Jump to content
Annons

House tutorial serie


ardic

Recommended Posts

Hej!

Johan heter jag och jag har ikväll inlett min videolektionserie i hur man gör housemusik!

Första två delarna är nu uppladdade! Kika in och kommentera, såga eller hylla!

Ber om ursäkt för den dåliga kvalitén på rösten, har inget headset. Har inte heller klippt så mycket i filmerna eller planerat upplägg utan jag tryckte REC och sen så körde jag! 😄

// Johan

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Johan heter jag och jag har ikväll inlett min videolektionserie i hur man gör housemusik!

Första två delarna är nu uppladdade! Kika in och kommentera, såga eller hylla!

Ber om ursäkt för den dåliga kvalitén på rösten, har inget headset. Har inte heller klippt så mycket i filmerna eller planerat upplägg utan jag tryckte REC och sen så körde jag! 😄

// Johan

Grymt!!! 🙂 Du får GÄRNA göra fler tutorials 😄 Gärna lite kring arrangemang, typ breaks, buildups, syntar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för å va sån men... vilken house låter så här?

1989 lät det så här.

Hehe, må hända att mina val av ljud är lite oldschool, men principen är ju den samma i dagens house? Lyssna på Swedish House Maffia, Laidback Luke, Dead Mous5 etc... de kanske kör raka takter och inte så mycket swing, lite mer knorriga ljud etc, men grunderna är ju de samma?

Det kommer mer tutorials! Ska bara ha tid att knåpa ihop!

// J

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

mattias_k (oregistrerad)

Oh, vad kul! Det kan ju vara svårt att fatta vad du gör om man inte känner igen sig, men som du sa så är den riktad till sådana som har lite vana, så det var inga problem för mig =)

Fortsätt!

Edit: Vad sugen jag blev på Logic...

Redigerat av mattias_k
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Hej!

Johan heter jag och jag har ikväll inlett min videolektionserie i hur man gör housemusik!

Första två delarna är nu uppladdade! Kika in och kommentera, såga eller hylla!

Ber om ursäkt för den dåliga kvalitén på rösten, har inget headset. Har inte heller klippt så mycket i filmerna eller planerat upplägg utan jag tryckte REC och sen så körde jag! 😛

// Johan

Tack så mkt!

EDIT; Det verkar inte fungera att Quantisera loops i logic 9? Om jag markerar loopen så finns inte Q-swing osv med i inspektor som vanligt om man markerar t ex midi spår. Ingen skillnad om man avmarkerar "Follow tempo" i inspektor.

Redigerat av jmysss
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Riktigt kul att se!

Ska gå o kolla hur mycket velocity jag har jobbat med i det projekt jag håller på med just nu...

Fortsätt mer än gärna på denna serie.

mvh/

jockoo

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag är inte snabb, men jag är långsam!

Ok, snajdade ihop 3 nya filmer precis!

Första hittar ni här! De andra är på uppladdning!

// J

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar inte fungera att Quantisera loops i logic 9? Om jag markerar loopen så finns inte Q-swing osv med i inspektor som vanligt om man markerar t ex midi spår. Ingen skillnad om man avmarkerar "Follow tempo" i inspektor.

Du måste FLEXA (flextool) loopen först, SEN går det att kvantisera audio.

// J

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra serie! Jag håller precis på att gå över till Logic, så jag snappar nog upp ett par tips om programmet. Men jag förstår inte att du orkar spela in t.ex. din hook när du missar takten 95 % av tiden 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Bra serie! Jag håller precis på att gå över till Logic, så jag snappar nog upp ett par tips om programmet. Men jag förstår inte att du orkar spela in t.ex. din hook när du missar takten 95 % av tiden 🙂

Haha, ja det gick snabbare än att klicka in noterna. Hade inget klaviatur tillgängligt å om du provat spela in via TAB-knappen någon gång ska du se att det inte riktigt synkar sådär jätte 100! 😮

Låter bra att du bytt till Logic! Välkommen till livets goda sida!

// J

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu inte tittat på tutorialsen; och jag gillar house riktigt mycket. Speciellt acid house.

Men på något sätt får jag en lite utav inavelskänsla av kurser som säger 'så här gör du musik i XXXX-genren' (ersätt XXXX med valfri genre). Det känns trist att behöva tänka i facktermer istället för att göra det man bara känner för att göra....

Men men, en del kanske finner det användbart, vad vet jag? Dessa dissar jag inte :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men på något sätt får jag en lite utav inavelskänsla av kurser som säger 'så här gör du musik i XXXX-genren' (ersätt XXXX med valfri genre). Det känns trist att behöva tänka i facktermer istället för att göra det man bara känner för att göra....

Jo, man får nog inte se dessa tutorials som "regler" på något sätt utan som inspiration eller en spark i aschlet att själva komma igång att leka, för i slutändan handlar det alltid om att man får hitta sitt egna produktionssätt och sound. Om man inte går sina egna vägar kommer man ju aldrig snubbla över något nytt och då låter man ju som alla andra och hur kul e det..egentligen?

Har uppdaterat serien med en "swoshljud"-tutorial! 😮

// J

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ju skoj! 🙂 Att lära sig något nytt dvs, även om det för vissa är gammalt o passé. 😱

Lägger upp en länk till min lilla snutt som blev resultatet efter tutorial 5...tycker det svänger ganska bra faktiskt! 🙂

House_project

Ser fram emot tutorial om arrangering. 😑

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är schysst när folk som lärt sig något vill dela med sig, därför gillar jag den här tråden!

Har även kollat på tutorialserna (hm..försvenskat plural av tutorial?) och jag tycker du funkar som videolärare.

Bra där!

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ju skoj! 🙂 Att lära sig något nytt dvs, även om det för vissa är gammalt o passé. 😛

Lägger upp en länk till min lilla snutt som blev resultatet efter tutorial 5...tycker det svänger ganska bra faktiskt! 😎

House_project

Ser fram emot tutorial om arrangering. 😑

//Micke...

"webbsidan kan inte visas" 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...