Jump to content
Annons

musikrum för e-trummor


jangen

Recommended Posts

Hej jag skulle behöva lite hjälp med mitt rum. Det är på ca 13 kvm och har 2 dörrar och ett fönster. Det är på första våningen på gaveln. Under mig är ett cykelrum och över då granne. Alltså bara granne uppåt.

Till fönster och dörrar har ja tänkt ett tjockt gardintyg samt se över springor med tätningslist el likn.

Jag har en heltäckningsmatta på golvet. Jag ska även göra ett podium för trummorna med spånskiva sen överpåliggande heltäckningsmatta och kanske nåt på undersidan av skivan kanske cellplast?

Så långt känner jag mig tillfreds, men har nog gjort ett litet misstag..

Jag lät en kille sätta upp ett undertak med ljudabsorbentskivor 600*600mm. 300 mm tjock och en luftspalt på 14 cm ung. Nu har ja förstått att det inte isolerar ljud särskilt väl. Dock är det väldigt stilfullt och ja har inbyggnadsspots.

Lite frågor på det här då.

För att öka ljudisoleringen uppåt kan ja skära till gipsskivor med samma mått och lägga ovanpå absorbskivorna?

Är det silikon som gäller i den minimala springan som blivit mellan tak vägg?

Vinner ja något på att sätta absorbskivor klädda i tyg på väggarna för mindre spridning?

Otroligt tacksam för hjälp. Har läst många trådar och fått en del tips, men varje fall kan ju vara lite unikt.

Mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cellplast är nog ett av de sämre materialvalen i detta fall då cellplast är ett styvt material som inte kommer att förhindra att vibrationer fortplantar sig ned till golvet.

Gardiner och tyger kommer inte att göra ett dugg för ljudisoleringen (och ytterst lite för den interna akustiken). Det viktigaste i ditt fall är nog att minimera att vibrationer till golvet (som i sin tur transporterar dessa vidare till hela huset) genom att bygga ett flytande podium. Det är viktigt att det material som väljs har rätt egenskaper för lasten så det inte pressas samman för mycket eller för lite då den vibrationsdämpande förmågan då går förlorad.

Om du finner att du även måste ljudisolera för andra ljud än ”kagge-tramp” (d v s smällarna från resten av trumsetet) så måste du nog bygga ”rum i rum” för att få acceptabelt resultat.

Ljuddämpning ≠ ljudisolering.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om ljudet från ett e-set, utöver vibrationerna neråt, är så pass illa att du behöver någon vidare isolation? Bygg ett podium och ta hjälp av grannen för att se om han hör något när du spelar sen!

Neoprenklossar används ofta vid byggnation av flytande golv, frågan är hur bra det fungerar till trumpodiet då vikten är avsevärt mycket lägre. Men det borde väl gå att anpassa genom att helt enkelt ändra ytan på klossarna, dvs skära bort och justera storleken på dem? Sedan får man placera dem för att få stabilitet i bygget, lämpligtvis en kloss i vardera hörn och två någonstans på mitten kanske? En idé bara, men jag misstänker att Gilbert har fler och mer genomtänkta idéer inom det här området än jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cellplast är nog ett av de sämre materialvalen i detta fall då cellplast är ett styvt material som inte kommer att förhindra att vibrationer fortplantar sig ned till golvet.

Gardiner och tyger kommer inte att göra ett dugg för ljudisoleringen (och ytterst lite för den interna akustiken). Det viktigaste i ditt fall är nog att minimera att vibrationer till golvet (som i sin tur transporterar dessa vidare till hela huset) genom att bygga ett flytande podium. Det är viktigt att det material som väljs har rätt egenskaper för lasten så det inte pressas samman för mycket eller för lite då den vibrationsdämpande förmågan då går förlorad.

Om du finner att du även måste ljudisolera för andra ljud än ”kagge-tramp” (d v s smällarna från resten av trumsetet) så måste du nog bygga ”rum i rum” för att få acceptabelt resultat.

