Jump to content
Annons

Hur exporterar jag till mp3-fil?


maderill

Recommended Posts

Hej!

Lite problem när jag ska exportera det inspelade till mp3-fil. Då poppar det upp en ruta " Mixdown aborted". Vad betyder det? Vad har jag gjort för fel?

För ett par dagar sen när jag exporterade till mp3-fil upptäckte jag vid lyssning att gitarren och sången sparades separat för sig och utan tillagda effekter. Kan det ha att göra med att jag inte markerade bägge spåren när jag skulle spara? Är rätt så nybörjare på detta.. 😆

Tacksam för svar!

Redigerat av maderill
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Problemet löste sig till sist! 🙂 Men nu har det tyvärr dykt upp ett annat. 😎

Jag använder Sonar 6 LE, köpte nyligen ett ljudkort där det följde med. Nu, efter ca 30 dagar måste betala 190:- (Activation mp3 encoder) för att i fortsättningen kunna exportera till mp3. Är inte detta en liten onödig utgift? Finns det några andra alternativ, typ free download..?

TACKSAM för svar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet löste sig till sist! 🙂 Men nu har det tyvärr dykt upp ett annat. 😎

Jag använder Sonar 6 LE, köpte nyligen ett ljudkort där det följde med. Nu, efter ca 30 dagar måste betala 190:- (Activation mp3 encoder) för att i fortsättningen kunna exportera till mp3. Är inte detta en liten onödig utgift? Finns det några andra alternativ, typ free download..?

TACKSAM för svar! 😉

Jag har aldrig förstått varför folk betalar extra för att kunna exportera direkt till mp3. Hur jobbigt är det att exportera i full kvalité (som man troligtvis redan gjort ändå) och sedan konvertera till mp3?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig förstått varför folk betalar extra för att kunna exportera direkt till mp3. Hur jobbigt är det att exportera i full kvalité (som man troligtvis redan gjort ändå) och sedan konvertera till mp3?

Den utgiften vill man ju helst slippa!! Testade exportera till wawformat idag, men det gick inte heller nå vidare. Vad tror du det kan bero på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig förstått varför folk betalar extra för att kunna exportera direkt till mp3. Hur jobbigt är det att exportera i full kvalité (som man troligtvis redan gjort ändå) och sedan konvertera till mp3?

Que?

Om jag exporterar i full kvalitet, så finns det inget sätt sedan att konvertera det till mp3. Är det liksom inte det som är problemet??

(Cubase Ess 4)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den utgiften vill man ju helst slippa!! Testade exportera till wawformat idag, men det gick inte heller nå vidare. Vad tror du det kan bero på?

Markerat alla spår innan export? Exporterar du i 16, 24 eller 32 bitar? Inte för att det ska spela någon roll iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som händer när du försöker exportera till wav. ?

Då dyker rutan upp, " The mp3 encoder must be unlocked before use..". Märkligt. 😛 Om jag inte kan exportera till waw så gör jag väl inte så mycket med en mp3 encoder, ex som LAME ..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, markerat alla spår. Brukar exportera i 16 bitar.

Tjena!

Markera INGET, sedan File->Export->Audio

Du får upp dialog som på bilden (nedan). Se till att bounca från rätt outputs (rullningslisten "source cathegory"). Beroende på pluggar så kan man ibland tvingas ticka av "fast bounce" så Sonar bouncar i realtid.

Konverterar till mp3 gör du sen i någon encoder; LAME (med lämpligt GUI, t.ex. Lamedrop) brukar väl anses bäst fortfarande. iTunes funkar oxå.

tjing

Bengan

post-2329-1269765732_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag exporterar i full kvalitet, så finns det inget sätt sedan att konvertera det till mp3.
What? Det är bara att grabba tag i närmaste iTunes eller LameDrop.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Markera INGET, sedan File->Export->Audio

Du får upp dialog som på bilden (nedan). Se till att bounca från rätt outputs (rullningslisten "source cathegory"). Beroende på pluggar så kan man ibland tvingas ticka av "fast bounce" så Sonar bouncar i realtid.

Konverterar till mp3 gör du sen i någon encoder; LAME (med lämpligt GUI, t.ex. Lamedrop) brukar väl anses bäst fortfarande. iTunes funkar oxå.

tjing

Bengan

post-2329-1269765732_thumb.jpg

Nu gick det! Tack!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

What? Det är bara att grabba tag i närmaste iTunes eller LameDrop.

