Jump to content
Annons

Mixa med trumplugg


arha

Recommended Posts

Hej.

Skaffade rätt nyligen min första plugin för trummor, Addictive. Är lite rookie på detta eftersom jag tidigare bara har jobbat med trummor live.

Det närmar sig för att börja mixa en låt och jag undrar hur ni bär er åt när ni mixar med en trumplugg. I Addicitve kan jag ju mixa internt med dess interna edit-funktioner och hålla mig till ett track i ProTools. Eller ska jag när jag är nöjd med trumljuden lägga ut allting till separata tracks och plugin's i ProTools?

Kan tänka mig att det kostar mindre CPU att mixa inom Addictive, dessutom funderar jag på om det kan bli en skillnad i ljudbild?

Vore trevligt med lite tips om hur ni gör därute. ☺️

Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja!

Satt faktiskt igår och mixade en gammal slösång jag spelade in för några år sen och hade använt addictive i den.

Gör så att du fixar så gott det går i addictive och behöver du lite mer än så kan du ju bara fixa med AD Master spåret sen.

Funkade fint för mig i alla fall.

/#6

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man mixar i pluggen kan man väl inte komma åt de separata trummorna som olika signaler i resten av programmet? Då blir det svårt att exempelvis sidechaina basen mot kaggen och annat som kan vara bra.

Det är ju sant.

Skaffade ProTools för några månader sen så jag vet inte än om det överhuvudtaget går att flytta ut trummorna till separata spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man mixar i pluggen kan man väl inte komma åt de separata trummorna som olika signaler i resten av programmet? Då blir det svårt att exempelvis sidechaina basen mot kaggen och annat som kan vara bra.

Jodå! I Addictive Drums så går trummorna igenom effekterna innan de skickas ut på individuella spår. Däremot går de inte igenom effekterna som ligger på Master-bussen i AD.

Arne: Här har du ett dokument som går igenom steg för steg hur man använder separate outputs med Addictive Drums i alla officiellt supportade hostar, inklusive Pro Tools:

http://www.xlnaudio.com/downloads/manuals/...ate-outputs.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå! I Addictive Drums så går trummorna igenom effekterna innan de skickas ut på individuella spår. Däremot går de inte igenom effekterna som ligger på Master-bussen i AD.

Arne: Här har du ett dokument som går igenom steg för steg hur man använder separate outputs med Addictive Drums i alla officiellt supportade hostar, inklusive Pro Tools:

http://www.xlnaudio.com/downloads/manuals/...ate-outputs.pdf

Tackar Jarlo. Det lönar sig att läsa manualen, det borde jag gjort tidigare. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man stänger av alla effekter, eq, kompressor i AD och exportar spåren som wave fil (varje del av trummorna i eget spår då såklart) och jobbar med torra signaler och mixar därefter i host programmet? Är detta en bra metod?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man stänger av alla effekter, eq, kompressor i AD och exportar spåren som wave fil (varje del av trummorna i eget spår då såklart) och jobbar med torra signaler och mixar därefter i host programmet? Är detta en bra metod?

Det var precis det jag funderade över oxå, att ta det råa trumljudet från AD och ta kontrollen i PT. Och även när/om jag vill exportera mixen till en annan host som inte har samma pluggar som jag, då borde det vara en fördel att ha uteslutande audiospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var precis det jag funderade över oxå, att ta det råa trumljudet från AD och ta kontrollen i PT. Och även när/om jag vill exportera mixen till en annan host som inte har samma pluggar som jag, då borde det vara en fördel att ha uteslutande audiospår.

Å andra sidan - om du gör mixen i AD så är ju AD den enda pluggen du behöver för att få till samma sound när du byter host 😆

Men det finns nog flera som jobbar på det sättet du beskriver, framförallt om man är van vid att mixa egeninspelade trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan - om du gör mixen i AD så är ju AD den enda pluggen du behöver för att få till samma sound när du byter host 😆

Men det finns nog flera som jobbar på det sättet du beskriver, framförallt om man är van vid att mixa egeninspelade trummor.

Största nackdelarna är att om jag vill lägga till en effekt från min host, exempelvis ngn disteffekt och vill att den ska komma innan reverbet i AD så går det ju inte utan det är väl först alla effekter i AD som passerar torra signalen sen kommer min disteffekt från hosten?

Sen kan man såvitt jag vet heller inte rangordna hur man vill effekterna i AD!

Link to comment
Dela på andra sajter

Största nackdelarna är att om jag vill lägga till en effekt från min host, exempelvis ngn disteffekt och vill att den ska komma innan reverbet i AD så går det ju inte utan det är väl först alla effekter i AD som passerar torra signalen sen kommer min disteffekt från hosten?