Ljuddämpning ≠ ljudisolering.

Ok.. Ang spånskivan/podiumet så kan ja ha nåt gummimaterial ist?

Ja tänkte ha det på fötter då så det kommer upp en bit.

Gardinerna i detta fall är av tjockare modell som enligt produktbeskrikvningen skulle vara ljudioslerande. Så lite gör dem nog allt.

Rum i rum är uteslutet men skulle gärna vilja veta om gips ovanpå undertaksskivorna hjälper?

Mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om ljudet från ett e-set, utöver vibrationerna neråt, är så pass illa att du behöver någon vidare isolation? Bygg ett podium och ta hjälp av grannen för att se om han hör något när du spelar sen!

Neoprenklossar används ofta vid byggnation av flytande golv, frågan är hur bra det fungerar till trumpodiet då vikten är avsevärt mycket lägre. Men det borde väl gå att anpassa genom att helt enkelt ändra ytan på klossarna, dvs skära bort och justera storleken på dem? Sedan får man placera dem för att få stabilitet i bygget, lämpligtvis en kloss i vardera hörn och två någonstans på mitten kanske? En idé bara, men jag misstänker att Gilbert har fler och mer genomtänkta idéer inom det här området än jag!

Tjena, jag har snackat med grannen och det hördes en del. Men podiet verkar va en bra ide så ska fråga efter ja fixat med detta.

Ja ska till bygghandeln på måndag och kolla om skiva och vilka fötter man kan tänkas ha.

Mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, jag har snackat med grannen och det hördes en del. Men podiet verkar va en bra ide så ska fråga efter ja fixat med detta.

Ja ska till bygghandeln på måndag och kolla om skiva och vilka fötter man kan tänkas ha.

Mvh Martin

Räkna ut en ungefärlig sammanlagd vikt för trummor, podie och trummis så blir det lättare att klura ut vad du ska ha för att döda vibrationerna. Går väl att höfta fram ett ungefärligt nummer, men ju nämre sanningen desto bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räkna ut en ungefärlig sammanlagd vikt för trummor, podie och trummis så blir det lättare att klura ut vad du ska ha för att döda vibrationerna. Går väl att höfta fram ett ungefärligt nummer, men ju nämre sanningen desto bättre.

Jasså är det så pass? Är det fötterna du tänker på nu eller? Det enda jag vet nu är min offseason vikt på knappt 100. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså är det så pass? Är det fötterna du tänker på nu eller? Det enda jag vet nu är min offseason vikt på knappt 100. =)

Som Gilbert sa:

Det viktigaste i ditt fall är nog att minimera att vibrationer till golvet (som i sin tur transporterar dessa vidare till hela huset) genom att bygga ett flytande podium. Det är viktigt att det material som väljs har rätt egenskaper för lasten så det inte pressas samman för mycket eller för lite då den vibrationsdämpande förmågan då går förlorad.
Link to comment
Dela på andra sajter

eeeh... Varför ens isolera ifall det är ifrån ett E-trumset? det hörs ju ingenting!

Eller sitter du med typ högtalare och lyssnar på hög volym?

Mycket goda stomljud som kanske knappt är märkbara om man sitter och lirar själv, eller precis bredvid, men som kan färdas i golv och väggar i ett hus och höras alldeles utmärkt på andra ställen. Själva ljudet från när man slår till padsen är inte så farligt höga heller, men beroende på byggnaden kan det höras rätt bra in till grannen, som i sin tur har en sjukt hög sannolikhet att inte vilja höra tappetitappetitatata fyra timmar om dagen när du sitter och lirar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Gilbert sa:

Ja det kan ja förstå att det ska vara rätt material, bara frågan vilket material som är rätt. Men själva skivan i sig är inte avgörande då utan efter den sammanlagda vikten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan ja förstå att det ska vara rätt material, bara frågan vilket material som är rätt. Men själva skivan i sig är inte avgörande då utan efter den sammanlagda vikten?