Har befriat min laptop omedelbart vid inköpet från iTunes då det segat ned mina datorer. Också ett av de vanligare ställena att få virus på har jag märkt, vilket nog hänger ihop.

LameDrop gick inte att installera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har befriat min laptop omedelbart vid inköpet från iTunes då det segat ned mina datorer. Också ett av de vanligare ställena att få virus på har jag märkt, vilket nog hänger ihop.

LameDrop gick inte att installera.

Tja vad säger man. Några av oss klarar av både att konvertera wav till mp3. Och att installera småprogram. Men om man inte vill så kan man misslyckas med det mesta.

Pröva att byta ut "det går inte" mot "det går säkert". Om du inte hellre brottas med din poltergeist förstås.

Skål på dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja vad säger man. Några av oss klarar av både att konvertera wav till mp3. Och att installera småprogram. Men om man inte vill så kan man misslyckas med det mesta.

Pröva att byta ut "det går inte" mot "det går säkert". Om du inte hellre brottas med din poltergeist förstås. Skål på dig!

Jag vet hur jag ska göra för att lyckas med detta, nämligen avinstallera mitt antivirusprogram. Men det vill jag inte! De brandväggar och det antivrusskydd jag har nu är så effektiva att jag inte ens kan köra mina externa hårddiskar utan att tillfälligt inaktivera dessa skydd!! Mina skydd stoppar även installationen av program jag köper på cd i fysisk förpackning. Office var nästan omöjligt och det krävdes två inköpta exemplar av det och dialog med Microsoft under ett par veckor för att komma tillrätta där. Där krävdes till slut avinstallation av skydden för att det skulle fungera, ett tag trodde jag att det skulle räcka med inaktivering, men icke. Mina cd-bränningsprogram är likadana. Det mesta måste jag inaktivera först, innan jag kan bränna. Likadant vid installationen av XLN Audio och ett Scanningprogram samt Cubase.

Men det har betalat sig bra. Jag har inte haft ett allvarligt virus på drygt ett år. Innan dess hade jag ju runt 80000 angreppsförsök och åtminstone ett tjugotal resulterade allvarliga virus årligen. Det som var särskilt tråkigt var att bägge mina tidigare (och dyra) datorer gick sönder hårdvarumässigt av dessa virus. Små djävla grejer etsade sig fast och satte igång processer som gjorde att grafikkort började jobba fel och med högt blodtryck och datorerna gick inte att stänga av ens, trots olika sätt att göra det på. Så sa teknikerna när jag lämnat in prylarna. Det hittade en massa skit...

Trodde konverteringar ingick i Cubase eller Wavelab.

Tillägg: Men om vi nu bortser från mina personliga erfarenheter i denna tråd ett tag och återvänder till huvudfrågan. Om jag nu inte ska köpa/ladda ned en konverterare på Nätet. Var köper jag ett sådant program i butik? Vad heter programmen man kan köpa rent fysiskt med förpackning och cd? Jag kan ju alltid inaktivera eller avinstallera antivirusskydden och alla brandväggar vid installationen iaf.

😑

pasta//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte haft ett allvarligt virus på drygt ett år. 2008 och 2009 hade jag ju runt 80000 angreppsförsök och åtminstone ett tjugotal resulterade allvarliga virus årligen. Det som var särskilt tråkigt var att bägge mina tidigare (och dyra) datorer gick sönder hårdvarumässigt av dessa virus

Det allvarligaste (dator)virus jag har råkat ut för hette Australian Parasite, vilket fick min Amigas "skrivbordsbild" att flippa uppochner; måste ha varit 1990 någon gång eller så... Sedan dess har jag helt enkelt varit försiktig med vad för skit jag installerar eller vilka skitsidor på Internet jag besöker. Jag kör med världens enklaste Antivirus-program, "avast!" (gratis givetvis) och så kör jag med min routers brandvägg aktiverad (Windows egen dito är SKITJOBBIG! Stäng av!).

Att din dator har "gått sönder" på grund av virus är inte sant.

Oj... OT. Sorry!

