Jump to content
Annons

Undvika 'S' vid sånginspelning?


Friberg

Recommended Posts

Jag har problem med en av de sångerskor som brukar spela in hos mig, på så vis att hennes S-ljud blir extremt vassa och framträdande. Jag har själv provat att sjunga/väsa fram de där S:en för att kunna prov-justera mickningen men hur jag än S:ar så får jag aldrig fram den vasshet som det blir med henne. Och med ingen annan som sjunger här uppstår problemet.

Finns det nåt sätt att micka, t ex avstånd som man bör tänka på för att minska problemet?

Mikrofon: AKD Hamburg Edition genom en Focusrite Trakmaster (utan eq:n) och vidare in i ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Då gör ni så här. undvik s:en

Här kommer exempel

Lilla nigel akta dig akta dig akta dig

lilla nigel akta dig annar tar jag dig

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det där är inget tekniken hunnit ikapp, vad jag känner till. Ingen "knapp att trycka på" så att säga. Antingen be damen att försöka tänka på sina s-ljud i fraseringen, eller så borra djupt i ljudfiler och sätta ner gain på just de ställen s-ljuden ställer till det. En de-esser har ju oftast för långtgående biverkningar i extrema fall som detta tycks vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjung längre ifrån micken... rikta micken något off-axis. 😄

Jag tror snarare att effekten med off-axis blir större ju närmare micken man sjunger. Upptäckte det av en händelse då jag satt upp saker och ting så att jag vart tvungen att snegla och halv-vrida på skallen för att se texten jag skulle sjunga, samtidigt som det var extremt närmickat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tror snarare att effekten med off-axis blir större ju närmare micken man sjunger. Upptäckte det av en händelse då jag satt upp saker och ting så att jag vart tvungen att snegla och halv-vrida på skallen för att se texten jag skulle sjunga, samtidigt som det var extremt närmickat.

Jo skillnaden blir mer tydlig vid närmickning.

Mina förslag är 2 sätt att minimera S-ljuden. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo skillnaden blir mer tydlig vid närmickning.

Mina förslag är 2 sätt att minimera S-ljuden. 😄

Ja, det borde jag ju begripit. Och det är ju helt beroende av typ av sånginsats vilken åtgärd som är mest lämplig. Om det rör sig om massiva s-ljud i en low-key insats så är det off-axis som gäller. Är det däremot en skrikigare take så borde ökat avstånd vara mer effektivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lyssnar på amerikanska storsångare så hör du ofta att de in sjunger "sss" utan snarare "sch". D v s mer "schay" iställlet för "say". Det är förstås en teknikgrej som kan vara svår att ta till sig bara så där. Jag har faktiskt inte hört en svensk sångerska/sångare som kan hantera s-ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett knep jag prövat med lyckat resultat är att be sångaren att trycka en liten bit tuggummi mot baksidan av övre framtänderna.

Det kommer antagligen kännas ovant till en början.

Tar man för mycket tuggummi resulterar det i ett tydligt läspljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ett knep jag prövat med lyckat resultat är att be sångaren att trycka en liten bit tuggummi mot baksidan av övre framtänderna.

Det kommer antagligen kännas ovant till en början.

Tar man för mycket tuggummi resulterar det i ett tydligt läspljud.

Så blir det avbrott mitt i frasen: Ursäkta tuggummit lossnade 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för svar och tips!

Puffskydd används och de-esser hjälper inte, precis som ni misstänkte. Som det är nu så är jag inne och pillar i filerna med nivåsänkning på utsatta ställen och det går ju bra, men det är ett jobb som jag gärna minimerar 😄

"off-axis" innebär alltså att inte sjunga rakt in i micken utan lite lätt snett? (det handlar f.ö. om ganska soft sång).

Hörnet där sången läggs är bra dämpad och jag kör med ett avstånd på ca 20-30 centimeter till micken. Avståndet bestämmer jag med puffskyddet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en take med ganska soft sång. Närmickat 10-15 cm, och sång bortemot en 30-45 grader snett in i micken. Men jag skulle tro att hur off man behöver rikta micken är litegrann beroende av hur väl sångaren artikulerar. Dvs hur brett man öppnar käften. Försök få sångaren att knipa igen mungiporna på varje s-ljud så blir litegrann off-axis säkert jättebra. Jag själv är notoriskt dålig på att artikulera.

http://soundcloud.com/strummindude/rpm-2010-the-big-one-1

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det finns ju dom som läspar 12k bara genom att be en göra rent i toastolen efter sig

Link to comment
Dela på andra sajter

John Lennon viftade med handen förbi mikrofonen vid S-stavelser. Vill inte sångerskan göra det:

Ställ henne längre ifrån mikrofonen, Fäst en penna tvärs över gallret, Sätt mikrofonen i pannhöjd och vinkla den snett nedåt, Testa en annan mikrofon eller gå ner dig i deesserträsket som bara resulterar i missnöje och/eller F-ljud istället för S-ljud.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Penna funkar rätt hyffsat, sångaren i mitt band har också S-ljud from hell, prövade med en penna på honom, blev mycket bättre.

Penna på mickgallret? Inte puffskyddet antar jag.

