Jump to content
Annons

Sång OCH gitarr samtidigt


Snirkhoff

Recommended Posts

Har försökt hitta lämpliga trådar men de brukar alltid spåra ur i att det talas om att spelas in separat.

Men det är jag inte intresserad av. Jag vill ha möjligheten att först spela in både sång och akustisk gitarr samtidigt och sedan kunna lägga på ytterliggare instrument.. All känsla går förlorad när jag spelar in separat. Den utrustning jag har är Studio projects b1 med dess tillhörande pre-amp och ett lexicon alpha.

Som jag förstår behöver jag mikroner med ganska snävt upptagningsområde? Vad behöver jag egentligen för utrustning? Vilka mikrofoner bör jag skaffa, vilket ljudkort osv? det är framförallt mikrofonerna som känns som det stora problemet..

Hur gör jag? Hur kommer jag relativt billigt undan och vad mer har ni att rekommendera när man spelar in samtidigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett ljudkort med två ingångar och en SM 57:a räcker väl en bit?

Du får ju läck mellan mickarna så en del av ljuden kommer ju knalla över till andra micken vilket gör redigering en aning svårt spåren imellan men ja...det är väl det som behövs.

I PRINCIP kan du ju köra redan, om du ställer micken en bit ifrån men då är det väl bra om rummet är bra akustikmässigt eftersom du inte kan sjunga in i micken från kort avstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan väl vara en början.

Akustiken i mitt rum har jag egentligen ingen aning om hur den är, men jag bor i ett studentrum med mycket kläder på golvet :-/ Vad jag har förstått är sm57an bra att micka elgitarrstärkare med mera. Men den funkar i din mening bra på akustisk gitarr? det finns inga mickar i den prisklassen som är bättre för mitt ändamål? Jag kan gärna tänka mig något udda alternativ som inte så många använder (förutatt att den funkar), jag är inte så himla kräsen (tror jag).

Frågan är vad som är viktigast att få det renaste ljudet? alltså fritt från läckage. Sången antar jag är viktigast att få ren då gitarrspåret kan sänkas ganska lågt i mixen efter att andra gitarrspår lagts över. Men den måste ändå finnas där för att sätta "groovet" för resten av inspelningen, det vill säga att få bort stelheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha en mikrofon med möjlighet till 8-karakteristik kan vara bra när man spelar o sjunger samtidigt. Helst 2 stycken. Eftersom 8:or har mindre läck på sidan så kan man vrida till mikrofonerna så att de döda sidorna vinklas mot det andra instrumentet/sången).

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha en mikrofon med möjlighet till 8-karakteristik kan vara bra när man spelar o sjunger samtidigt. Helst 2 stycken. Eftersom 8:or har mindre läck på sidan så kan man vrida till mikrofonerna så att de döda sidorna vinklas mot det andra instrumentet/sången).

Eller ännu bättre en snävare njure eller till och med kanske supernjure (för då tar micken inte upp bakifrån... i teorin alltså, i basen är alla mickar "rundstrålande").

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör jag? Hur kommer jag relativt billigt undan och vad mer har ni att rekommendera när man spelar in samtidigt?

hur bra behöver det bli?

du kan ju lina gitarren å sjunga i micken

läckaget från guran blir bara en tillgång i det fallet för att få det riktiga strängljudet

så reglerar du linesignalen för att få rätt volym å kropp på guran

alt om du ändå ska bygga på med mer instrument byter du ut / lägger till en ny mickad gura i efterhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla intressanta men och i mina ögon avancerade svar. Jag har dålig koll på det här ämnet. Cardioid låter väl vettigt då jag antar att mitt rumsljud är hemskt. Vad jag kan förstå har cardoid-mickar ett lite snävare upptagningsområde än exempelvis min B1?

Det låter ju juste..

