Jump to content
Annons

Koppla synth till dator via mixer


Uozon

Recommended Posts

Hejsan alla goa och glada

Jag försöker att koppla min nyköpta synthesizer till mitt ljudkort för att kunna få ljudet ut ur mina högtalare. Jag kopplar två monokablar från synthen till min mixers line in jack. Från mixerns CD/tape-uttag till ljudkortets minitele line in med en par vanlig RCA-kabel. Jag kör Ubuntu i datorn och har installerat audacity, men hittar inte vart jag väljer line in, mic etc. När jag körde audacity på windows fanns det en sådan rullgardinsmeny i panelen den hittar jag inte. Kanske finns något annat program som löser mitt problem.

Jag vill få ut ljud ur högtalarna, det kvittar för stunden om jag kan spela in. Jag får alltså inte något ljud från synthen.

Någon lösning på mitt problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Från mixerns CD/tape-uttag till ljudkortets minitele line in

bortsett från all ubuntu-skit: ÄR DU SÄKER PÅ ATT DET DÄR INTE ÄR TAPE RETURN - alltså en ingång å inte en utgång?

koppla monitor out från mixern till högtalarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
bortsett från all ubuntu-skit: ÄR DU SÄKER PÅ ATT DET DÄR INTE ÄR TAPE RETURN - alltså en ingång å inte en utgång?

koppla monitor out från mixern till högtalarna

Jag är väldigt säker på att jag inte blandat ihop in och out på uttagen. Monitor out finns inte inget som heter på min mixer däremot CTRL room out och main out.

Det har funkat förr när jag kopplat min mic och sen bara CD/Tape-out och in i ljudkortet, men då körde jag visserligen XP i datorn. Fast det kanske är stor skillnad när man kopplar in via line in.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väldigt säker på att jag inte blandat ihop in och out på uttagen. Monitor out finns inte inget som heter på min mixer däremot CTRL room out och main out.

Det har funkat förr när jag kopplat min mic och sen bara CD/Tape-out och in i ljudkortet, men då körde jag visserligen XP i datorn. Fast det kanske är stor skillnad när man kopplar in via line in.

Main Out låter oerhört bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Main Out låter oerhört bra!

Problemet blir att main out har två Tele-uttag L och R, medan jag nu har mina högtalar kopplade in i ljudkortet med en mini-telekabel.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick jag ljud i den, var tvungen och ladda ner alsamixer och bocka av line in som stod på mute.

Smart 😉, trodde det var det första man uteslöt ifall man fick problem? men icke sa nicke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...