Skivan bör vara tung och rigid, så att den inte börjar resonera och förstärker vibrationerna. 24 mm sågspån och limma på heltäckningsmatta ovanpå eller liknande, är inte helt inne på olika typer av material så du kan säkert få bättre hjälp av någon annan när det kommer till det - antagligen de som jobbar på brädgården/byggmarknaden. Allt som hamnar ovanför dämpmaterialet ska räknas med i vikten, dvs skivan också, som antagligen kommer stå för en rejäl del av totalvikten!

Jasi:

Tja, crossmotorcykeln passerar nog inte lika ofta och på det smyger ljudet fram och försvinner antagligen rätt fort( såvida det inte är hårda killar som ska spinna på din gräsmatta, göra ringar, genomföra begravningsbål etc). En timme om dagen med ett evigt smattrande kan nog bli påfrestande i längden! Musikhatande medelsvenssons "rätt-ska-vara-rätt-min-unge-får-skrika-men-du-ska-ge-fan-i-att-föra-minsta-lilla-oväsen"-aktiga människor finns det tyvärr gott om! Även om jag inte har något emot att terrorisera dem, undviker jag gärna att få störningsjour, polis, hyrsvärd, bostadsrättsförening etc ringandes på klockan tack vare någon bitterfitta en trappa upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var precis i trådskaparens sits för några år sedan. Bodde då i korridor (eller "lgh") och körde på e-trummor med gummipads. Eftersom bitterfittan under mitt golv som skrev exjobb klagade (via värden) på mina 4+-timmars övande skaffade jag i min naivitet först tjockare mattor, sedan tunga jävla gummiunderlägg (direkt från Trelleborgs gummifabrik), varpå vidare klagomål följde. Till slut drog jag till beijers och köpte spånskivor, byggklossar, plast och spik för att bygga ett podie så att jag kom upp från marken lite. Klossarna fick också ett centimetertjockt lager av tidigare nämnda gummimaterial under sig. Nu var antagligen inte detta bygge helt optimalt (om än jävligt snyggt om jag får säga det själv) då det inte var free-floating på ngt sätt. Men det dämpade säkert en del, och vidare klagomål uteblev. De som ligger inne med tron att e-trummor inte är ngt problem i lgh har således aldrig varit i den situationen själv.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var precis i trådskaparens sits för några år sedan. Bodde då i korridor (eller "lgh") och körde på e-trummor med gummipads. Eftersom bitterfittan under mitt golv som skrev exjobb klagade (via värden) på mina 4+-timmars övande skaffade jag i min naivitet först tjockare mattor, sedan tunga jävla gummiunderlägg (direkt från Trelleborgs gummifabrik), varpå vidare klagomål följde. Till slut drog jag till beijers och köpte spånskivor, byggklossar, plast och spik för att bygga ett podie så att jag kom upp från marken lite. Klossarna fick också ett centimetertjockt lager av tidigare nämnda gummimaterial under sig. Nu var antagligen inte detta bygge helt optimalt (om än jävligt snyggt om jag får säga det själv) då det inte var free-floating på ngt sätt. Men det dämpade säkert en del, och vidare klagomål uteblev. De som ligger inne med tron att e-trummor inte är ngt problem i lgh har således aldrig varit i den situationen själv.

Tack för inlägget! Bitterfitta haha =)

Ska själv just till Beijers på måndag hade ja tänkt. Hur många fötter satte du kommer du ihåg höjden ovanför golvytan? Vad för plast menar du? Klagade ingen efter podiet är det bevis nog för att det hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skivan bör vara tung och rigid, så att den inte börjar resonera och förstärker vibrationerna. 24 mm sågspån och limma på heltäckningsmatta ovanpå eller liknande, är inte helt inne på olika typer av material så du kan säkert få bättre hjälp av någon annan när det kommer till det - antagligen de som jobbar på brädgården/byggmarknaden. Allt som hamnar ovanför dämpmaterialet ska räknas med i vikten, dvs skivan också, som antagligen kommer stå för en rejäl del av totalvikten!