Demonproducenten: Det där låten som en god idé som kan funka faktiskt.. Anledningen til att jag dissat den tidigare är att min acke-gura (taylor 110e eller nåt såånt) verkar ha väldigt låg output eller att det är mitt ljudkort som är hemskt, jag hör hur som helst knappt gitarren övht. Men sedan så som du säger, det kanske är en fördel att ha med det där ljudet som du talar om, men det känns som att min B1 tar upp alldeles för mycket av gitarren också. Fast det kanske är jag som har ställt för hög gain på den? Kanske jag ska minska signalen lite, då bör den väl ta upp mindre av rummets ljud?

Hur som helst kanske det är värt att prova att byta ljudkort först mot något lite bättre två- eller flerkanaligt. Om inte, kanske det är en Sm57 är en lämplig mic? Eller typ en sånhär: http://www.thomann.de/se/the_tbone_em_800.htm ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hållit på på samma vis nu ganska mycket med visor. Jag tyckte det svåraste var att gitarren låter för mycket in i sångmicken, man hör hur ljudnivån på gitarren åker upp rejält när man inte sjunger, alltså om man komprimerar sångmicken en del. Och utan komprimering låter i alla fall min sång alldeles för stötigt.

Gitarrmicken är enklare, jag tycker man kan komprimera gitarren mycket mindre, den blir inte så puffigt stötig som sången. Som flera här skriver så blir det bäst med 8-mickar där man noga siktar sångmickens kant (där släcks ljudet ut i 8-läget) ned mot gitarren, och lika gitarrmickens kant upp mot munnen. Jag har två st NT2-A som jag använde. Att köpa två såna, eller andra 8-mickar blir rätt så dyrt, och lite onödigt när du redan har en B1.

Ett sätt kan vara att köpa en dynamisk mick och sjunga i den, då får du mycket mindre slask från gitarren. Om du sjunger dina visor även live och har en liten sånganläggning så kanske du ska köpa en Shure Beta58, de är verkligen kanon till både visor och rocknroll. Då får du nytta av den på två sätt.

Eller kanske denna, den är billigare än Beta58an.

http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=7921&artno=82598

Håller med om att vissa låtar absolut omöjligt kan spelas in annat än att man gör gitarr och sång samtidigt, det fattar inte somliga. Och man ska inte heller använda klick till allt, ibland blir det helt fel om inte låten och kompet varierar ganska mycket i tempo, tex är det snyggt att sega ner farten i slutet på varje vers och sen öka på igen, följa berättelsens dramatik även med tempot.

Är du skicklig att sjunga utan kompressor på sången, en del behöver ingen sån alls, då kan du kanske köpa en Line Audio CM3 och spela in gitarren med, det blir väldigt bra. Till sång är den mindre bra.

Lycka till.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

nej, jag förstår inte vad du menar. I princip alla mikrofoner som är dubbelkapsel kan ställas om mellan de olika upptagningslägena.

Ok. Men jag har bara sett en mikrofon som kan ställas i njure, 8:a, supernjure och omni med en inbyggd switch. Det var det jag menade. Jag kan t.e.x inte ställa in min nt2a på supernjure.

Den har ju "bara" omni,njure och 8:a. Jag är intresserad av en mick med alla 4 upptagningsområdena men som inte kostar lika mycket som 414 modellen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelade in en EP med David Åhlén med gitarr och sång live.

Då använde jag en c414 på sång (njure... funkar med vilken stormembranare som helst.) och en småmembran cm3 på gitarren.

Jag närmickade allt och vi kunde utan problem göra ett par pålägg efteråt.

Om du vill höra hur det blev så ligger en av låtarna (Great is thy Faithfulness) ligger uppe på hans myspace: http://www.myspace.com/davidahlen

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Men jag har bara sett en mikrofon som kan ställas i njure, 8:a, supernjure och omni med en inbyggd switch. Det var det jag menade. Jag kan t.e.x inte ställa in min nt2a på supernjure.

Den har ju "bara" omni,njure och 8:a. Jag är intresserad av en mick med alla 4 upptagningsområdena men som inte kostar lika mycket som 414 modellen.

