Jump to content
Annons

mickstativ


frostbubblan (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
frostbubblan (oregistrerad)

40 personer har läst tråden men ingen har svarat. Det här kanske är överkurs på det här forumet eller så innehåller tråden för lite personangrepp för att folk ska fylla i sina kommentarer.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)
40 personer har läst tråden men ingen har svarat. Det här kanske är överkurs på det här forumet eller så innehåller tråden för lite personangrepp för att folk ska fylla i sina kommentarer.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

frostbubblan (oregistrerad)

Tack för ditt engagemang! Inser vilket skitforum det här är. Jag tar reda på vilket stativ jag behöver på annat håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Det kanske är din ton det är fel på?

Jag hade gärna svarat men eftersom att mina kunskaper inom området inte är på topp så väljer jag att låta bli...

Att detta skulle vara ett skitforum kan jag inte hålla med om, men man ska kanske inte räkna med en massa svar på en solig söndag...., det tar kanske mer än tre fyra timmar innan folk svarar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ombyggd bordslampa...? Sådana där stativ har klenare bussningar än de vanliga stativen, så jag skulle lita mer på ett vanligt bomstativ, men inte för billigt i så fall - och kanske försett med en motvikt på bommen för att få jämvikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

frostbubblan (oregistrerad)
En ombyggd bordslampa...? Sådana där stativ har klenare bussningar än de vanliga stativen, så jag skulle lita mer på ett vanligt bomstativ, men inte för billigt i så fall - och kanske försett med en motvikt på bommen för att få jämvikt.

Tack för tipset! Då ska jag undvika den där bommen.

Link to comment
Dela på andra sajter

frostbubblan (oregistrerad)
Köp ett mer stabilt stativ? alternativt använd en motvikt på bommen?

http://www.thomann.de/se/millenium_ms2300.htm

Billigt stabilt mick stativ.

Tack för tipset! Men det där stativet tar alldeles för mycket golvyta.

Jag har faktiskt tittat på en sån där motvikt.

http://www.k-m.de/en/products/category/bal...;hidesndlevel=0

Men jag har inte lyckats lista ut hur man får på den på bommens baksida eftersom bommen är tjockare längst bak.

Den bom jag har ser ut så här. http://www.k-m.de/en/products/category/boo...;hidesndlevel=0

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att stativet kan vara rätt klent från början och basen för liten, man kan inte bara slänga upp en motvikt bara sådär, men prova går alltid! Senaste inspelning jag gjorde slängde jag på såna där vikter man har runt handled eller fotleder när man tränar runt bakdelen av bommen, funka bra de me men jag är ganska lo-fi när det kommer till tjafs som mickstativ! Det låter ju inte så varför ska jag spendera pengar på det:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Men det där stativet tar alldeles för mycket golvyta.

Jag har faktiskt tittat på en sån där motvikt.

http://www.k-m.de/en/products/category/bal...;hidesndlevel=0

Men jag har inte lyckats lista ut hur man får på den på bommens baksida eftersom bommen är tjockare längst bak.

Den bom jag har ser ut så här. http://www.k-m.de/en/products/category/boo...;hidesndlevel=0

Det K&M-stativ som jag har motvikt på, gick det att helt enkelt dra av den svarta plastgrejen som sitter längs bak på bommen. Sedan sätter man dit motvikten och trycker dit plastgrejen igen.

Man kan få lirka lite för att få loss det, men jag tror att det ska gå på de flesta av deras bommar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ett stativ tar för mycket golvyta, så kanske du kan hänga upp bommen i taket eller på väggen?

Eftersom jag inte vet om det finns andra liknande produkter, så hänvisar jag till min hemsida, där du hittar något som heter Pop Productions Boombracket, under Mikrofoner/Tillbehör. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

frostbubblan (oregistrerad)

Tack för alla förslag! Jag har tittat på massor med alternativ. Ett tag funderade jag på ett cymbalstativ och dra fast en mickhållarskena med vingmuttern men kom fram till att det tar för mycket plats. Det blir ett K&M stativ med rund fot utan bom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Mickstativ från SE-electronics som fungerar mycket bra.

