Jump to content
Annons

Skapa impulser genom mjukvaruplugins


Linus

Recommended Posts

Hej, har tidigare gjort konvolution (eller faltning om man så vill) av hårdvaror eller rum+uppmikning med Impulse Response Utility.

Nu tänkte jag testa att bespara en kedja av AU-plugins genom en impuls istället. Men IR Utility verkar bara vilja gå utanför ljudkortet...

Har någon här skapat impulser genom mjukvaror? Vad använde ni för verktyg för att loopbacka genom pluggarna? Soundflower?

I just mitt fall är det inte fråga om rumsklang, utan en kedja som påminner mer om overdrive och lite Distressor-aktig kompression.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst.

Kör ett kort ljud; typ pistolskott genom kedjan.

Exportera ljudet.

Ta in ljudfilen.

Redigera bort startljudet.

osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag är fullt medveten om att konvolvera med startskott/ballong eller svep. Jag brukar använda Apples Impulse Response Utility och ett 50s sinussvep.

Med hårdvara är det bara att välja ljudkortsutgång för svepet och ljudkortsingång för responsen - och då sker testton, inspelning och dekonvolution i samma program.

Men om jag renderar en ljudfil av svepet i ex Logic, hur importerar jag in denna ljudfil i Impulse Response Utility för att skapa impulsen? Jag ser ingen funktion för att ladda in ljudfiler. Den verkar bara göra direktinspelning från ljudkortsingångar.

Därav min fråga om någon använt loopback eller så för att få in responsen i programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag är fullt medveten om att konvolvera med startskott/ballong eller svep. Jag brukar använda Apples Impulse Response Utility och ett 50s sinussvep.

Med hårdvara är det bara att välja ljudkortsutgång för svepet och ljudkortsingång för responsen - och då sker testton, inspelning och dekonvolution i samma program.

Men om jag renderar en ljudfil av svepet i ex Logic, hur importerar jag in denna ljudfil i Impulse Response Utility för att skapa impulsen? Jag ser ingen funktion för att ladda in ljudfiler. Den verkar bara göra direktinspelning från ljudkortsingångar.

Därav min fråga om någon använt loopback eller så för att få in responsen i programmet.

Varför inte random output -> random input ?

Mitt saffire har en loopbackfunktion som skulle vara smidigt för detta ändamål, men det blir väl samma sak

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fann jag lösningen själv!

Gör ett svep med valfri ut-/ingång.

Spara projektet (.SDIRproj)

Stäng ner Impulse Response Utility.

Högerklicka projektet i Finder och Visa paketets innehåll 🙂

Här finns Sweep.wav för testtonen samt 1.wav (samt 2.wav om du gör stereoimpuls) som är responsen.

Släng in Sweep.wav i valfritt ljudprogram och lägg på kedjan av mjukvarupluggar.

Rendera till 1.wav och ersätt de gamla filerna i paketet.

Öppna Impulse Response Utility igen och fortsätt med dekonvolutionen som vanligt... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...