Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena !

Är det nĂ„gon hĂ€r som har nĂ„gon erfarenhet av att mixa röst sĂ„ att det flyter med musiken med en "Studio Projects B1" ?

Jag har hÄllt pÄ med musik ett tag och tycker allt funkar bra sÄ nÀr som pÄ nÀr det gÀller att spela in röst.

Innan jag Àns börjat pilla med EQ och att förÀndra Low, Mid och High sÄ lÄter rösten i mikrofonen Dov och basig, ungefÀr

som om man skulle ha köttbullar i munnen medans man försöker prata.

Om jag rensar bort det basiga sÄ tycker jag istÀllet att den blir för "diskantig"

Har testat lite olika sÀtt, men tycker aldrig jag fÄr till det perfekt.

Jag jobbar i Fl Studio just nu, Àr det nÄgon som har nÄgon erfarenhet ?

MÄste inte vara med just Studio projects B1 eller med Fl studio, utan erfaranhet av att spela in röst sÄ att det lÄter bra, och

inte som jag förklarar ovan ?

Tacksam för svar ! 🙂

Annons
Postat
Tjena !

Är det nĂ„gon hĂ€r som har nĂ„gon erfarenhet av att mixa röst sĂ„ att det flyter med musiken med en "Studio Projects B1" ?

Jag har hÄllt pÄ med musik ett tag och tycker allt funkar bra sÄ nÀr som pÄ nÀr det gÀller att spela in röst.

Innan jag Àns börjat pilla med EQ och att förÀndra Low, Mid och High sÄ lÄter rösten i mikrofonen Dov och basig, ungefÀr

som om man skulle ha köttbullar i munnen medans man försöker prata.

Om jag rensar bort det basiga sÄ tycker jag istÀllet att den blir för "diskantig"

Har testat lite olika sÀtt, men tycker aldrig jag fÄr till det perfekt.

Jag jobbar i Fl Studio just nu, Àr det nÄgon som har nÄgon erfarenhet ?

MÄste inte vara med just Studio projects B1 eller med Fl studio, utan erfaranhet av att spela in röst sÄ att det lÄter bra, och

inte som jag förklarar ovan ?

Tacksam för svar ! 😆

Det finns tyvĂ€rr bara ett svar pĂ„ den frĂ„gan och det Ă€r att mikrofonen du har tillverkas till lĂ€gsta kostnad i Kina, dĂ€rav resultatet. Det du kan göra Ă€r att se till att akustiken Ă€r optimal nĂ€r du spelar in och att du anvĂ€nder en preamp som Ă€r duglig. Det finns inga genvĂ€gar till ett bra ljud 🙂

Postat

vad sÀgs om att testa rensa lite mer lagom mycket?

Postat
Det finns tyvÀrr bara ett svar pÄ den frÄgan och det Àr att mikrofonen du har tillverkas till lÀgsta kostnad i Kina, dÀrav resultatet.

ja det Àr ett kÀnt faktum att alla ljudprylar frÄn kina ger det dÀr typiska köttbullesoundet

Postat

Micken Ă€r vĂ€nd Ă„t rĂ€tt hĂ„ll, och det har den varit hela tiden 😄

Men ja, Àr det sÄ alltsÄ, att micken Àr omtalad för att ha det dÀr "köttbullesoundet" ? Blir sÄ förvÄnad

eftersom sÄ mÄnga rekommenderar den micken.

Men visst, jag fÄr det att lÄta helt okej med EQ, etc. i flesta fall, sÄ egentligen kanske problemet ligger att fÄ musiken att flyta med rösten

och alltsÄ inte rösten att flyta med musiken.

AlltsÄ kanske att sÀnka t,ex. kicken och basen ett snÀpp under verser, och sen öka igen dÄ rösten inte Àr med i lÄten ?

Postat

Om du vĂ„gar lĂ€gga upp ett ljudklipp sĂ„ kanske nĂ„n vĂ€nlig sjĂ€l vĂ„gar ge sig pĂ„ att EQ:a lite sĂ„ att det lĂ„ter trevligare 😄

Postat

Har inte hört talas om nÄgot köttbullesound, skulle snarare tippa pÄ att det har att göra med att den helt enkelt inte passar din röst i sÄnna fall.

