, men Kontakt 3 är väldigt CPU-tung jämfört med Reason och EXS24. Däremot är Kontakt übersmart när det gäller RAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kontakt 4 är en trevlig sampler och det finns mycket att köra i den. Men kontakt player kan också spela del. Den är gratis och en bra start.

Ljuden som kommer med är ganska usla. Hur kan man komma på idéen att sampla sina egna simuleringar i form av B4,Massive, FM7, pro53 osv och sedan

sälja dessa begriper jag inte.

Håller med, men de akustiska delarna är helt ok tycker i alla fall jag (strings, basar, piano osv). Använder dessa ofta i olika projekt.

Strategin från NI är ju mer att sälja ljud till sina motorer, så har man Kore (gratis eller fri) kan man ju lika gärna skippa kontakt om man är intresserad av presets. Alla deras ljud fungerar ju direkt i Kore, men då kan man givetvis inte manipulera samplingarna i detalj osv utan Kontakt.

Kontakt skulle jag dock bara köpa om jag behövde en riktigt bra sampler för att skapa/redigera egna ljud - där är den outstanding.

Sedan finns ju tredje parts ljud som är bra, och dessa kan öpnnas/redigeras i Kontakt. Däremot övergår fler och fler till egna ljudmotorer nu pga piratkopiering så utbudet lär minska och supporten lär upphöra för gamla produkter. Finns inte många kvar nu...

Satsa annars på komplete, med tanke på allt som ingår är priset helt ok (särskilt om man ägde förra versionen och även fick Akustik Piano och Elektrik Piano biblioteken som är riktigt bra).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tack för all input.

Är det någon som vet hur man monitorlyssnar på ljud utan att ladda dem? Eller går det ens?? Mycket omständigt att ladda varje ljud för att bara höra om man vill ha det... Hittar en monitorsymbol nere i hörnet när man är i Files-avdelningen men får den inte att göra något åt mig..

Undrar också, vilka typer av ljud kan man fylla biblioteket i kontakt med? Antar att det är kört att t.ex. ta in logics egna... ?

Och vidare:

Reagerar på att i princip alla syntljud som medföljer är stigande i volym, i sig själva, dvs även om man ställer in på direkt anslag och velocity. Eller har jag missat någon inställning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...