Jump to content
Annons

Låtar med bra kör arangemang


woollie

Recommended Posts

Jag tycker att bra kör arr kan lyfta låtar väldigt mycket. Det skulle vara kul om ni vill skriva upp era favoriter i den här tråden för inspiration.

Kan börja med några:

Shayne Ward - Tell Him --> 1:35 in i låten kommer det riktigt goa körer.

Madonna - Devil Wouldn't recognize You --> 3:17 in i låten.

Mika - We are golden --> mycket körer genom hela låten men det är framförallt breaket vid 3:05 som får mig att näna den här låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj, det finns ju så många...

* Rhythm & Blonde [Louise Hoffsten, 1993] — i princip alla körer på plattan. (Funny, jag tog upp den här plattan i ett annat "favorit"-sammanhang i en annan tråd, då om trummor...)

* Jag vet inte om snubben i fråga är särskilt känd/ihågkommen. Men jag köpte en platta med Valensia (har ingen som helst koppling till mitt businessnamn) för många herrans år sedan som har den alternativa titeln "Gaia". Låtarna är i och för sig snygga, om än lite stroppiga och fina i kanten, men kör-arren och framförandena är fantastiska.

* Everybody say: JEFF LYNNE!

* YES-plattorna 90125 [1983] och Big Generator [1987]

* Freddy Mercury's musikalsnutt "Barcelona" har någ världens bästa körinslag: Vivaaaaaaaaaaaaa.... Ni som vet, ni fattar!

* Queen...

Uuuhhh... som sagt, många.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det finns ju så många...

* Rhythm & Blonde [Louise Hoffsten, 1993] — i princip alla körer på plattan. (Funny, jag tog upp den här plattan i ett annat "favorit"-sammanhang i en annan tråd, då om trummor...)

* Jag vet inte om snubben i fråga är särskilt känd/ihågkommen. Men jag köpte en platta med Valensia (har ingen som helst koppling till mitt businessnamn) för många herrans år sedan som har den alternativa titeln "Gaia". Låtarna är i och för sig snygga, om än lite stroppiga och fina i kanten, men kör-arren och framförandena är fantastiska.

* Everybody say: JEFF LYNNE!

* YES-plattorna 90125 [1983] och Big Generator [1987]

* Freddy Mercury's musikalsnutt "Barcelona" har någ världens bästa körinslag: Vivaaaaaaaaaaaaa.... Ni som vet, ni fattar!

* Queen...

Uuuhhh... som sagt, många.

* Hellvalla Burn 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Att prata körarrangemang utan att nämna Beach Boys, skulle förrstås vara hädelse.

Bee Gees har också läckra körarrangemang.

Instämmer också angående Queen och ELO - och det finns som sagt många andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

mattias_k (oregistrerad)
* Freddy Mercury's musikalsnutt "Barcelona" har någ världens bästa körinslag: Vivaaaaaaaaaaaaa.... Ni som vet, ni fattar!

* Queen...

Jag tyckte att det där sa det mesta. Somebody to love, Bohemian Rhapsody, Millionaire Waltz, All God's People, Let Me Live - alla av Queen. Där hittar du några bra exempel på timmar med dubbningar och arrangering (och i Let Me Live, en inhyrd gospelkör, I think).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...