Postat

Det Àr ett vÀldigt finlir med eq pÄ sÄng, janske mest pÄ manlig röst. Fast jag gÄtt frÄn billig ADKA51 via NT2-A till en för mig vrÄllyxig TLM102 sÄ fÄr jag göra ungefÀr lika eq-skruvande pÄ min hemska fyllgubbs-röst (haha!) Jag höjer ungf 2, 3 db vid 3,6 khz och Àven vid ca 7 khz, annars lÄter det som att det inte finns nÄt övre mellanregister i Neumannen.

Men visst blir det en enorm skillnad med bÀttre o dyrare mickar, nÀstan omöjligt att förklara i ord Àven om man pratar i en timme, fÄr man testa en billig mick bredvid en bÀttre bÄde fattar och hör man skillnaden pÄ fem sekunder.

Jag bytte in en massa gamla musikgrejer jag aldrig anvÀnde pÄ Musikbörsen och fick rÄd men en Neumann TLM102. Nu Àr hela livet som en solskensdag!

Postat
Micken Ă€r vĂ€nd Ă„t rĂ€tt hĂ„ll, och det har den varit hela tiden 😄

Men ja, Àr det sÄ alltsÄ, att micken Àr omtalad för att ha det dÀr "köttbullesoundet" ? Blir sÄ förvÄnad

eftersom sÄ mÄnga rekommenderar den micken.

nej, han försöker göra nÄgon otydlig, ironisk poÀng. Micken Àr inte kÀnd för köttbullsound.

Är det sĂ„ att du sjunger för nĂ€ra? LĂ€gg upp ljudklipp.

Postat

MÀrkte att det inte blev sÄ stor skillnad nu, med bara röst inspelat, men jag lÀgger upp tvÄ ljudfiler

dÀr bara rösten Àr med, den första helt utan mixning/EQ alls, och den andra med lite EQ.

LÀgger upp med musik imorgon istÀllet sÄ blir det kanske lite enklare o höra skillnaden

Utan EQ:

Utan_EQ.mp3

Med EQ:

Med_EQ.mp3

KĂ€nns hemskt att slĂ€nga ut endast sin röst sĂ„hĂ€r pĂ„ forumet, men det fĂ„r bli sĂ„ 😄 haha

Postat
MÀrkte att det inte blev sÄ stor skillnad nu, med bara röst inspelat, men jag lÀgger upp tvÄ ljudfiler

dÀr bara rösten Àr med, den första helt utan mixning/EQ alls, och den andra med lite EQ.

LÀgger upp med musik imorgon istÀllet sÄ blir det kanske lite enklare o höra skillnaden

Utan EQ:

Utan_EQ.mp3

Med EQ:

Med_EQ.mp3

KĂ€nns hemskt att slĂ€nga ut endast sin röst sĂ„hĂ€r pĂ„ forumet, men det fĂ„r bli sĂ„ 😉 haha

Anna Ternheim - Shoreline, nice! Nu fick jag rysningar över hela kroppen.... Gillar din röst 🙂

Postat

Hm... jag anvÀnder samma mic till att spela in sÄng ofta och tycker det lÄter vÀldigt bra. Kommer du för nÀra blir det ju vÀldigt basigt, sÄ prova att backa lite. För mig brukar det bli bra att vara typ 2-3 decimeter ifrÄn.

Postat

Det kanske skulle funka, men hörs det bra ÀndÄ ? Jag tycker det Àr svÄrt att kunna vrida upp ljudet ordentligt utan att det klipper.

Postat

Hur nÀra stÄr du nÀr du sjunger normalt sett?

Tycker det Àr bra ljud i B1:an nÀr man stÄr en bit ifrÄn och höjer lite men det hörs ju mer av rummet dÄ förstÄs...och sen slipper man basen i rösten...

Postat

Ärligt talat sĂ„ brukar jag stĂ„ knappt en dm ifrĂ„n faktiskt, haha. Vid inspelningen av de dĂ€r klippen stod jag kanske 2 dm ifrĂ„n iofs.

Men precis som du sÀger sÄ hörs mer av rummet om jag stÄr för lÄngt ifrÄn, sÄ det Àr vÀl kanske anledningen till att jag gÀrna flyttar mig nÀrmare.

