Jump to content
Annons

Kvalité på sladd mellan topp och låda (elgitarr)


Sacrilegium

Recommended Posts

Har sökt lite på forumet utan att hittat nåt resultat, Om jag har förstått rätt så kan det vara skadligt

att använda en vanlig instrumentkabel mellan topp och låda.. men vad ska man ha för kabel där då?

Högtalar kabel ? Har kikat runt lite på thomann då jag också har beställt en engl savage och undrar

vad jag bör ha för kabel som är bäst för detta alternativet.

/Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla lite här:

http://www.thomann.de/se/hoegtalarsladd.html

Spelar inte så stor roll, bara kontakterna funkar.

Själv använder jag "supra"-kablar till bas-riggen, finns att handla på elektronik-

eller hifi-affärer.

Det är precis som du säjer, använd inte vanlig sígnal-kabel.

Mvh/

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis som du säjer, använd inte vanlig sígnal-kabel.

Oj, jag som använder vanlig TS-kabel mellan top och låda. Varför ska man inte det? Vad är skillnaden på en Tele för högtalarbruk och en Tele för elgitarr?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Signalen mellan förstärkare och högtalare är allt för stark för en vanlig signalkabel. Det finns risk för att den går sönder och då kan du även bränna förstärkaren eftersom den inte får nåt motstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Signalen mellan förstärkare och högtalare är allt för stark för en vanlig signalkabel. Det finns risk för att den går sönder och då kan du även bränna förstärkaren eftersom den inte får nåt motstånd.

SHIT! F-n vilken tur att man fick veta detta. Blir ny kabel i morgon!

Snacka om att jag blev varm nu.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen idiotiskt att de har samma kontakt. 😑

Har själv använt gitarrsladd på den tiden när jag inte visste bättre.

JA, verkligen. Sedan tycker man att det borde stå något på högtalaren eller toppen att endast använda denna typ av kablar. MEn dom räknar väll med att alla köper en kabel det står speaker på, medan jag min dumma f-n tänker att de bara försökte blåsa en att köpa ännu en kabel 😄

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det verkligen att det är skadligt? Enda skillnaden är väl att vanlig telesladd är skärmad? Vad spelar det för roll? Det jag kan tänka mig är att det finns större risk för kortslutning om kabeln får stryk?

Signalkabeln har för tunna ledare till både signal och skärm, så när du kör högre effekt genom den, så smälter isoleringen mellan ledare och skärm eftersom strömuttaget blir högre än vad kabeln klarar att hantera - och kortslutningen kommer som ett brev på posten, med allt vad det kan innebära...

Använd vanlig 1.5mm2 elkabel, så klarar du det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det verkligen att det är skadligt?

😆 nä!... 🙂

Det beror väl på hur mycket tur du har!

För mej hände det aldrig nåt, men sen så var min förstärkare på den tiden en 100W Marshall, så jag hade aldrig volymen på mer än max hälften i replokalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska du få mer svar.... Det som kommer fram i kabeln är effekt, dvs spänning gånger amper dvs watt. Ju mer effekt ju tjockare kabel. Vid vanliga effekter skadas inget av en signalkabel med skärm. Men ta en regel som jag brukar använda så är du på säkra sidan.... Över 99 watt så kör du med en högtalar kabel som är lika tjock som en vanlig elkabel. Går säkert att köra ännu mer på en gitarrkabel men varför när den är dyrare än elkabel. Använder du alltid vit elkabel och svart gitarr/mickabel så slipper du förväxla. Snackar vi däremot om länga avstånd, gitarrkablar över 9 meter eller högtalarkablar över 100 meter kanske vi får tänka över kabelarrangemanget en gång till.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

För mej hände det aldrig nåt, men sen så var min förstärkare på den tiden en 100W Marshall, så jag hade aldrig volymen på mer än max hälften i replokalen.

Kanske därför jag haft tur hittills. Men dumt att chansa, så jag beger mig till musikaffären i morgon och inhandlar en telekabel för kabinetten 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite som om tråden tenderar till att bli lite för stor. Man kan jubräkna på det där md tex suprakabel men det hörbara resultatet är lika med noll i blindtest. men håller man iden med skärmad kabel till lågsignal o elkabelntill högtalare går du nog alltid fel. Råkar du sätta en snärman kabel till högtalare på 1000 w. Ja då kanske den kan bli lite varm. Men att nått skulle pajja vet i tusan. Motsatsen däremot kan ge myckat inttessant brun. Kolib

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det inte blir kortis så kan det nog låta sämre om man gasar på lite. Jag har också missat det där i min ungdom. 1,5 kvadrats lampsladd från Clas O funkar bra, till minst 100 watts rör.

Ni snackar om lampsladdar och grejor. Kan jag inte bara gå till en musikaffär, säga 100w rör, och få en kabel? 😄

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite som om tråden tenderar till att bli lite för stor. Man kan jubräkna på det där md tex suprakabel men det hörbara resultatet är lika med noll i blindtest. men håller man iden med skärmad kabel till lågsignal o elkabelntill högtalare går du nog alltid fel. Råkar du sätta en snärman kabel till högtalare på 1000 w. Ja då kanske den kan bli lite varm. Men att nått skulle pajja vet i tusan. Motsatsen däremot kan ge myckat inttessant brun. Kolib

Hörbar skillnad är det definitivt inte - men om det går för hög ström genom en kabel så smälter isoleringen. Så enkelt är det. Smälter isoleringen så kan man få kortis som kan orsaka både härdsmälta i slutsteget och i värsta fall eldsvåda - så det är inget att leka med!

Byt alltså till elkabel så är du säker på att inget kommer att hända. Det behövs inte heller någon speciell "högtalarkabel", utan det ger precis samma resultat med vanlig billig elkabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

ni pratar om elkablar ? Ni tar alltså och skär elkabeln och monterar dit 6.3 mm pluggarna ?

Känns det verkligen säkert ? 😄

Vad skulle vara osäkert med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Massa snack här nu,

svara på Anders (gizmosis) fråga istället.

Ja Anders, det finns färdiga kablar för detta ändamål i musikhandeln

Planet waves har t ex en bra "Speaker cable"

Den har telekontakter i ändarna men själva kabeln är som en dubbel kabel så att säga, ser ut som två telekablar sammanfogade till en

Märket hot line har också sådana här kablar, och säkert många fler fabrikat

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...