Jag märker att mina s minskar rejält om jag siktar käften bort från micken. Jag kan stå ganska nära micken kanske 20 cm eller närmare ändå, men jag har micken i 45 graders vinkel åt ena hållet. Det gör att jag kan ha notstället rakt framför mig också, det är bra. I alla fall märks det en väldig skillnad på essens vasshet om jag vinklar bort huvudet mer eller mindre. Och i vissa ord blir essen lite vassare, då vinklar jag snabbt ut skallen lite grann just vid esset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en take med ganska soft sång. Närmickat 10-15 cm, och sång bortemot en 30-45 grader snett in i micken. Men jag skulle tro att hur off man behöver rikta micken är litegrann beroende av hur väl sångaren artikulerar. Dvs hur brett man öppnar käften. Försök få sångaren att knipa igen mungiporna på varje s-ljud så blir litegrann off-axis säkert jättebra. Jag själv är notoriskt dålig på att artikulera.

http://soundcloud.com/strummindude/rpm-2010-the-big-one-1

Snygg låt. Vad har du för del i det där? Låtskrivning? Pianot?

Har jag rätt om jag tror att ni inte använde pitch korrektion?

Det är inte riktiga trummor va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt. Vad har du för del i det där? Låtskrivning? Pianot?

Har jag rätt om jag tror att ni inte använde pitch korrektion?

Det är inte riktiga trummor va?

Tackar, Nilsson!

Strummindude är mitt projekt. Så jag har skrivit låten, gastar sången, och lirar gitarrer och keyboard. Mitt baslir höll dock inte, så jag bad en polare ta den biten.

Trummorna är lirade (av en annan polare), men på pads, så ljuden är samplingar. EZ Drummer Nashville. Dom är inte kvantiserade efteråt. Och sången är mycket riktigt inte autotunad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, Nilsson!

Strummindude är mitt projekt. Så jag har skrivit låten, gastar sången, och lirar gitarrer och keyboard. Mitt baslir höll dock inte, så jag bad en polare ta den biten.

Trummorna är lirade (av en annan polare), men på pads, så ljuden är samplingar. EZ Drummer Nashville. Dom är inte kvantiserade efteråt. Och sången är mycket riktigt inte autotunad.

Keyborden var snyggt spelad. Skulle jag komma med nåt gnäll så låter sången lite krystad/ansträngd just när refrängen drar igång. Det partiet hade du kanske kunnat göra annorlunda på nåt vis. Tagit i mer, eller kanske mindre?

Jag fick efter snabbfuskläsning av:

"This song is a collaboration between me and Brian McCloskey. If it weren't for his skill with words, this song would not have been on the album."

för mig att det var denne Brian som sjöng. Men han var väl inbegripen i textskrivandet antar jag.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det där är inget tekniken hunnit ikapp, vad jag känner till. En de-esser har ju oftast för långtgående biverkningar i extrema fall som detta tycks vara.

då har man ställt den för starkt

det funkar utmärkt om man hanterar den rätt

ett annat sätt är att vinkla micken så att den inte pekar rakt mot munnen - vid sidan av eller snett nedanför/ovanför tex

och förstås att välja en annan mick

vissa mickar förstärker diskanten rätt rejält - vilket inte passar alla röster

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Keyborden var snyggt spelad. Skulle jag komma med nåt gnäll så låter sången lite krystad/ansträngd just när refrängen drar igång. Det partiet hade du kanske kunnat göra annorlunda på nåt vis. Tagit i mer, eller kanske mindre?

Jag fick efter snabbfuskläsning av:

"This song is a collaboration between me and Brian McCloskey. If it weren't for his skill with words, this song would not have been on the album."

för mig att det var denne Brian som sjöng. Men han var väl inbegripen i textskrivandet antar jag.

Ber om ursäkt för trådkapningen, det var inte meningen. Har laddat upp låten nu, och flyttar över Nilssons och mina kommentarer till den tråden i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det där är inget tekniken hunnit ikapp, vad jag känner till. Ingen "knapp att trycka på" så att säga. Antingen be damen att försöka tänka på sina s-ljud i fraseringen, eller så borra djupt i ljudfiler och sätta ner gain på just de ställen s-ljuden ställer till det. En de-esser har ju oftast för långtgående biverkningar i extrema fall som detta tycks vara.

En riktigt bra de-esser kommer du långt med, tex uad precision de-esser. Bättre än allt annat jag testat i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

En riktigt bra de-esser kommer du långt med, tex uad precision de-esser. Bättre än allt annat jag testat i alla fall.

Ja, den är bra. Waves Ren deesser är också bra. Logics kompressor funkar också att använda. Då brukar jag välja ciruit type ClassA_U, kort attack, hyffsat snabb release, hög ratio och låta det inbyggda sidechainfiltret bestämma vilka frekvenser kompressorn styrs av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt för trådkapningen, det var inte meningen. Har laddat upp låten nu, och flyttar över Nilssons och mina kommentarer till den tråden i stället.

Ingen fara alls! Bara trevligt med ljudexempel 😏 (har dock inte haft tillfälle att lyssna än!)

Det jag ska göra nu är i alla fall att testa att vinkla vid nästa sånginspelning! Provar väl också penntricket, så får vi se vart vi landar. Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...