Klart att man kan konvertera i Cubase och Wavelab!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har befriat min laptop omedelbart vid inköpet från iTunes då det segat ned mina datorer. Också ett av de vanligare ställena att få virus på har jag märkt, vilket nog hänger ihop.
iTunes segar inte ner din dator om du inte har programmet igång.

Har du Quicktime-ikonen i aktivitetsfältet? Högerklicka den och avsluta det programmet.

Att ladda ner iTunes från apple.com ger inte virus. Ingen chans.

LameDrop gick inte att installera.
För att?

Prova igen. winLAME är ett annat gott alternativ.

Trodde konverteringar ingick i Cubase eller Wavelab.

Det gör det också, men kanske inte i bantade LE-versioner.

Om jag nu inte ska köpa/ladda ned en konverterare på Nätet. Var köper jag ett sådant program i butik? Vad heter programmen man kan köpa rent fysiskt med förpackning och cd?

Det lär bli svårt. Det finns så många gratisprogram som kodar mp3:or att det inte finns någon marknad för kommersiell produkt.

Men hade du den fulla versionen av Wavelab så har du en tillräckligt dyr mp3-kodare i fysisk förpackning.

De brandväggar och det antivrusskydd jag har nu är så effektiva att jag inte ens kan köra mina externa hårddiskar utan att tillfälligt inaktivera dessa skydd!! Mina skydd stoppar även installationen av program jag köper på cd i fysisk förpackning.
Dina program är inte effektiva alls. Snarare felinställda och det är anledningarna till dina problem.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det allvarligaste (dator)virus jag har råkat ut för hette Australian Parasite, vilket fick min Amigas "skrivbordsbild" att flippa uppochner; måste ha varit 1990 någon gång eller så... Sedan dess har jag helt enkelt varit försiktig med vad för skit jag installerar eller vilka skitsidor på Internet jag besöker. Jag kör med världens enklaste Antivirus-program, "avast!" (gratis givetvis) och så kör jag med min routers brandvägg aktiverad (Windows egen dito är SKITJOBBIG! Stäng av!).

Att din dator har "gått sönder" på grund av virus är inte sant.

Oj... OT. Sorry!

Klart att man kan konvertera i Cubase och Wavelab!

Jag lämnade in min förra HP-laptop till en auktoriserad verkstad här i närheten.

Han gjorde en extremt grundlig check och hade den inne några dagar gåendes under test.

Han sa att "virus och spionprogram och sån skit", som han uttryckte det,

"kan sätta igång processer eller loopar i hårvaran som man inte får bukt med

och som kan drabba hårdvaran i slutändan, t.ex. grafikkortets

sätt att bearbeta och återge information", som hade hänt i mitt fall.

Kretsen brände och sedan pajade skärmen också.

"Det finns program som inte bara agerar mot datorers inställningar

utan riktar sig mot vad som ska utföras per automatik och indirekt

kan det därför sabba hårdvaran och om frekvensen på denna automatik är satt

alldeles för hög, så orkar inte den hårdvarudel som belastas. Det gick ju inte ens

att stänga av datorn" sa han, "mer än genom att dra ur nätkabeln."

Så när jag fick tillbaka den efter sista vändan så fick jag inte ens upp blåskärm hemma.

Slapp betala för 20 timmars sökande, utan betalade bara adm. avgift.

På min dator dessförinnan (ett mäktigt monster) pajade bägge de då dyra Seagate-hårddiskarna.

Även den datorn hade jag inne hos en auktoriserad tekniker, som jobbade bl.a. med HPs grejer

(även om just detta var en specialkomponerad maskin). Hans enda förklaring var att de blivit

utsatta för ett virus eller spionprogram som gjort att de skurit så tidigt, strax efter ett år.

Att de brukade hålla avsevärt längre, särskilt SCSI-III.

Jag har bara Ess av Cubase (1650 SEK). Inte fullversion.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

1) iTunes segar inte ner din dator om du inte har programmet igång.

Har du Quicktime-ikonen i aktivitetsfältet? Högerklicka den och avsluta det programmet.

Att ladda ner iTunes från apple.com ger inte virus. Ingen chans.

2) För att?

Prova igen. winLAME är ett annat gott alternativ.

3) Det gör det också, men kanske inte i bantade LE-versioner.

4) Det lär bli svårt. Det finns så många gratisprogram som kodar mp3:or att det inte finns någon marknad för kommersiell produkt.