Jasi:

Tja, crossmotorcykeln passerar nog inte lika ofta och på det smyger ljudet fram och försvinner antagligen rätt fort( såvida det inte är hårda killar som ska spinna på din gräsmatta, göra ringar, genomföra begravningsbål etc). En timme om dagen med ett evigt smattrande kan nog bli påfrestande i längden! Musikhatande medelsvenssons "rätt-ska-vara-rätt-min-unge-får-skrika-men-du-ska-ge-fan-i-att-föra-minsta-lilla-oväsen"-aktiga människor finns det tyvärr gott om! Även om jag inte har något emot att terrorisera dem, undviker jag gärna att få störningsjour, polis, hyrsvärd, bostadsrättsförening etc ringandes på klockan tack vare någon bitterfitta en trappa upp.

Tack för dina svar du har lett mig in på en bra väg här men en sista fråga..

Om vi säger att vikten blir 220 kg hur menar du att man ska gå vidare då? Det lär inte diffa mer än 20 kg plus/minus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, crossmotorcykeln passerar nog inte lika ofta och på det smyger ljudet fram och försvinner antagligen rätt fort( såvida det inte är hårda killar som ska spinna på din gräsmatta, göra ringar, genomföra begravningsbål etc). En timme om dagen med ett evigt smattrande kan nog bli påfrestande i längden! Musikhatande medelsvenssons "rätt-ska-vara-rätt-min-unge-får-skrika-men-du-ska-ge-fan-i-att-föra-minsta-lilla-oväsen"-aktiga människor finns det tyvärr gott om! Även om jag inte har något emot att terrorisera dem, undviker jag gärna att få störningsjour, polis, hyrsvärd, bostadsrättsförening etc ringandes på klockan tack vare någon bitterfitta en trappa upp.

Tyvär en vardag...

Jo precis inte fan ska man ha Spånskivor inte. Det är inte så isolerande. Plywoodskivor funkar ju också. Dem är billigare än MDF å sånt.

Eh Leta efter floating floor på johnlsayers forum.. Skitbra forum

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dina svar du har lett mig in på en bra väg här men en sista fråga..

Om vi säger att vikten blir 220 kg hur menar du att man ska gå vidare då? Det lär inte diffa mer än 20 kg plus/minus.

Jag kan nästan slå vad om att Gilbert har en sjuförbannat bra länk för något lämpligt material och hur man räknar ut hur mycket som behövs för en given vikt. Tror jag har sett något sånt tidigare! Hitta en återförsäljare som säljer neoprenklossar med öppna celler (har jag för mig, nu får Gilbert komma tillbaka och rätta mig säkert) och gå till tillverkarens hemsida, eller infoblad etc, där det säkert står något om hur du bör räkna/gå till väga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att det var nån som tagit två MDF skivor, borrat hål i dem och satt typ 20-30 tennisbollar mellan skivorna och sen gummifötter på den understa Skivan och därigenom fått bort vibrationer.

http://www.vdrums.com/forum/showthread.php?t=45889

här var det.

=) sjysst länk. Hyggligt projekt med, lite i överkant va ja pallar me men det lär funka iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man förenklar och generaliserar mycket kan man göra så här:

fn= 15,76 * (1 / d)^½ där d i mm är hur mycket gummifötterna etc trycks ihop under podiets/trummornas vikt.

fe är lägsta frekvensen du vill dämpa

fe/fn bör vara 2 eller större för att få en vettig dämpning (vid 1.4 tror jag dämpningen blir noll och lite vid 1 kan den resonera med eller nåt sånt)

Här är en bra länk så att du kan kolla själv eller om du vill göra det noggrannare:

http://www.farrat.com/vibration_theory.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nästan slå vad om att Gilbert har en sjuförbannat bra länk för något lämpligt material och hur man räknar ut hur mycket som behövs för en given vikt.

Jup;

http://www.cbab.se/default.aspx?id=21283&a...mp;product=5129

Ring dessa herrar (eller damer …) och berätta vad du ska göra och vilken totalvikt (inkl dig själv) som ska vila på dessa.

