Jump to content
Annons

Kan utryckningssirener skada hörseln?


JJMusik

Recommended Posts

Jo jag förstår att man inte ska sätta huvudet framför en siren.

Men hur jäkla högt låter egentligen en brandbil på en sisådär 10 meters avstånd.

Var två brandbilar på utryckning precis när jag hoppade av bussen. ajajaj :rolleyes:

Blev orolig för hörseln

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Efter en snabb googling.

Hur högt låter sirenerna från en brandbil? Kan ljudet skada hörseln?

Svar:

Brandbilssirener har en ljudstyrka av 108 decibel. Så starka ljud kan vara skadliga om man utsätts för dem en längre stund. Enligt Socialstyrelsens riktlinjer går gränsen för hur länge man maximalt bör exponeras för så starka ljud vid 2 minuter.

Länk

Brandbil med sirener påslagna

Medelvärde: 106,6 dB(A)

Impulstoppvärde: 127,9 dB©

Länk

Hoppas detta svarar på din fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag förstår att man inte ska sätta huvudet framför en siren.

Men hur jäkla högt låter egentligen en brandbil på en sisådär 10 meters avstånd.

Var två brandbilar på utryckning precis när jag hoppade av bussen. ajajaj 😛

Blev orolig för hörseln

Aaaah, ett ljus gick precis upp för mig!

NU fattar jag varför ungdomarna i vissa områden här i Malmö har en sådan förkärlek för att kasta sten på brandbilar.

De är alla givetvis gangster-rappare som är rädda om sina öron …

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag en sådan där VMA(Viktigt meddelande till allmänheten)-signal alldeles utanför som de provkör med jämna mellanrum. Det blir också ett hemskt högt ljud när man befinner sig nära. Konstigast av allt är att källan finns väldigt nära grundskolan här mittemot, så det är inte utan att man undrar hur det går med hörseln för de barn som leker utomhus när de testar. 😠

Redigerat av nilsL
Link to comment
Dela på andra sajter

Man får snabbt som fan stoppa fingrarna i öronen.. Finns ingen annan bot.

Det är en vits med att utryckningsfordon ska låta starkt, så att även de, som sitter och kör en välisolerad bil med The K.L.F. - What Time Is Love dunkande i 120dB ur högtalarna, ska höra sirenerna, eller för en halvdöv som ska gå över ett övergångsställe...

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Man får snabbt som fan stoppa fingrarna i öronen.. Finns ingen annan bot.

Det är en vits med att utryckningsfordon ska låta starkt, så att även de, som sitter och kör en välisolerad bil med The K.L.F. - What Time Is Love dunkande i 120dB ur högtalarna, ska höra sirenerna, eller för en halvdöv som ska gå över ett övergångsställe...

K.L.F <3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...