Sen kan man såvitt jag vet heller inte rangordna hur man vill effekterna i AD!

Precis - effekterna läggs ju på ljudet innan det skickas ut till separata utgångar i hosten och det går inte att ändra ordning på insert-effekterna i AD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är fördelar / nackdelar, kan du utveckla?

du får samma kontroll över materialdelarna som om du gjort en riktig inspelning

du får möjligheten att styra nivåer å pan helt efter ditt önskemål å i samklng med resten av materialet

du kan lägga på egna effekter, färga på olika sätt beroende efter vad du vill uppnå för varje del av setet - å du kan börja från noll igen om du vill

du kan skapa ett sound som inte låter så mycket "typiskt den pluggen som alla använder" å du kan placera allt i samma rum om du vill på ett helt valfritt sätt

nackdelen är väl isf att detta kräver mer jobb

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man stänger av alla effekter, eq, kompressor i AD och exportar spåren som wave fil (varje del av trummorna i eget spår då såklart) och jobbar med torra signaler och mixar därefter i host programmet? Är detta en bra metod?

Du behöver inte exportera till wavfil för att mixa delarna separat, du kan låta AD gå "live". Men som du säger, om du ska skicka filer till nån annan kan det ju vara lämpligt att exportera ut. Men man kan ju avvakta med det till slutet när man har arrat trummorna som man vill ha dom (betydligt lättare att justera saker i midi än i audio)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte exportera till wavfil för att mixa delarna separat, du kan låta AD gå "live". Men som du säger, om du ska skicka filer till nån annan kan det ju vara lämpligt att exportera ut. Men man kan ju avvakta med det till slutet när man har arrat trummorna som man vill ha dom (betydligt lättare att justera saker i midi än i audio)

Tack för alla synpunkter, värdefullt eftersom det är första gången jag använder AD. Måste säga att det otroligt skönt att bara plocka ihop ett trumset och utgå från färdiga beats.

Funderar på om jag vill automatisera, (använder PT som host), måste jag då länka ut hela trumsetet till separata aux-spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla synpunkter, värdefullt eftersom det är första gången jag använder AD. Måste säga att det otroligt skönt att bara plocka ihop ett trumset och utgå från färdiga beats.

Funderar på om jag vill automatisera, (använder PT som host), måste jag då länka ut hela trumsetet till separata aux-spår?

Nej då, det behövs inte. Automatiseringar gör du på Instrument Track:et, oavsett om du har skickat ut ljudet till enskilda kanaler i Pro Tools eller behåller det på ett stereospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då, det behövs inte. Automatiseringar gör du på Instrument Track:et, oavsett om du har skickat ut ljudet till enskilda kanaler i Pro Tools eller behåller det på ett stereospår.

Tänkte mest på att automatisera inom trumsetet, valda delar typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

*host* Det har blivit lite väl mycket "reklam" för ett projekt jag medverkar i, men så kommer det ju frågor som passar alldeles utmärkt som referens. Så, vad fan, varför inte? grinbig.gif

I vårt Studio Forum-projekt, Hellvalla Burn II, så använder vi oss av V-drums "kört" genom Addictive Drums (AD). Trummorna är mixade helt och hållet inom AD:s ramar, dess egen mixer respektive egna effekter. Därefter är resultatet bussat till en enkel, helt "effektfri", stereokanal i mitt inspelningsprogram. (Dessutom kan jag tillägga att jag inte använt någon av XLN Audio:s egna presets utan skapat soundet helt från scratch med AD:s Tama Starclassic-set.)

Det enda som påverkar det färdiga trumsoundet från AD är de effekter som finns på masterbussen. Givetvis.

Fördelarna att göra som jag gjort ovan — och förutom att det ger näring åt din fåfänga — är att resultatet blir både återanvändbart och inte minst portabelt. Du har ett färdigt, eget sound som du sparar som preset och sedan använder som utgångsläge i andra låtar/miljöer. Fungerar finfint.

Nackdelarna — förutom att det ger näring åt din fåfänga — är att du får stå ut med att lyssnare har synpunkter på att trumljudet inte "kommer från riktiga trummor" och därmed menar att produktionen hade varit mycket bättre om det hade varit "riktiga trummor". Det måste i och för sig respekteras — men jag är å andra sidan övertygad om att ordet "akustiska" från definitionen av "riktiga trummor" kommer att raderas ut helt inom en snar framtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag är å andra sidan övertygad om att ordet "akustiska" från definitionen av "riktiga trummor" kommer att raderas ut helt inom en snar framtid.

