Jump to content
Annons

Köpa 12-strängad akustisk gitarr


Pontus R

Recommended Posts

Jag har tänkt köpa en 12-strängad akustisk gitarr framöver. Har egentligen aldrig haft någon innan och är inte särskilt insatt i kunskapen om träslag etc.

Dock så vet jag att ett återkommande problem med 12-strängade guror är att stallet/kroppen runt stallet börjar bukta ut efter ett tag pga den hårda anspänningen från strängarna. Detta är extra aktuellt för mig då jag ska köra med 0.56-0-13-strängar och stämma ner till B.

Så, är det någon som har bra rekommendationer för vad jag bör leta efter/se upp för?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hägglund (oregistrerad)

Det tåligaste träslag jag känner till är nog ek.

Men jag vet inga gitarrer som tillverkas av det. 😉

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är extra aktuellt för mig då jag ska köra med 0.56-0-13-strängar och stämma ner till B.

Så, är det någon som har bra rekommendationer för vad jag bör leta efter/se upp för?

Varför så tjocka strängar? Det brukar inte gå att justera stall på akustiska gitarrer så var lite försiktig. Jag har granlock på min och det anses bra. Det du kan göra är att byta ut sadeln så att strängarna kommer högre upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Ja. Försök hitta nånting att lägga under sadeln så kommer strängarna upp.

Precis... Man kan ta ett kraftigt pappersark och klippa ut en liten remsa som man lägger under sadeln.

Om gitarren har inbyggd mick så bör man lägga arket under micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt... Varför skulle strängarna bli mindre sladdriga för att han höjer sadeln? Det blir ju ändå samma strängspänning för samma ton ju... Eller jag kanske är för trött, klockan är 4 på morron här.

I övrigt skulle jag nog kolla mer på konstruktionen än träslaget, stagningen under/runt stallet bör ju vara välgjord.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hur vill du att den ska låta? För mig är 12-strängad det samma som strumming och man vill gärna ha maximalt med diskant.

Då är nog engelmann ett bra val. (En sorts gran, yamaha har den i sina lite bättre modeller)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
För mig är 12-strängad det samma som strumming och man vill gärna ha maximalt med diskant.

Jasså vill man? Det är väl individuellt och beroende på vad man ska göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså vill man? Det är väl individuellt och beroende på vad man ska göra.

Det var ju just därför PME skrev "för mig" i början av meningen...

Jag kör framförallt plock, med plektrum och inte så mkt ackord. Men jag vill ju gärna ha briljans i framförallt de ljusare tonerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Sjunker in under stallet är nog det som brukar hända med akustiska guror som är utsatta för högt strängtryck. Alt att stränghöjden höjs iom att hela konstruktionen säckar dvs locket har för kass bracing på undersidan eller att dove tailen (infästningen av halsen mot kroppen) släpper. Stämmer du ner så minskar strängstrycket. Tätådrig gran eller ceder i locket, sarg och botten i honduras mahogny brukar vara vanligt i en bra gura om jag inte minns fel men nu för tiden finns det nog alternativa material som funkar bra. Man måste provspela en 12 strängad dom är så olika. Tex en Yamaha 12a kan vara skitbra nästa kanske inte passar just dig av olika anledningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kolla in Guild, anses dom bästa 12-strängade både ljudmässigt och

hållbarhetsmässigt. Har dubbla stavar (double truss rod) i halsen.

http://www.guildguitars.com/instruments/se...2-stringguitars

SRV med en Guild 12-string:

http://www.youtube.com/watch?v=3jNPJ9Ztg6E

Jag har tänkt köpa en 12-strängad akustisk gitarr framöver. Har egentligen aldrig haft någon innan och är inte särskilt insatt i kunskapen om träslag etc.

Dock så vet jag att ett återkommande problem med 12-strängade guror är att stallet/kroppen runt stallet börjar bukta ut efter ett tag pga den hårda anspänningen från strängarna. Detta är extra aktuellt för mig då jag ska köra med 0.56-0-13-strängar och stämma ner till B.

Så, är det någon som har bra rekommendationer för vad jag bör leta efter/se upp för?

Redigerat av msk
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Du kanske redan hittat nåt, men det enda vettiga råd jag kan ge är att testa många gitarrer. Testa allt du kommer över, även i andra prisklasser än du först tänkt, så du har något att jämföra med.

Bara som exempel köpte jag nyligen en Blueridge (dock 6-strängad), ett för mig tidigare helt okänt märke. En "noname"-gura tillverkad i kina, som jag säkert hade missat om jag t.ex. bara kollat online eller gått på andras tips. Jag fastnade dock direkt för den när jag testade. Var först lite osäker, det verkade lite för bra för att vara sant, så jag fortsatte leta ett tag. Kollade i ett gäng olika affärer i sydney, men hittade inget som kom i närheten för de pengarna, så det blev den till slut.

Mötte för nån vecka sen en gitarrbyggare som kikade på den och gav positivt omdöme. Han hade inte lika gott att säga om t.ex. Maton (den ledande australiensiska tillverkaren). Visst, min behöver lite finjustering för att komma helt till sin rätt, men han tyckte det verkade vara ett bra bygge i stort. Vi tjötade ett bra tag, och han verkade kunna sina grejer. Han var av åsikten att alla gitarrer, oavsett hur dyra dom är, behöver justeras efter köp för att anpassas efter ägarens spelstil. Tror definitivt det ligger nåt i det.

I övrigt är det väl bara de stora fallgroparna man kan varna för. Kolla att stallet sitter som det ska, att locket inte vridit/rest sig för mycket, att halsen är rak, att bandstavarna sitter som dom ska och inte är ojämna, sprickor och dåliga limninigar osv. Knacka lite överallt för att upptäcka rassel i stag och liknande.

PS Ingen verkar ha svarat på min tidigare fråga (nej, jag försökte inte vara spydig), men tipsen kanske handlade mer om att slippa strängrassel än att faktiskt bota "sladdret"?

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

mitt råd är att hitta en begagnad gammal gitarr som är bra....jag har en seagull 12:a som är 25-30 år gammal med granlock....jag tar inte väl hand om den men den håller sig utan några torrsprickor och med rak hals. har dock inte provat så tjocka strängar på en 12:a

Seagull är en Canadensisk gura eller? Trodde dom hade lock av ceder fanns det med granlock oxå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...