Jump to content
Annons

Att ratta syntljud..


ramoand

Recommended Posts

Tjena!

Jagg är på jakt efter det typiska "chord" syntljudet som ofta används inom bl a housemusiken idag. Jag bra preset på en av mina syntar som jag använder men jag vill ha ett liknande ljud att dubba upp med. Men jag har inte hittat nåt preset som funkar och jag tycker det är svårt att ratta synten själv så att det blir riktigt bra.... jag testade nämligen att ta samma synt, nollställa den, och sedan ratta exakt samma inställningar som på preseten.. men då låter det HELT annorlunda.. blir dessutom mycket mer basigt.

Varför blir det så? Borde det inte låta likadant om alla rattar har samma inställning?

I den här låten finns ljudet jag pratar om:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om du har gjort EXAKT likadant då ska det låta likadant... om synten har inbyggd EQ kanske du missa den eller höja en oscs oktav tex

Jaa de tycker jag med.. men de kanske är att för jag använder en demosynt som de blir så...

Hursomhelst, är det nån som kan hjälpa mig att få till ett sånt ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa de tycker jag med.. men de kanske är att för jag använder en demosynt som de blir så...

Hursomhelst, är det nån som kan hjälpa mig att få till ett sånt ljud?

Vissa synthar har fler funktioner än vad som syns på "framsidan". Om man klickar på tillverkarloggan (eller liknande) finns ibland fler inställningar "på baksidan" av synthen. Du kan ha missat dom?

För övrigt är Delerium riktigt bra gjord musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Har du rätt ljudvåg?

Ja, sågtand på badå. Så här ser det ut:

synt.jpg

Den vänstra är preseten och den högra har jag rattat. Jag vet att bl a MOD ENV 2 inte funkar i demoversionen, men det påvekar väl inte såå mycket eller?

EDIT: Har samma inställning på EQ, DELAY, REVERB och COMPRESSOR...

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Sylenth är väl en hybridsynt om jag inte minns helt fel...? 😏

Alltså att den använder sig både av samplingar och oscillatorer m.m. för att skapa ljud.

Isf tror jag att det är där problemet ligger.

Nu är inte jag någon ljud-designer direkt, men det är min gissning iaf.

Lite OT, men det vore ju faktiskt rätt kul med ett subforum för just ljuddesign.

Eller det kanske går under instrumentpluggar..? Får gå igenom den delen någon dag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sylenth är väl en hybridsynt om jag inte minns helt fel...? 😉

Alltså att den använder sig både av samplingar och oscillatorer m.m. för att skapa ljud.

Isf tror jag att det är där problemet ligger.

Aah okej, men man kan ju inte ladda in nån sampling nånstans.. eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är de som är felet. Mod envelopen 2 styr cutoffen, därför din preset är så djup och mörk. Om du inte hade haft demo så hade det funkat 🙂. Dessutom ser jag att du inte har gjort exakt rätt. PÅ första mod envelopen har du inte ställt in amounten på ratten. Ratten vänster om texten är vriden på preseten men din står rätt upp. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är de som är felet. Mod envelopen 2 styr cutoffen, därför din preset är så djup och mörk. Om du inte hade haft demo så hade det funkat 🙂. Dessutom ser jag att du inte har gjort exakt rätt. PÅ första mod envelopen har du inte ställt in amounten på ratten. Ratten vänster om texten är vriden på preseten men din står rätt upp. 😉

aaah där har vi nog svaret 🙂 Jag ändrade amouten nu o då kom jag närmare. Felet beror på demoversionen som du säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

aaah där har vi nog svaret 🙂 Jag ändrade amouten nu o då kom jag närmare. Felet beror på demoversionen som du säger.

Japp 🙂. Du borde skaffa fullversionen, en riktigt grym synt 😉.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...