Men jag ska Ă€ndĂ„ prova att stĂ€lla mig en bit ifrĂ„n 😼

Postat
Ärligt talat sĂ„ brukar jag stĂ„ knappt en dm ifrĂ„n faktiskt, haha. Vid inspelningen av de dĂ€r klippen stod jag kanske 2 dm ifrĂ„n iofs.

Men precis som du sÀger sÄ hörs mer av rummet om jag stÄr för lÄngt ifrÄn, sÄ det Àr vÀl kanske anledningen till att jag gÀrna flyttar mig nÀrmare.

Men jag ska Ă€ndĂ„ prova att stĂ€lla mig en bit ifrĂ„n 😼

Prova ocksÄ att inte sjunga rakt in i micken, utan t.ex. snett uppifrÄn eller lite frÄn sidan. Dra pÄ dig ett par hörlurar och flytta runt lite medan du lallar. DÄ kan du sÀkert hitta en bra vinkel och bra avstÄnd som ger ett grundljud som Àr nÀrmare det du vill Ästadkomma.

Postat
Hur nÀra stÄr du nÀr du sjunger normalt sett?

Tycker det Àr bra ljud i B1:an nÀr man stÄr en bit ifrÄn och höjer lite men det hörs ju mer av rummet dÄ förstÄs...och sen slipper man basen i rösten...

Man fÄr ju inte komma för lÄngt ifrÄn heller, man fÄr pröva fram en balans dÀr tror jag...

Postat
Man fÄr ju inte komma för lÄngt ifrÄn heller, man fÄr pröva fram en balans dÀr tror jag...

Jo, sjÀlvklart...men att sjunga 1 cm ifrÄn micen eller nÄt Àr ju ingen höjdare menade jag som exempel...pga baseffekten man fÄr...

Men man ska vÀl inte stÄ 2 m ifrÄn heller? haha

Postat
nej, han försöker göra nÄgon otydlig, ironisk poÀng. Micken Àr inte kÀnd för köttbullsound.

vadÄ otydlig?

du fattade ju

2-3dm Àr rÀtt lagom oftast

fÄr du med för mycket rumsljud sÄ fÄr du akustikbehandla lite sÄ du dÀmpar bort det

ljudstyrkan Ä att det klipper ska ju inte va nÄt problem om du drar upp iom att om du backar blir ljudtrycket svagare

gÀller bara att hitta lagom-nivÄn

men ljudexemplen - hur har du skruvat eq:n egentligen??

lÄter ju nÀstan som telefon

Postat

STOPP!!!! Anna Ternheim skrev INTE Shoreline. Henrik Berggren i Broder Daniel skrev Shoreline!

Jag Àger sjÀlv en SP B1 som jag spelar in sÄng med, upplever inte alls nÄgra köttbullar. Aningen vass diskant möjligtvis.

Postat
vadÄ otydlig?

du fattade ju

2-3dm Àr rÀtt lagom oftast

fÄr du med för mycket rumsljud sÄ fÄr du akustikbehandla lite sÄ du dÀmpar bort det

ljudstyrkan Ä att det klipper ska ju inte va nÄt problem om du drar upp iom att om du backar blir ljudtrycket svagare

gÀller bara att hitta lagom-nivÄn

men ljudexemplen - hur har du skruvat eq:n egentligen??

lÄter ju nÀstan som telefon

Haha, syftar du pÄ ljudexemplet utan EQ sÄ Àr ju svaret varför det lÄter illa dÀr eftersom det just inte skruvats nÄgonting i överhuvudtaget.

Den med EQ sÄ slarvade jag nog rÀtt skapligt, men ÀndÄ tycker jag inte att det vanligtvis blir sÄ himla mycket bÀttre Àn sÄdÀr nÀr jag

gör det mer seriöst heller 🙁 haha, jag kanske helt enkelt Ă€r sĂ€mst pĂ„ det bara.

Om jag har en tung bas och en kick i musiken, sÄ Àr det svÄrt att ha mycket bas i rösten ocksÄ, dÀrför kÀnns det som jag lÀr rensa bort jÀtte mycket

bas i rösten sÄ att det slutar med att det lÄter lite som en ringsignal för att det inte ska klippa i lÄten.

