Jump to content
Annons

SSL Alphalink AX + MADIextreme


Lundin

Recommended Posts

..kan jag nästan garantera att ingen kör på det här forumet, men fråga måste man.

Alltså:Är det någon som har, har hört eller på annat sätt kommit i kontakt med någon som kör SSL Alphalink AX + MADI 64 kort på PC och som kan säga att det fungerar minst lika bra som på MAC?

Jag är i färd med att uppgradera från min gamla rigg och har provat detta system på MAC med stabila 0.18 ms latency och känner att plånboken är mer än redo, men känner också en viss pionjär-olust över att inte

veta hur det funkar på PC.. visst kan man fråga tillverkaren men det känns inte som det är den objektivaste vägen att gå i det här skedet.

..och att gå över till MAC är inte aktuellt i dagsläget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
..kan jag nästan garantera att ingen kör på det här forumet, men fråga måste man.

Alltså:Är det någon som har, har hört eller på annat sätt kommit i kontakt med någon som kör SSL Alphalink AX + MADI 64 kort på PC och som kan säga att det fungerar minst lika bra som på MAC?

Jag är i färd med att uppgradera från min gamla rigg och har provat detta system på MAC med stabila 0.18 ms latency och känner att plånboken är mer än redo, men känner också en viss pionjär-olust över att inte

veta hur det funkar på PC.. visst kan man fråga tillverkaren men det känns inte som det är den objektivaste vägen att gå i det här skedet.

..och att gå över till MAC är inte aktuellt i dagsläget.

Varför skulle det inte fungera (förutsatt att det inte är några problem med datorn i fråga)?

Link to comment
Dela på andra sajter

..kan jag nästan garantera att ingen kör på det här forumet, men fråga måste man.

Alltså:Är det någon som har, har hört eller på annat sätt kommit i kontakt med någon som kör SSL Alphalink AX + MADI 64 kort på PC och som kan säga att det fungerar minst lika bra som på MAC?

Jag är i färd med att uppgradera från min gamla rigg och har provat detta system på MAC med stabila 0.18 ms latency och känner att plånboken är mer än redo, men känner också en viss pionjär-olust över att inte

veta hur det funkar på PC.. visst kan man fråga tillverkaren men det känns inte som det är den objektivaste vägen att gå i det här skedet.

..och att gå över till MAC är inte aktuellt i dagsläget.

tror faktiskt att systemet är gjort för pc från början

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har prylarna fast kör på mac. Låter snorbra, stabilt och har låg latency (0,9 ms med Logic vid 96 khz. Ca det dubbla vid 44,1)

Vad jag har förstått ska det väl funka lika bra på PC men jag har inte provat. Om man läser på SSL:s hemsida pushar de dock för prestandan och den låga latencyn just med mac-drivrutinerna. I det avseendet skriver de inget om PC, så det tolkar jag som att PC-drivarna inte ger lika roliga latencytider. Men det är som sagt inget jag vet. Maila SSL och fråga om drivrutiner och prestanda är mitt tips.

/ Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

tror faktiskt att systemet är gjort för pc från början

Ja.. läste på lite efter att jag postat tråden och det är ju gamla Soundscape.. AD/DA har ju sett likadana ut på utsidan sedan 2005..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag har prylarna fast kör på mac. Låter snorbra, stabilt och har låg latency (0,9 ms med Logic vid 96 khz. Ca det dubbla vid 44,1)

Vad jag har förstått ska det väl funka lika bra på PC men jag har inte provat. Om man läser på SSL:s hemsida pushar de dock för prestandan och den låga latencyn just med mac-drivrutinerna. I det avseendet skriver de inget om PC, så det tolkar jag som att PC-drivarna inte ger lika roliga latencytider. Men det är som sagt inget jag vet. Maila SSL och fråga om drivrutiner och prestanda är mitt tips.

/ Olof

Exakt.. det är ju det där som man blir fundersam på att de inte pushar båda märkena likvärdigt, men latency'n kanske har varit ett problem för MAC-drivarna? så det är ju möjligt att det är en stor nyhet för just MAC.

Hur många kanaler kör du samtidigt in och ut med den latency'n? och kör du med den senaste drivern?

Ska maila supporten och se vad det säger.

Tack för infon

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt.. det är ju det där som man blir fundersam på att de inte pushar båda märkena likvärdigt, men latency'n kanske har varit ett problem för MAC-drivarna? så det är ju möjligt att det är en stor nyhet för just MAC.

Hur många kanaler kör du samtidigt in och ut med den latency'n? och kör du med den senaste drivern?

Ska maila supporten och se vad det säger.

Tack för infon

Jag tror knappast att du kommer ha problem med latencyn. Är det inte så att detta paket är det som kan erbjuda lägst latency av alla?? Har för mig att jag läst 4samples som lägst. Då bör det prestera minst 64 utan problem, även om det kanske skiljer sig några samples mac contra pc,. 64 samples och neråt är knappast hörbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många kanaler kör du samtidigt in och ut med den latency'n? och kör du med den senaste drivern?

Jag har som mest kört 18 analoga in samtidigt och 6 analoga ut. Jag vet faktiskt inte hur man mäter den exakta latencyn, men den latency jag har är i alla fall inte hörbar för mig. Märker ingen skillnad om jag kör 1 in eller 18 in. Som jag har förstått det ökar däremot latencyn om du lägger på en massa pluggar då det blir fler beräkningar som ska göras i datorn.

Har provat med trummisar och gett dem instruktioner att speciellt lyssna efter fördröjning. Har då spelat in 10 trumkanaler i 24 bit 44,1 khz med lyssningen genom kedjan preampar - Madi AX - MadiXtreme - Logic - MadiXtreme - Madi AX - Monitorkontroll - Hörlurar, och de har inte upplevt någon latency över huvud taget i sin lyssning när de har spelat. Du kanske har sett exemplet på SSL:s hemsida där de jämför 0,9 ms latency med den tid det tar för ljudet att gå från närfältsmonitorerna till dina öron.

Jag kör med senaste firmware och drivrutiner för mac. Datorn är en mac pro quad 2,66 Xeon Nehalem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thanks för feedback.

Köttet på benet växer.. blir mer o mer övertygad om att det här kan bli svinbra.

Crillemannen:

Hittade 64 samples-information hos SSL ( tänka sig) om att de testat en BETA-driver för PC ned till det värdet och 32 samples för MAC 8-core.. Gjorde ett test i datorn och 64 samples funkar väldigt fint för mitt ändamål även om latensen kommer bli något högre i en roundtrip genom extern hårdvara

Bassman:

Som du säger bör man väl i de flesta praktiska situationer, genom en "ren" kedja, kunna ha relativt hög latens innan det blir störande.

Mailade oxå ARVA's support med ytterligare mer specifika frågor, uppdaterar här sen om de svarar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...