Jump to content
Annons

Alternativ till Dicentia?


Bunkert

Recommended Posts

Hej!

Ska skicka en skiva på tryck om några veckor.

Det naturliga valet för pressning och trycksaker är Dicentia, som jag anlitat många gånger förr.

Men nu undrar jag om någon har något tips på andra företag, exempelvis utomlands, som gör

samma jobb lika bra, men billigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons
Jag tror inte att du kan hitta bra alternativ för Dicentia

Nej, det verkar onekligen så med tanke på denna tomma tråd.

Men jag ska nog hinna nåt. Hinner inte till denna produktion, men till nästa kanske? Återkommer här med info...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Örjan (oregistrerad)
Hej!

Ska skicka en skiva på tryck om några veckor.

Det naturliga valet för pressning och trycksaker är Dicentia, som jag anlitat många gånger förr.

Men nu undrar jag om någon har något tips på andra företag, exempelvis utomlands, som gör

samma jobb lika bra, men billigare?

nu är det så att jagjobbar på MPEG men låt oss ge dig en offert.

http://www.mpegpressning.se/CD-R-kopiering...illverkning.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Föreslår att du ringer stim och pratar med dom

föreslår att du som representant för ditt företag förklarar varför ni skrivit som ni skrivit på er egen hemsida

vad är det en icke-stim ansluten ska anmäla till stim om det endast är eget material som spelats in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Örjan (oregistrerad)
föreslår att du som representant för ditt företag förklarar varför ni skrivit som ni skrivit på er egen hemsida

vad är det en icke-stim ansluten ska anmäla till stim om det endast är eget material som spelats in?

Även om du spelar block-flöjt själv utan någon egentlig melodi och trycker det på skiva så måste det STIM-anmälas.

Stim tar 5 kr/ skiva ca och om du väljer att inte, med dit block-flöjtspelande, vara anmäld till STIM tar dom bara pengarna. Lite som almäna arvsfonden.

Jag kan det här tro mig. tvivlar du kan du ringa STIM..

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om du spelar block-flöjt själv utan någon egentlig melodi och trycker det på skiva så måste det STIM-anmälas.

Stim tar 5 kr/ skiva ca och om du väljer att inte, med dit block-flöjtspelande, vara anmäld till STIM tar dom bara pengarna. Lite som almäna arvsfonden.

Jag kan det här tro mig. tvivlar du kan du ringa STIM..

If you release your own music on CD, MC, DVD audio or vinyl, up to 1,000 copies may be exempt from NCB royalties if the below conditions are observed

Conditions for exemption from NCB royalties

•The producer (the one who is responsible for the release of the recording) must be identical with the composer/songwriter of all songs on the recording.

•If you are two or more persons who have co-written all songs on the recording and you jointly release the recording, the procedure may also apply.

•The producer (the one who is respondible for the release of the recording) is liable for payment of royalties and other obligations towards NCB who administers the copyright in the recorded music.

•The release must be made under the producer's own label.

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

ryssen (oregistrerad)
Även om du spelar block-flöjt själv utan någon egentlig melodi och trycker det på skiva så måste det STIM-anmälas.

Stim tar 5 kr/ skiva ca och om du väljer att inte, med dit block-flöjtspelande, vara anmäld till STIM tar dom bara pengarna. Lite som almäna arvsfonden.

Jag kan det här tro mig. tvivlar du kan du ringa STIM..

Detta är anledningen till varför jag avskyr STIM. De är som ett illvilligt bikergäng vilka kräver dig på betalning för ett beskydd du inte bett om. Visst kan man få dispens för små upplagor, men grundtanken som sådan är rutten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Örjan (oregistrerad)
Detta är anledningen till varför jag avskyr STIM. De är som ett illvilligt bikergäng vilka kräver dig på betalning för ett beskydd du inte bett om. Visst kan man få dispens för små upplagor, men grundtanken som sådan är rutten.

