Jump to content
Annons

Datorn stänger av sig


base10

Recommended Posts

Har problem med min dator, den stänger av sig hela tiden.

Har bytt följade delar.

  • Moderkort
  • Grafikkort
  • Processor
  • Ramminne
  • nätaggregat

Men problemet kvarstår. Det enda som är original är chassit och cd spelaren...

Vad kan jag göra?

Kan väl knappast vara något hårdvarufel. Kan ha datorn igång i 15 minuter högst men inte mer. Den blir inte varm.

...

Kan operativsystemet vara en orsak till detta?

Har uppdaterat Bios osv. Korrekt gjort.

Datorn har även varit hos ett företag för reparation, därav all bytt hårdvara.

Med uteslutningsmetoden finns bara operativsystemet kvar att klaga på.... Har ni haft samma problem med operativsystemet?

Kör windows XP 32 bit.

Hjälp skulle verkligen uppskattas!

Garantin har gått ut på datorn också, och jag är student därav en fattiglapp som bara får 1000:- i månaden så jag kan inte lämna in den på lagning igen 🙂

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ett liknande problem på min W7 dator. Kan starta datorn, men efter 5 min startar den om efter en kort blue screen.

jag tror det kan bero på mitt firewirekort som jag satt i datorn, det är nog lite för gammalt.

Eller at jag har så mkt usb grejor kopplade till datorn att det blir nått lustigt med strömförsörjningen.

Hursomhelst så funkar datorn alltid felfritt efter den startat om sig själv en gång. Detta händer inte alltid, men ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Jag har ett liknande problem på min W7 dator. Kan starta datorn, men efter 5 min startar den om efter en kort blue screen.

jag tror det kan bero på mitt firewirekort som jag satt i datorn, det är nog lite för gammalt.

Eller at jag har så mkt usb grejor kopplade till datorn att det blir nått lustigt med strömförsörjningen.

Hursomhelst så funkar datorn alltid felfritt efter den startat om sig själv en gång. Detta händer inte alltid, men ibland.

Prova att byta plats med PCI-korten eftersom minneshanteringen kan blockeras ifall IRQ-tilldelningen skett felaktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda delen som du inte har bytt ut eller kollat är hårddisken och dvd-läsaren (enligt det som jag har läst i tråden).

Det du kan prova är att stoppa in en annan hårddisk och installera om. Lyssna på hur hårddisken låter. Låter den konstigt kan det hända att den sjunger på sista versen så gör backup innan det är för sent.

Kolla även att alla drivrutiner är aktuella och korrekta. Kolla även exakt vad som får datorn att frysa. Det kanske är damm på processorfläkten. eller nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dator höll på så där ända tills jag kopplade ur min MDP16 (pads). Det tog nån kvart innan den spontant startade om, mycket irriterande.

Vad händer om du drar ur alla tillbehör och bara har själva datorn. Stänger den av sig då också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara något program som spökar.

Kolla så att den inte är inställd på att starta om vid systemfel, så kan du förhoppningsvis få upp ett felmeddelande istället för att det blir en omstart:

Högerklick på "Den här datorn", välj "Egenskaper".

Klicka på fliken "Avancerat" och på "Inställningar" i ruten "Start och återställning".

Se till att rutan "Starta om automatiskt" i rutan "Systemfel", inte är förbockad.

Det kan också vara att kylflänsen till CPU:n inte sitter riktigt rätt, utan har hamnat lite snett - eller att det är för mycket kylpasta mellan CPU och kylfläns. Med för tjockt lager kylpasta, så isolerar det delvis mot värmen istället för att transportera över det mesta till kylflänsen. Kylpastan är ju egentligen bara till för att jämna ut mikroskopiska ojämnheter i materialen, så att anliggningsytan blir så stor som möjigt, så pastan ska bara skrapas på i ett tunt lager.

Gammal och uttorkad kylpasta kan också vara en orsak till problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka temperaturer har du kollat? Om du inte kollat nordbryggans temp så kanske detta är en sak att göra. Har du provat att underklocka (även minnena)?

Högsta temperatur var 46 grader.

Tack för svaren alla.

Har gjort en systemåterställning, ska prova att installera om OS och fungerar inte det så byter jag hårddiskarna också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...