NT2-As njure är ganska snäv och är nästan ett mellanting mellan njure och supernjure.

http://www.rodemic.com/downloads/nt2-a/nt2-a_datasheet.pdf

"alla 4 upptagningsområdena"?

http://www.mediacollege.com/audio/micropho...cteristics.html

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig kommer supernjure alltid vara ett eget upptagningsområde. det 4:e upptagningområdet. haha. precis som danny devito är den 8:e dvärgen och maria magdalena den 13:e lärljungen eller hur det nu var. 😏

Men seriöst så trodde jag att supernjure var ett eget.

Du som är en vis man Gilbert(den 4:e vise mannen kanske). Vad är det som händer i mikrofonen när man drar i switchen mellan njure och supernjure?

Link to comment
Dela på andra sajter

hur bra behöver det bli?

du kan ju lina gitarren å sjunga i micken

läckaget från guran blir bara en tillgång i det fallet för att få det riktiga strängljudet

så reglerar du linesignalen för att få rätt volym å kropp på guran

alt om du ändå ska bygga på med mer instrument byter du ut / lägger till en ny mickad gura i efterhand

Finurligt, så kan man göra. Får man lite taskigt ljud på första gitarren kan man ganska enkelt härma den en gång till, utan att sjunga. Sången hör man ju i lurarna och kan följa både den och den första gitarren.

Sen gör man om även sången! Man behöver ju inte radera orginalspåren för det.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

är också intresserad av att lira in sång och nylon-akke samtidigt. Har en Studio Projects B3 redan, och denna har ju även 8-läge... funderar därför på att införskaffa en till B3:a - vad säger ni om det - bra eller dålig idé? Funderar lite på ifall det är dumt med för lika karaktär (heter det så?) på mikrofonerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

är också intresserad av att lira in sång och nylon-akke samtidigt. Har en Studio Projects B3 redan, och denna har ju även 8-läge... funderar därför på att införskaffa en till B3:a - vad säger ni om det - bra eller dålig idé? Funderar lite på ifall det är dumt med för lika karaktär (heter det så?) på mikrofonerna?

Det är ingen dum ide. Jag har två st NT2-A, bra många andra gånger också. Tyckte det var så bra att jag även köpte dubbla NT!-A.

Man kan ju spela in allting i stereo fint med två mickar. Det ger onekligen en extra dimension i tillvaron! Ljudutsläckningen i 8-läget funkar riktigt bra. Med två såna mickar ovanpå varann kan man spela in en stråkkvartett i fin stereo om se sitter och spelar i en cirkel. Bara ett exempel. Eller dela på dem (mickarna) och spela in två ggr 15 personers kör i omniläget. Lustigt med omniläget är att micken "hör" lika bra rakt uppåt också!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Line låter aldrig tillräckligt bra för inspelning...

Men det är enkelt att spela in båda samtidigt. Det är som sagt bara att sätta en njure på gitarren och en på sången...

Det blir en del läck, men det är inga problem när du mixar, se bara till att spåren ligger i fas (du kan flytta dem framåt och bakåt direkt i ditt DAW om de skulle hamna nån kvarts millisekund fel).

Det går bra att göra pålägg efteråt också. Däremot är det mer eller mindre kört om du skulle vilja lägga om gitarren efteråt eller köra nån slags autotuner eller nåt på sångstämman eftersom det kommer krocka med läcket från den andra mikrofonen.

Lyssna på det exempel som jag länkade till i ett tidigare inlägg och se om du tycker resultatet låter ok.

Om du måste lägga sången samtidigt som gitarren för att sjunga bra så är det bara ta några veckor och öva på att sjunga utan den så sätter du det snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

En dynamisk mick till sången tex sennheiser md421 för så lite läckage från gitarren som möjligt. Sen en kondensatormick till gitarren för lite glittrigare sound.

Jag tycker att detta funkar bra och att man får bra separation = möjlighet att redigera både sångljud och gitarrljud i efterhand.

Sjunga nära micken är också ett tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar naturligtvis att en bokhylla inte gör så att "rumsljudet försvinner". 😉

På sin höjd så diffuserar en bokhylla något men långt ifrån lika bra som en korrekt diffusor.

Det är överdrivet det här med akustikbehandling tycker jag. Bokhylla duger bra, sen är det bara att ösa på. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...