Jump to content
Annons

Relevant information under -60 dBFS?


Valle

Recommended Posts

Varför slutar (eller, börjar, är kanske mer korrekt...) många nivåmätare vid, mellan tumme och pekfinger, -60 dBFS — peak, RMS, oavsett? Det verkar vara någon sorts favoritstandard, en acceptabel nedre gräns...

Är informationen därunder irrelevant? Och om det nu beror på — vad beror det på?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Varför slutar (eller, börjar, är kanske mer korrekt...) många nivåmätare vid, mellan tumme och pekfinger, -60 dBFS — peak, RMS, oavsett? Det verkar vara någon sorts favoritstandard, en acceptabel nedre gräns...

Är informationen därunder irrelevant? Och om det nu beror på — vad beror det på?

om du har 0dBfs vid normal lyssningsnivå så är -60 väldigt lågt ner

vill minnas att man förr sa att man slutade lyssna vid -40-45 typ, men det kan vara felminne av mig

så man kan nog säga att under -60 så är det så lågt så det bara är svansar av fade som befinner sig - alltså inte helt oviktigt men kanske inget du behöver se på en mätare

annars har du ju ofta möjlighet att själv ställa om mätarna att visa det du vill se - men om du inte kan så är väl det mer relevant att ha större detalj över -60 än att visa ner till -96 eller var 16 bit nu sträcker sig ner till

själv brukar jag ha -42 vid uppspelning å -24 vid inspelning om jag kan välja... typ

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra svar!

Så t.ex: om två ljudkällor (vid 0dBfs som normal lyssningsnivå) var så pass identiska att skillnaden endast kunde utläsas först vid -50 dBFS och därunder, så skulle den hörbara skillnaden vara i princip helt obefintligt... Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar du upp musik på en genomsnittlig ljudnivå av 90 dB (SPL) kommer det ljud som är 60 dB svagare antagligen maskeras i bakgrundsljud. Om vi antar att det material du spelar upp har en RMS på -12 dBFS kommer det ljud som maskeras av bakgrundsljudet ligga på -72 dBFS.

Du behöver en exceptionellt tyst miljö, riktigt hög ljudvolym eller isolerande lurar för att information på lägre ljudnivå än -72 dBFS ska ha god hörbarhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra svar!

Så t.ex: om två ljudkällor (vid 0dBfs som normal lyssningsnivå) var så pass identiska att skillnaden endast kunde utläsas först vid -50 dBFS och därunder, så skulle den hörbara skillnaden vara i princip helt obefintligt... Eller?

osäker på om jag fattar dig rätt nu - två olika ljud som ligger nere vid -50?

kart du hör skillnaden på en triangel å ett flygplan

men du hör nog kanske inte skillnaden om du lägger på en kompressor å ändrar attacken på ett å samma ljud

testa vetja 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...du pallar inte att kolla?

Sorry! Hade jag vetat att det räckte med att "kolla" så hade jag nog klickat på länken (Jag trodde man behövde lyssna på ditt exempel, och eftersom jag inte har den möjligheten från den datorn jag sitter vid just nu, så...)

Tack, joachime!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ethan mixar in ett irriterande ljud i musik vid olika nivåer. Någonstans vid -50 dBFS tappar jag kollen i poplåten. I det klassiska stycket går det att spåra längre ned än så.

Intressant! Nu har jag dessvärre inte möjlighet att lyssna. Men jag antar att det "irriterande ljudet" skiljer sig markant från övriga ljudkällor som det testas mot. Hade det varit svårare att spåra om "ludet" var, ska vi säga, skärt brus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant! Nu har jag dessvärre inte möjlighet att lyssna. Men jag antar att det "irriterande ljudet" skiljer sig markant från övriga ljudkällor som det testas mot. Hade det varit svårare att spåra om "ludet" var, ska vi säga, skärt brus?

Det är ett riktigt jobbigt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant! Nu har jag dessvärre inte möjlighet att lyssna. Men jag antar att det "irriterande ljudet" skiljer sig markant från övriga ljudkällor som det testas mot. Hade det varit svårare att spåra om "ludet" var, ska vi säga, skärt brus?

då skulle jag tippa -40-45

bara sådär 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag antar att det "irriterande ljudet" skiljer sig markant från övriga ljudkällor som det testas mot. Hade det varit svårare att spåra om "ludet" var, ska vi säga, skärt brus?

Det är ett riktigt irriterande ljud. Men funkar förvånansvärt bra i "poplåten". Ethan Winers egna låtar låter som en korsning mellan hur stimfri midimusik lät på 80-talet och hur Devo lät kring mitten av samma årtionde. Snudd på olyssningsbart! 😮

Jag tror att vitt brus skulle funka ungefär lika bra. Eller varför inte VITC (Video Time Code).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...