Jag är inte säker, men jag tror att det fungerar så här:
Hur stor andel av producentpengarna ni ska få var är nåt som ni får komma överens om tillsammans. Du kan ju t.ex. kräva 70/30, men det kanske kan vara värt att köra på 50/50. Det kanske inte är några enorma summor det kommer handla om, och då är det nog viktigare att han tycker att du är en schysst kille (och vill fortsätta jobba med dig i framtiden), än att pengarna fördelas exakt i proportion till arbetsinsats.
Tack för svar! Alltså, det är så pass att det inte finns en challe att han förtjänar 30% av intäkterna. Menar du alltså att han tar 30%, förlaget tar 30%, och jag 30%, efter att skivbolaget fått sitt?
Jag förstår vad du menar, med att hålla sig på god fot med branschen, men om det här blir bra så väntar jag hellre än ger bort så mycket till en producent vars insats kanske inte motsvarar en vanlig musikproducents. OK för att han ansvarar för hur det låter, men hur det låter är ju till stor del tack vare min förproduktion. Jag är alltså helt klart medproducent. Klurigt. Och jag förstår att vi måste skriva nån form av avtal, men jag undrar vilka rättigheter han har liksom, redan nu?
Kan jag teoretiskt sett säga "nej" och att det här inte duger? vad händer då? tilläggas skall också att jag inte skrivit något avtal med förlaget än.