Jump to content
Annons

Bredare mix utan widener


evilrocker

Recommended Posts

Har börjat skippa stereobreddare när jag mixar och försöker på andra sätt få till det där

breda mainstreamsoundet som finns i dagens amerikanarock. Men det går väl så där ännu.

Gitarrerna blir inte alls breda, använder ju två olika gitarrer och stärkare eller gitarrplugg

men fan jag spelar tex kompen så jävla exakt så dom blir ändå inte breda 😆. Någon som

har klassiska tips som jag missat? Nudge på ena gitarrspåret? Vad får gitarrerna bredare

men också vad får hela mixen bredare utan stereo wideners?

Edit: Hittade voxengo MSED, kanske kan vara något att leka testa om jag inte fixart utan..

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har börjat skippa stereobreddare när jag mixar och försöker på andra sätt få till det där

breda mainstreamsoundet som finns i dagens amerikanarock. Men det går väl så där ännu.

Gitarrerna blir inte alls breda, använder ju två olika gitarrer och stärkare eller gitarrplugg

men fan jag spelar tex kompen så jävla exakt så dom blir ändå inte breda 🙂. Någon som

har klassiska tips som jag missat? Nudge på ena gitarrspåret? Vad får gitarrerna bredare

men också vad får hela mixen bredare utan stereo wideners?

Edit: Hittade voxengo MSED, kanske kan vara något att leka testa om jag inte fixart utan..

Hej, jag har aldrig använt stereobreddare med ett tillräckligt bra resultat tycker jag själv.

Många av de komersiella produktionerna brukar ju som sagt ha ganska rent i mitten, kick och bas, samt eventuell sång brukar ligga där.

Jag förstår dock inte hur du gör för att inte få bra stereobredd när du använder 2 gitarrer med lite olika sound och pannar dem.

Antar att det är 2 olika inspelade gitarrer så du inte tar samma rena ljud och lägger olika fx på, för då försvinner ju ett viktigt element med olika anslag och tidsförskjutning.

Har du exempelfiler att ladda upp så man kan lyssna?

Också om du har någon länk till en låt med det ljudet du försöker uppnå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Panorera ut de olika tagningarna mer - och lägg samtidigt lite olika eq på dem, så att det inte blir exakt samma sound på dem.

Ett sätt att förstärka bredden, är också att pitcha om lite grand. Den som ligger mer mot höger pitchar du upp lite och den som ligger mer mot vänster pitchar du ner lite (eller tvärtom).

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha nä fan har en snus inne den gör väl jobbet 🙂

Smeta ut den över alla tänder innan du somnar, sen går du till jobbet dagen efter utan att göra något åt det och försök låtsas om ingenting.

Vill du ha andra supertips är det bara att höra av sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe

Smeta ut den över alla tänder innan du somnar, sen går du till jobbet dagen efter utan att göra något åt det och försök låtsas om ingenting.

Vill du ha andra supertips är det bara att höra av sig.

Dock handlar det inte om att få bara gitarrerna bredare utan hela mixen.

Ta tex senaste green day, rise against eller vilken fjomppoppunk som helst, mina mixar låter i jämförelse

med dessa som en monolot med två panorerade gitarrer L och R.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Claes, hmm låter inte gitarrerna ostämda då? eller kanske inte hörs om man kör några cent upp och ner.

Får testa lägga fördröjning på ena guran, sikta på 100 samples eller mer?

Det ska som sagt bara vara några cents - och ta lika mycket upp i ena kanalen som du tar ner i den andra. Inte mycket alls, men det kan göra ganska stor skillnad i hur "fett" det låter. Det lilla gör däremot ingenting för stämningen (inte som man märker i alla fall... 🙂 ).

Fördröjningen får du nog prova dig fram till. Kan tänka mig att 1-2ms eller något ditåt kan vara rimligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe

Dock handlar det inte om att få bara gitarrerna bredare utan hela mixen.

Ta tex senaste green day, rise against eller vilken fjomppoppunk som helst, mina mixar låter i jämförelse

med dessa som en monolot med två panorerade gitarrer L och R.

Har du testat Izotope Ozone?

Om inte prova den, det är en plugg som jag själv blivit imponerad över på många sätt, men där finns en funktion som låter dig stereobredda i multibandsformat med bra resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat Izotope Ozone?

Om inte prova den, det är en plugg som jag själv blivit imponerad över på många sätt, men där finns en funktion som låter dig stereobredda i multibandsformat med bra resultat.

Inget fel i att använda pluggar för att stereobrädda så länge det inte låter knas i mono (vilket tyvärr är fallet med en del "enklare" pluggar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe

Dock handlar det inte om att få bara gitarrerna bredare utan hela mixen.

Ta tex senaste green day, rise against eller vilken fjomppoppunk som helst, mina mixar låter i jämförelse

med dessa som en monolot med två panorerade gitarrer L och R.

Kan du inte testa att köra gitarrerna genom en buss och dela upp ljudet i mid/side? Sen sänka mid.