Gardinerna i detta fall är av tjockare modell som enligt produktbeskrikvningen skulle vara ljudioslerande. Så lite gör dem nog allt.

För ljudisolering så gör de garanterat ingenting (inte mot dina bekymmer iallafall) och som absorbenter så dämpar de bara det högsta registret (inte så önskat oftast). Kan du lägga upp en länk till tillverkaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jup;

http://www.cbab.se/default.aspx?id=21283&a...mp;product=5129

Ring dessa herrar (eller damer …) och berätta vad du ska göra och vilken totalvikt (inkl dig själv) som ska vila på dessa.

För ljudisolering så gör de garanterat ingenting (inte mot dina bekymmer iallafall) och som absorbenter så dämpar de bara det högsta registret (inte så önskat oftast). Kan du lägga upp en länk till tillverkaren?

Ok tack så mycket för det tipset. =)

Vad gäller gardinerna har ja inget för att ta dem i försvar så men tanken var ju ändå att täcka för de 2 dörrarna och fönstret som finns i rummet. När jag då såg att dessa dämpar ljud var förhoppningen att det kunde vara en bra lösning. Det ja kan säga är att de är bra mycket kraftigare än "vanliga gardiner" http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30160252

Nåt konstruktivt förslag att göra istället?

2 återstående gåtor för mig är:

Om ja klär in ljudabsorbentskivor i tyg hade tänkt 8 st 600*600mm och sätter upp på väggarna dämpar jag då spridningen av ljudet något?

Förstärker jag ljudisoleringen om jag sätter gipsskivor över mitt redan inlagda undertak som nu bara består av ljudabsorbentskivor?

Ytterst tacksam för svar!

Mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

2 återstående gåtor för mig är:

Om ja klär in ljudabsorbentskivor i tyg hade tänkt 8 st 600*600mm och sätter upp på väggarna dämpar jag då spridningen av ljudet något?

Du dämpar säkert spridningen i rummet något (akustikbehandling). Men du dämpar i princip inget av ljudet som går ut ur rummet (isolering).

Förstärker jag ljudisoleringen om jag sätter gipsskivor över mitt redan inlagda undertak som nu bara består av ljudabsorbentskivor?

Troligtvis bara marginellt. Det beror helt på rummets uppbyggnad.

Du kan tänka så här:

Där luft kommer in och ut ur rummet, luft du behöver för att kunna andas, tar också ljudet vägen. Som en massa små möss. 😛

Och finns det otätheter till andra rum (ventilation, utrymmen runt rör, fönster, dörrar) så kommer ljudet att tränga genom dem som små möss och det mesta kommer genom beroende på hur krokig väg det är (se även flankning).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jangen:

Om jag var i dina skor så skulle jag be grannen lyssna samtidigt som du lägger t ex en ”virvel” av ditt set på t ex en kudde och tar i utav bara hel..te och kollar om detta oljud stör honom. Om inte så är allt lugnt då det troligtvis räcker att bygga ett ”podium” som isolerar vibrationerna från ”kaggestamp” från att nå golvet. Om din granne störs av ljudet från virveln så har du större problem och jag skulle inte rekommendera något annat än en korrekt byggd ”rum i rum” -konstruktion men detta är inget man bygger i en lägenhet … tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du dämpar säkert spridningen i rummet något (akustikbehandling). Men du dämpar i princip inget av ljudet som går ut ur rummet (isolering).

Troligtvis bara marginellt. Det beror helt på rummets uppbyggnad.

Du kan tänka så här:

Där luft kommer in och ut ur rummet, luft du behöver för att kunna andas, tar också ljudet vägen. Som en massa små möss. 😆

Och finns det otätheter till andra rum (ventilation, utrymmen runt rör, fönster, dörrar) så kommer ljudet att tränga genom dem som små möss och det mesta kommer genom beroende på hur krokig väg det är (se även flankning).

Tack för ditt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...