Aldrig! 🙂

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste hålla med Valle i ovanstående orering då jag själv är en flitig användare av AD både under rep och bandinspelning. Då kör vi ändå rätt avancerat skit. Måste även flika in att jag tror att gitarrer och basar as we know it också successivt lär försvinna - om än det tar lite längre tid. Med utvecklingen av midi-gitarrer, konverterare (axon e.d) programstyrda stompboxar och bättre och bättre ljud lär det väl ske under ens livstid.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går! På sida 42 i manualen kan du se vilka parametrar som man kan automatisera via Instrument Track:et

http://www.xlnaudio.com/downloads/manuals/...ual-english.pdf

🥰 Det stycket känner jag ju igen, får skämmas lite för att jag inte läst manualen ordentligt. 🙂

Tack igen Jarlo.

Känns som man har full kontroll i AD.

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Det stycket känner jag ju igen, får skämmas lite för att jag inte läst manualen ordentligt. ☺️

Tack igen Jarlo.

Känns som man har full kontroll i AD.

Haha, ingen fara 🙂

Valle: Just ja, jag lyssnade på era låtar förut men lyckades missa att ni använde Addictive Drums. Kul! Det låter svinbra ju!

Link to comment
Dela på andra sajter

*host* Det har blivit lite väl mycket "reklam" för ett projekt jag medverkar i, men så kommer det ju frågor som passar alldeles utmärkt som referens. Så, vad fan, varför inte? grinbig.gif

I vårt Studio Forum-projekt, Hellvalla Burn II, så använder vi oss av V-drums "kört" genom Addictive Drums (AD). Trummorna är mixade helt och hållet inom AD:s ramar, dess egen mixer respektive egna effekter. Därefter är resultatet bussat till en enkel, helt "effektfri", stereokanal i mitt inspelningsprogram. (Dessutom kan jag tillägga att jag inte använt någon av XLN Audio:s egna presets utan skapat soundet helt från scratch med AD:s Tama Starclassic-set.)

Det enda som påverkar det färdiga trumsoundet från AD är de effekter som finns på masterbussen. Givetvis.

Fördelarna att göra som jag gjort ovan — och förutom att det ger näring åt din fåfänga — är att resultatet blir både återanvändbart och inte minst portabelt. Du har ett färdigt, eget sound som du sparar som preset och sedan använder som utgångsläge i andra låtar/miljöer. Fungerar finfint.

Nackdelarna — förutom att det ger näring åt din fåfänga — är att du får stå ut med att lyssnare har synpunkter på att trumljudet inte "kommer från riktiga trummor" och därmed menar att produktionen hade varit mycket bättre om det hade varit "riktiga trummor". Det måste i och för sig respekteras — men jag är å andra sidan övertygad om att ordet "akustiska" från definitionen av "riktiga trummor" kommer att raderas ut helt inom en snar framtid.

Intressant. Låter ju kanon, jag hade aldrig gissat att det är AD ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

*host* Det har blivit lite väl mycket "reklam" för ett projekt jag medverkar i, men så kommer det ju frågor som passar alldeles utmärkt som referens. Så, vad fan, varför inte? grinbig.gif

I vårt Studio Forum-projekt, Hellvalla Burn II, så använder vi oss av V-drums "kört" genom Addictive Drums (AD). Trummorna är mixade helt och hållet inom AD:s ramar, dess egen mixer respektive egna effekter. Därefter är resultatet bussat till en enkel, helt "effektfri", stereokanal i mitt inspelningsprogram. (Dessutom kan jag tillägga att jag inte använt någon av XLN Audio:s egna presets utan skapat soundet helt från scratch med AD:s Tama Starclassic-set.)

Det enda som påverkar det färdiga trumsoundet från AD är de effekter som finns på masterbussen. Givetvis.

Fördelarna att göra som jag gjort ovan — och förutom att det ger näring åt din fåfänga — är att resultatet blir både återanvändbart och inte minst portabelt. Du har ett färdigt, eget sound som du sparar som preset och sedan använder som utgångsläge i andra låtar/miljöer. Fungerar finfint.

Nackdelarna — förutom att det ger näring åt din fåfänga — är att du får stå ut med att lyssnare har synpunkter på att trumljudet inte "kommer från riktiga trummor" och därmed menar att produktionen hade varit mycket bättre om det hade varit "riktiga trummor". Det måste i och för sig respekteras — men jag är å andra sidan övertygad om att ordet "akustiska" från definitionen av "riktiga trummor" kommer att raderas ut helt inom en snar framtid.

Om man struntar i att tala om vem eller vad det är som spelar trummorna, så är det nog inte någon som tänker på det. Eller i a f så försvinnande få att man kan strunta i dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...