Jump to content
Annons

Midi-relaterat uppspelningsproblem Cubase SX3


Procedomani2

Recommended Posts

Hejsan, nu har jag tydligen strulat till min setup på något vis och börjar få hjärnblödning nu pga detta. Kan någon vänlig själ ge mig en hint om var felet sitter?

När jag knappar på min klaviatur så ser jag att Cubase får midi in. Men ingenting hörs när jag spelar. Inte ens om jag väljer att spela upp på på en mjukvarusynth (tex a1) eller mot en synthburk.

Plockar jag däremot fram en gammal låt jag har gjort i Cubase och kör mot samma outputtar som ovanstående (a1 och hårdvarusynth) då spelas det upp galant.

Väljer jag tex en mjukvarusynth utanför Cubase (Tex Korg Polysix) går det hur bra som helst att spela i realtid på klaviaturet.

Konstigt problem!

Kan inte få ljud ut när jag spelar på klaviatur mot en synth i realtid via Cubase.

Var det någon som förstod vad jag menar och som kan ha ett tips på hur jag löser detta? Funkade ju superbra typ i förrgår...

Är säkert bara en knapp som ställer till det (och nej, spåret är inte mutad..) men frågan är vilken....

EDIT: stavfel.

Redigerat av Procedomani2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
GIGAN (oregistrerad)
Funkar inte med den intryckt heller..... Helknas!!

Har du ställt midikanalerna på samma send som recieve?

Hur har du routat det midi in & out.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ställt midikanalerna på samma send som recieve?

Hur har du routat det midi in & out.

Jag skulle väl inte se staplarna (att dom rör sig) i Cubase när jag trycker på mitt klaviatur om dom inte lirade på samma kanal.

Har strippat allt nu. Kör bara klaviatur genom Edirol midi-interfacet.

Har även installerat om interfacet samt Cubase.

Fortfarande inget ljud!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Jag skulle väl inte se staplarna (att dom rör sig) i Cubase när jag trycker på mitt klaviatur om dom inte lirade på samma kanal.

Har strippat allt nu. Kör bara klaviatur genom Edirol midi-interfacet.

Har även installerat om interfacet samt Cubase.

Fortfarande inget ljud!!!

Väljer jag tex en mjukvarusynth utanför Cubase (Tex Korg Polysix) går det hur bra som helst att spela i realtid på klaviaturet.

Menar du att du kör vst pluggen som stand alone?

Om det funkar den vägen, är det sannorligt ngt fel i inställningarna.

Vad får du för färg på staplarna, röd, grön, eller båda?

Är det staplarna i transport delen?

Ger den signal på kanalen?

Vad har du ställt midi in och out på?

GIGAN

Redigerat av GIGAN
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag ser midi-aktivitet på spåret samt att jag ser i transporten när det röda går upp och ner när jag spelar. Så midi in har jag.

Gjorde en fuling och gick över till grannen och lånade hans laptop med Cubase 5. Och Voila! Där funkar det precis som det har gjort för mig:

Att ladda upp en mjukvarusynth (Korg Polysix eller FM8'an. Prövade även nån som hette Prologue). Aktivera den som out och spela direkt på den i realtid. Och Edirolet är In då så klart.

Vaddå "sannorligt ngt fel i inställningarna"?!?!? Det är väl klart att man skall kunna höra när man spelar på synthen, har jag alltid kunnat göra....

Nä det verkar vara något fel som är trasigt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Alltså jag ser midi-aktivitet på spåret samt att jag ser i transporten när det röda går upp och ner när jag spelar. Så midi in har jag.

Gjorde en fuling och gick över till grannen och lånade hans laptop med Cubase 5. Och Voila! Där funkar det precis som det har gjort för mig:

Att ladda upp en mjukvarusynth (Korg Polysix eller FM8'an. Prövade även nån som hette Prologue). Aktivera den som out och spela direkt på den i realtid. Och Edirolet är In då så klart.

Vaddå "sannorligt ngt fel i inställningarna"?!?!? Det är väl klart att man skall kunna höra när man spelar på synthen, har jag alltid kunnat göra....

Nä det verkar vara något fel som är trasigt!!!

Ok med den attityden får du ingen hjälp av mig iaf.

Men lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske har råkat dra ner volymen på audiodelen i Cubase-mixern...?

- för du har väl laddat in ditt VSTi i en VSTi-slot - och kör inte som ett instrument-track?

Ett sätt att fixa det utan en massa letande efter inställningar, eftersom du får det att fungera i gamla projekt, är att spara det gamla projektet som en template - och sedan använder du den templaten som en default-template.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...