Ja lite som facket, när du behöver hjälp och din musik kopieras över hela världen har du föga hjälp av STIM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja lite som facket, när du behöver hjälp och din musik kopieras över hela världen har du föga hjälp av STIM.

De har väl aldrig haft som syfte att hjälpa till mot sånt?

Hmmm, har väl kanske fel här, men är det inte NCB man anmäler till om man ger ut cd? Lär mig aldrig detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, NCB sköter mekanisk ersättning. Kruxet är att om inte låtarna på plattan är STIM-anmälda, så går inte pengarna som producenten betalar till rätt personer (utan fördelas förmodligen via "radionyckeln", alltså efter vilka som spelas mest på radio).

Jag skulle föreslå att cd-presserierna tog fram ett eget avtal för icke STIM-anslutna kunder, där personen som tillhandahåller materialet som ska mångfaldigas garanterar att alla rättigheter ägs av honom/organisationen han företräder. Sedan kan en kopia av avtalet skickas till NCB så att de vet att inga rättighetshavare som de, STIM eller SAMI representerar är inblandade i just den produktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

ryssen (oregistrerad)

Ja lite som facket, när du behöver hjälp och din musik kopieras över hela världen har du föga hjälp av STIM.

Facket väljer jag att ansluta mig till för att bistå mig i arbetsrättsliga frågor samt av ideologiska skäl.

STIM skulle jag välja att ansluta mig till om jag behövde bistånd att hantera och dirigera eventuellt penningaflöde genererat vid försäljning eller medialt eller publikt framförande av min musik, samt av ideologiska skäl.

Mina skivor ger jag ut och distribuerar själv samt säljer till (i stort sett) självkostnadspris, detta av ideologiska skäl. Går det bra plockar jag åter in produktionskostnaderna vid slutförsäljning, vilket kanske tar en 3-4 år. Min verksamhet är högst ideell och jag har inga ambitioner att ändra på det. Jag väljer att ge ut på vinyl, pressad CD samt kassett av estetiska, arkivbeständiga samt ideologiska skäl. Detta medför att, som ovan nämnts, inget svenskt skivpresseri tar sig an att pressa något jag vill ge ut utan ett skriftligt approval av STIM/NCB (Som jag har förstått det är NCB en division under STIM, eller är det missförstått?). De ger förvisso dispens om det är små upplagor med icke STIM:ade musiker, men principen att be om lov hos en organisation för att duplicera i syfte att på nollbudgetbasis sprida kultur är förkastlig.

Hur skulle debatten se ut om papperstryckerier fungerade likadant? Då någon valde att lämna Xeroxkopiatorn och gå offset så skulle en branschorganisation vara tvungen att cleara att någons bok/magasin/vansinnespamflett var ok att trycka? Hur mycket klädsamt gnäll om yttrandefrihet och storebrorsamhälle skulle man få höra från allmogen, dess kultursidor samt maktens populister?

Är man en L Marklund eller H Lindqvist, eller har ambitionen att bli, så är det väl bra att underkasta och vältra sig i all kontroll och marknadsmässigt förmynderi, men jag är en lumpig galning på Sergels torg med en massa skumma (om än kvalitetstryckta) jesuspamfletter i famnen. Det vill jag även förbli, jag vill göra det ifred och jag vill kunna sköta tryckningen i Sverige, utan att nån jävel kommer och lägger sig i.

Redigerat av ryssen
Link to comment
Dela på andra sajter

(Som jag har förstått det är NCB en division under STIM, eller är det missförstått?). De ger förvisso dispens om det är små upplagor med icke STIM:ade musiker, men principen att be om lov hos en organisation för att duplicera i syfte att på nollbudgetbasis sprida kultur är förkastlig.

ja stim är delägare tillsammans med sina systerorg i norden + baltikum av ncb

och jag håller till 100% med dig om ncb-systemet

har detta nåt egentligt stöd i lagen? har det prövats?

man skulle kunna se tvånget som organisationen lägger som ett brott mot copyrighten

men viktigt också att peka på dom undantag från avgiften som faktiskt finns - se ovan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...