Har jag för mycket bas sÄ blir det istÀllet att nÀr jag sjunger sÄ hör man TYDLIGT hur musiken i bakgrunden tystas ner tills jag slutat sjunga i micken.

Det dÀr Àr alltid det jag fÄr fippla mest med nÀr jag jobbar med musik, tycker det Àr enormt energikrÀvande att fÄ det nÄgorlunda bra.

Om du har nĂ„gon erfarenhet av hur just du brukar göra sĂ„ fĂ„r du gĂ€rna dela med dig 😼

Postat
Om jag har en tung bas och en kick i musiken, sÄ Àr det svÄrt att ha mycket bas i rösten ocksÄ, dÀrför kÀnns det som jag lÀr rensa bort jÀtte mycket

bas i rösten sÄ att det slutar med att det lÄter lite som en ringsignal för att det inte ska klippa i lÄten.

Har jag för mycket bas sÄ blir det istÀllet att nÀr jag sjunger sÄ hör man TYDLIGT hur musiken i bakgrunden tystas ner tills jag slutat sjunga i micken.

Det dÀr Àr alltid det jag fÄr fippla mest med nÀr jag jobbar med musik, tycker det Àr enormt energikrÀvande att fÄ det nÄgorlunda bra.

Det Ă€r det dĂ€r som kallas "att mixa"... 🙂 Men varför inte testa en kompressor (kanske en flerbandskompressor) för att kontrollera basen innan du eqar bort allt?

Annars Àr det ju tyvÀrr sÄ att du fÄr vad du betalar för. En billig mick Àr en billig mick. En billig mick kan sÄ klart vara bra för priset, men börjar du jÀmföra med dyrare sÄ mÀrker man skillnad. TLM103 har t ex fÄtt mycket skit för att vara "trÄkig", och det mÄ vara sant, men den har en tight lÄgmid som lÀgger sig bra i mixen ganska omgÄende och det tycker jag Àr vÀrt en hel del. Samma sak med en bra preamp. Bra mick och bra preamp ger bra resultat, i a f ljudmÀssigt.

Postat

Om du har nĂ„gon erfarenhet av hur just du brukar göra sĂ„ fĂ„r du gĂ€rna dela med dig đŸ˜Č

om du försöker (jag vet att det Àr svÄrt nÀr man Àr ovan) att fÄ saker att lÄta sÄ naturliga som möjligt (en röst som en röst och inte massa extra bas - men inte baslöst heller) sÄ blir det inte sÄ mycket skruvande

jag tror du helt enkelt skruvar för mycket - och det Àr lÀtt att skruva bort sig innan man vet hur eq:n fungerar bÀst i olika sammanhang

jag skulle kunna ta din orginaltagning och skruva till Ä sen berÀtta hur jag gjort för det Àr alltid olika

Postat (redigerat)
ja det Àr ett kÀnt faktum att alla ljudprylar frÄn kina ger det dÀr typiska köttbullesoundet

NÀ tycker jag inte. Min ADK51e ger vÀldigt diskantigt ljud Àven i gamla inspelningar nÀr jag inte behÀrskade (och inte anvÀnde) varken EQ eller kompressor.

Prova dra upp lite (nÄgra fÄ dB) pÄ runt 3-5 khz (för mycket hÀr kommer fÄ S-ljud att skÀra sönder trumhinnan i bitar, sÀrskilt om du lyssnar i billiga mp3-hörlurar!!) och dra upp lite pÄ 7 khz (för mycket hÀr blir jobbigt för öronen!!).

Prova high pass (HP-filter) pÄ typ minst 70-80 hz (jag brukar sÀtta upp highpass pÄ 90 hz). Prova Àven att skÀra (sÀnka) lite nÄnstans mellan 300-900 hz och kolla om det blir bÀttre.

Redigerat av hwasser
Postat

Nu har jag ingen bra lyssning att tillgÄ för tillfÀllet men jag tyckte inte att ditt exempel utan EQ lÀt sÄ pjÄkigt? Lite kompressor och smÄputs med EQ sÄ hade det fungerat bra tror jag. I ditt exempel med EQ sÄ var min första tanke "men vad har karln gjort? HP pÄ 400Hz och höjning 6db av allt ovanför 4000?

Har sjÀlv en SP B1 och upplever mest att den Àr lite bright. Funkar till vissa röster och till andra inte alls.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.