Jump to content
Annons

Att spela live med backtrack + klick


carlpepper

Recommended Posts

Ni där ute som spelat live och använt er av förinspelade bakgrunder, hur har ni löst detta? Många har ju tidigare kört med MiniDisc och helt enkelt kört Mono ut och sedan tagit trummisens klick i andra kanalen.

Men det måste väl, 2010, finnas någon produkt, som inte är en laptop (laptop är och kommer nog alltid vara ett högriskalternativ) utan hellre en robust liten låda, där man kan lägga in backtrack + klick för varje spår - där man får ut backtrack i stereo? Jag tänker mig en liten låda med typ firewire som har ett mjukvaru-interface när du kopplar den till datorn - så du laddar in ljuden och ser till att allt funkar, sedan är det i fortsättningen helt enkelt "Track 1" på boxen. Alltså jag ser den här grejen framför mig, och har ingen gjort den ännu borde vi fan ta å bygga den...

Detta är tydligen ett jäkla gissel - vi har varit runt i musikaffärer men alla börjar skruva på sig när frågan kommer upp. Folk börjar prata om dyra samplers, HD-porta etc.

Finns det någon hjälte där ute som har en produkt att rekommendera för just det här sammanhanget?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ni där ute som spelat live och använt er av förinspelade bakgrunder, hur har ni löst detta? Många har ju tidigare kört med MiniDisc och helt enkelt kört Mono ut och sedan tagit trummisens klick i andra kanalen.

Men det måste väl, 2010, finnas någon produkt, som inte är en laptop (laptop är och kommer nog alltid vara ett högriskalternativ) utan hellre en robust liten låda, där man kan lägga in backtrack + klick för varje spår - där man får ut backtrack i stereo? Jag tänker mig en liten låda med typ firewire som har ett mjukvaru-interface när du kopplar den till datorn - så du laddar in ljuden och ser till att allt funkar, sedan är det i fortsättningen helt enkelt "Track 1" på boxen. Alltså jag ser den här grejen framför mig, och har ingen gjort den ännu borde vi fan ta å bygga den...

Detta är tydligen ett jäkla gissel - vi har varit runt i musikaffärer men alla börjar skruva på sig när frågan kommer upp. Folk börjar prata om dyra samplers, HD-porta etc.

Finns det någon hjälte där ute som har en produkt att rekommendera för just det här sammanhanget?

Tack på förhand!

Jag har mycket länge funderat på det samma och varit själv inne på att utveckla en burk. Om den inte finns borde det definitivt finnas en marknad.

Hur gör alla dansband eftersom det är sällan de spelar allt live idag ?

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Varför inte göra som vi. vi har en rackad Mp3 spelare och så har vi rationaliserat bort den där onödiga detaljen Trummis. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En vanlig mp3-spelare duger väl fint? Panorera bakgrundsmusiken till ena kanalen och klicket till andra, exportera som mp3, och köp en sådan där split-sladd på typ Clas Ohlson.

Edit: Såg att du ville ha backingtracken i stereo.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

laptop är och kommer nog alltid vara ett högriskalternativ
2010 är jag inte alls beredd att hålla med dig. Ableton Live är ett lågriskalternativ, går tom att köra på en liten netbook (om du slopar effektpluggar utan har allt inbakat i ljudfilerna) och ett USB-ljudkort på det...
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...