Finns en liten smidig plugg som gör detta.

http://www.kaosaudio.com/images/software/v...tial-imager.jpg

Demo här: http://www.virtuasonic.com/si1.htm

Jag kan ju tycka att det är ett lite väl högt pris för en så simpel plugg dock, men den är snabb, äter inte processor och gör det den ska.

EDIT: Fast det är klart.. den kommer kanske inte hjälpa dig när du redan pannat ut gitarrerna.

EDIT2: Dessutom hittade jag en motsvarighet från Voxengo, som är gratis. http://www.voxengo.com/product/msed/

EDIT3: Jo, det kommer antagligen hjälpa. Anledningen till att du inte uppfattar stereobredden är antagligen att du spelat så exakt att en stor del av informationen ligger i fas med den andra tagningen. Om du sänker MID då kommer du ju även att sänka volymen på materialet som ligger i fas, vilket ökar stereoinformationens volym i relation. Jag skulle tro att detta ihop med lite EQ kommer funka.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

- Ska testa den voxengo msed

- På sången kör jag ett stereodelay som är i 4-delar i vänster och 8-delar i höger givetvis med lp och hp.

- Har testat Izotope, fast tänkte ju då få till det utan stereowideners 😆, men hur använder du den? Drar på dom högre frekvenserna bara? Låter mid och bas vara?

Fler tips mottages gärna, säger till hur resultaten blev när jag testat hemma sen efter jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

i kombination med msed då eller hur tänker du?

Japp. Visserligen är det mest lotto om de lägre frekvenserna hamnar i fas med varandra på två tagningar. Men man kan mycket väl få vandrande utsläckningar, som kommer och går efter man tagit bort mycket av monomaterialet. När gitarrerna är i fas i basen försvinner basen ur "Side" och går in i "Mid" som man har sänkt. Men troligtvis är fenomenet så pass mjukt att det inte gör det olyssningsbart. Fasfel förekommer ju i alla dubbningar, och problemen avtar uppåt frekvens.

evilrocker: Gitarrerna hade kanske mått bra av ett kortkort rumsreverb med 10-20 ms pre-delay för att sätta sig i mixen och bli lite bredare? Jag tycker dock att det blev lite bredare med alla tre pluggarna. Men det lät bäst med Voxengon, tror jag. Svårt att höra. Det låter lite mjukare/öppnare runt 1-3k medans det var en liiiten smula instängt med DUYn. Kan ju vara jag som inbillar mig iofs.

EDIT: När jag vete fan. Tror knappt det är någon skillnad.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker duy smetar ut ljudbilden, ska testa reverb på gitarrerna imån.

🙂

Japp. Visserligen är det mest lotto om de lägre frekvenserna hamnar i fas med varandra på två tagningar. Men man kan mycket väl få vandrande utsläckningar, som kommer och går efter man tagit bort mycket av monomaterialet. När gitarrerna är i fas i basen försvinner basen ur "Side" och går in i "Mid" som man har sänkt. Men troligtvis är fenomenet så pass mjukt att det inte gör det olyssningsbart. Fasfel förekommer ju i alla dubbningar, och problemen avtar uppåt frekvens.

evilrocker: Gitarrerna hade kanske mått bra av ett kortkort rumsreverb med 10-20 ms pre-delay för att sätta sig i mixen och bli lite bredare? Jag tycker dock att det blev lite bredare med alla tre pluggarna. Men det lät bäst med Voxengon, tror jag. Svårt att höra. Det låter lite mjukare/öppnare runt 1-3k medans det var en liiiten smula instängt med DUYn. Kan ju vara jag som inbillar mig iofs.

EDIT: När jag vete fan. Tror knappt det är någon skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer den sista

Tyckte Ozone och Voxengo lät bäst, men hur många gitarrspår är det? 2,4,?

Har du lust att lägga upp gitarrspåren enskilt från resten av låten så kan jag testa att få till lite fetare ljud.

Om jag lyckas så skall jag berätta hur jag gjorde, lyckas jag inte så ska jag äta ett surt äpple.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Tror tyvärr att mycket av det stora, breda och djupa sound som kommer ur topstudios stavas dyra grejer och extrem spetskompetens. Det finns en anledning till att Neve och SSL-bord kostar en del. Masteringen gjordes nog inte direkt i en hemstudio heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkerligen men nu har jag inget ssl-bord, men däremot en fatso som ska provas när den nu kommer!

Och jag har faktiskt skippat stereobreddare nu, tycker jag börjat få till gött ljud utan.

Nä, jag antog att du inte satt på ett SSL. Jag menade bara att det är orimligt att man kan få samma djup, bredd m.m. med grejer som inte kan jämföras med riktiga proffsprylar. Däremot ska man ju alltid sikta mot trädkronorna så jag menade inte att inte ska försöka. det gör jag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en anledning till att Neve och SSL-bord kostar en del.

Kanske det. Men det har ju INGENTING med stereobredd att göra.

Kan de dyra borden för odödliga panorera mer grader åt höger/vänster menar du?

Såntdär gör man ju i pluggar. Möjligtvis i en separat Exciter-burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...