Klarar galant av vikten från min Gemini II ( som väger bly ) och ett SE reflection filter ( Som väger en hel del det med).

Så kolla in det.

SE-stativet är verkligen skitbra! Kanske inte det snyggaste stativet man kan tänka sig, men det är superstabilt och klarar som sagt både Reflexion Filter och en tung mick tillsammans utan bekymmer. Jag har ett sådant själv också. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
frostbubblan (oregistrerad)
SE-stativet är verkligen skitbra! Kanske inte det snyggaste stativet man kan tänka sig, men det är superstabilt och klarar som sagt både Reflexion Filter och en tung mick tillsammans utan bekymmer. Jag har ett sådant själv också. 🙂

Det kanske får bli ett sånt stativ när jag blir rik haha. Men nu fick det bli ett rakt K&M och en extra hållare som kläms fast på pinnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Det K&M-stativ som jag har motvikt på, gick det att helt enkelt dra av den svarta plastgrejen som sitter längs bak på bommen. Sedan sätter man dit motvikten och trycker dit plastgrejen igen.

Man kan få lirka lite för att få loss det, men jag tror att det ska gå på de flesta av deras bommar.

Det finns ett stabilare sätt att montera sE Reflexion Filter jämfört med manualen och som beskrivs på SoundonSound:

http://www.soundonsound.com/sos/may09/articles/qa0509_2.htm

Jag har själv gjort det och det fungerar alldeles utmärkt,

känns inte alls tippbenäget och jag har inte ännu behövt lägga på motvikter.

Man får tyngdpunkten närmare centrum av mickstativet och det hela blir stabilare.

Newton himself would have approved! :-)

mvh/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett mer stabilt stativ? alternativt använd en motvikt på bommen?

http://www.thomann.d...nium_ms2300.htm

Billigt stabilt mick stativ.

Jag har ett vanligt Millennium stativ från Thomann. Skräp, lättvikts skräp, tänker inte köpa samma märke igen. Fast stativet i länken kanske är bättre, vem vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det bra stativ.

Jag har som sagt ett stativ från sE Electronics - och ett K&M Starline 25600. Båda skitbra. 🙂

De kostar mycket, men är inte dyra för vad man får för pengarna.

Problemet med billiga stativ, är främst bommen som inte håller sig uppe på grund av dåliga bussningar. Raka stativ utan bom brukar funka helt ok även billiga modeller, men bommen verkar vara svår att få tillräckligt bra om det inte kostar.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Visst finns det bra stativ.

Jag har som sagt ett stativ från sE Electronics - och ett K&M Starline 25600. Båda skitbra. 🙂

Vi har ganska olika krav på vad som är skitbra. K&M Starline 25600 duger till SM58. Sätt en rör mic i den så ramlar den omkull om

en fluga fiser. Någon som har provat NEUMANN M214/1 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ganska olika krav på vad som är skitbra. K&M Starline 25600 duger till SM58. Sätt en rör mic i den så ramlar den omkull om

en fluga fiser. Någon som har provat NEUMANN M214/1 ?

Jag har haft åtskilliga olika mickar på det stativet utan att det har haft någon tendens att välta (i studion ska kanske tilläggas...). Har man en tyngre mick så får man förstås se till att orientera benen på stativet så att de ger det stöd som behövs.

Stativet från sE är dock i särklass. Det kan man ha både ett Reflexion Filter och en tung mick på, utan att det blir instabilt - men det kostar också "lite" mer... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ganska olika krav på vad som är skitbra. K&M Starline 25600 duger till SM58. Sätt en rör mic i den så ramlar den omkull om

en fluga fiser. Någon som har provat NEUMANN M214/1 ?

K&M har flera modeller som bygger på samma design som Neumann M214/1. Har aldrigt upplevt att de skulle vara "junk",tvärtom. K&M har nog funnits i de flesta större studios jag har varit i och deras dyrare stativ går att hänga det mesta i. Självklart kan man inte använda för tunga micar i stativ utan motvikt... Det lärde man säg väl på fysiklektionerna i sjuan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...