Jump to content
Annons

Volym på gitarrsolo


evilrocker

Recommended Posts

Annons

Kul att höra dig spela! Är det en Les Paul eller?

Först tänkte jag att solot låg anings för svagt, väldigt anings. Andra lyssningen tyckte jag kompgitarrerna var de som var för starka. Sänk dem lite under solot, men ha dem i samma nivå före och efter. Mängden, och typen av delay är nog bra, det brukar jag störa mig på+ direkt annars.

Det var en del blues i det där punksolot! Är det du som sjunger?

Bluesig sång med. Lägg ut hela låten! 😑 Fina grejer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på och mixar en låt för mitt band och har lagt solot själv, ligger solot tillräckligt bra i volym och blir det för rörigt med delay på? Jag har själv blivit dövblind just nu och vill bara kräma på mer effekter på gitarrsolot... men något säger mig att backa något med effekterna.

Har ganska dålig lyssning just nu men det skall ju låta "hyffsat" även där. Så nu låter det som att solot ligger ok, och för mkt delay tycker jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Instämmer i att volymen på solot är bra. Det är lätt lura sig själv att volymen är för svag under ett solo. Speciellt om man lirar själv. Man kan bli så ljudblind att man inte tycker det kan bli högt nog. Men när man hör med de andra instrumenten efter att låtit det hela ligga ett tag inser man när det är för högt. Men även på en del kommersiella plattor ligger vissa solon allt för högt. Och som Nilsson mycket riktigt sade så tappar man trycket om det ligger för högt. Och även om du lyssnar på de allra flesta kommersiella låtarna med solon sänks kompgurorna något under solon. Precis som de gör under sång och höjs under sångpaus. Själva solot passar helt in i låten och det lilla jag hörde av låten lät riktigt bra. Ska bli intressant få höra hela sen. Glöm inte att lägga ett inlägg här om det sen så man inte missar låten sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi var fyra, men just nu är vi bara tre, leadgitarristen började med ett annat band. Ja kul med

trio men live så finns det så mycket slingor och körer som jag vill ha med... så vi får se.

Känner till det där... Vi har varit både tre och fyra (två gitarrister) och jag har gjort somliga låtar för två, en del för en gitarr. Nu när vi är tre går det inget bra alls att spela några av de låtar som folk frågar efter. Samtidigt blir allt så j-a enkelt när man är bara tre, tex att ställa ljudet live. Och att att få ihop ett rep. Och basisten spelar roligare när vi är tre, lika trummisen trivs bäst med det. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...