Men hade du den fulla versionen av Wavelab så har du en tillräckligt dyr mp3-kodare i fysisk förpackning.

5) Dina program är inte effektiva alls. Snarare felinställda och det är anledningarna till dina problem.

1) Nej. Det är inte installerat nåt QuickTime.

Med kommentaren "iTunes ett av de vanligaste ställena att få virus på", så menade jag inte virus ifrån, utan att filerna i datorn som utgör programmet drabbats. Varenda fil som ingår i iTunes har varit nedsudlad av virusangrepp och vid flera tillfällen. Vet inte varför man siktar in sig just där.

2) För att mina skydd omöjliggör installation.

3) Inte ens i Essentialvarianter? Det var ju synd.

4) Kära Wavleab...

5) Jätteeffektivt skulle jag säga.

Det är omöjligt att misslyckas med installationen.

Men väljer man högt skydd så händer sånt här.

Ett litet tips avslutningsvis. Installera inte små applikationsprogram som krävs för att se streamad sport, vilket jag gjort eftersom jag är ett stort Sports fan. Inget är gratis av god vilja.

Inte ovanligt att man får ett fördärvelseprogram "på köpet".

😱

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns program som inte bara agerar mot datorers inställningar utan riktar sig mot vad som ska utföras per automatik och indirekt kan det därför sabba hårdvaran och om frekvensen på denna automatik är satt alldeles för hög ...

Jisses... vilken crap!

Den där rappakaljan skulle ju i så fall även inkludera vanliga musikprogram som "virus"; eller för all del, ett vanligt s.k. IR-reverb (eller som de sååå osexigt heter på svenska: konvolverande reverb). För om något belastar datorn så är det jävlar i det sådana reverb-pluggar.

Men visst, om du drabbas av ett virus som t.ex. ettrigt vill ändra dina bildskärmsinställningar till de mest bizarra inställningar som du hela tiden måste ändra tillbaka, så dukar kanske någon av dina bildskärmskomponenter under efter ett par hundra sådana (ofrivilliga) omkonfigurationer. Men skulle du liksom inte bli misstänksam redan efter andra, tredje, kanske till och med fjärde gången din skärm "plötsligt ändrade inställning av sig själv"?

Nä... det här påminner mig om "den där storyn om den där snubben" som sänkte sin hårddisk i alkohol för att "ta kål på viruset".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en raritet med så bittra människor som debatt.

Jag har kört utan antivirusprogram i snart fem år (installerar bara sådana om jag misstänker att jag har virus, för att scanna och sedan avinstallera). Har heller ingen mjukvarubrandvägg.

Kör bara med random router, vilken som helst går bra. Som valle sade, så länge man är lite vaksam för vad man klickar på, så har man ingen anledning att vara övernojjig.

Angående att exportera mp3 i SONAR som den här tråden handlar om, funkar det skitbra att använda lame direkt i programmet.

Hittade en jättefin och snäll länk som förklarade det här efter någon sekunds googlande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en raritet med så bittra människor som debatt.

Jag har kört utan antivirusprogram i snart fem år (installerar bara sådana om jag misstänker att jag har virus, för att scanna och sedan avinstallera). Har heller ingen mjukvarubrandvägg.

Kör bara med random router, vilken som helst går bra. Som valle sade, så länge man är lite vaksam för vad man klickar på, så har man ingen anledning att vara övernojjig.

Angående att exportera mp3 i SONAR som den här tråden handlar om, funkar det skitbra att använda lame direkt i programmet.

Hittade en jättefin och snäll länk som förklarade det här efter någon sekunds googlande.

Oki. Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en raritet med så bittra människor som debatt.

Jag har kört utan antivirusprogram i snart fem år (installerar bara sådana om jag misstänker att jag har virus, för att scanna och sedan avinstallera). Har heller ingen mjukvarubrandvägg.

Kör bara med random router, vilken som helst går bra. Som valle sade, så länge man är lite vaksam för vad man klickar på, så har man ingen anledning att vara övernojjig.

Angående att exportera mp3 i SONAR som den här tråden handlar om, funkar det skitbra att använda lame direkt i programmet.

Hittade en jättefin och snäll länk som förklarade det här efter någon sekunds googlande.

Lucky You! Så du har aldrig fått mask som datorvirus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...