JsonG Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 HallÄ Just nu sitter jag med Macbook Pro, RME Fireface 400, Genelec burkar och funderar pÄ att uppdatera.. Problemet Àr ju bara till vad? KÀnner inget behov av att uppgradera datorn dÄ jag tycker det Àr smidigt med laptop, burkana Àr jag jÀtte nöjd med, ljudkortet funkar men dÀremot sÄ funderar jag pÄ om man ska införskaffa nÄgon extern analog hÄrdvara som skulle kunna piffa till soundet. Har varit inne pÄ en Summing mixer bl.a men funderar Àven pÄ om man ska köpa nÄgon form av analog stereo kompressor men som sagt, har ingen aning och behöver tips. Vad har ni för rÄd, erfarenheter? Alla tips uppskattas / J
Fertan Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 Vad gör du för typ av musik? Spelar du in fysiska instrument eller gör du allt i datorn?
JsonG Postat 8 januari 2010 TrÄdstartare Postat 8 januari 2010 för det mesta programmerad musik, typ hip hop, rnb, pop, dance
Claes Holmerup Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 InstÀmmer med de andra kommentarerna om akustikbehandling. Det Àr en vÀldigt viktig bit som tyvÀrr brukar glömmas bort helt av de flesta...
JsonG Postat 8 januari 2010 TrÄdstartare Postat 8 januari 2010 HÄller med om att akustiken Àr en viktig del men lÄt oss sÀga att akustiken Àr bra i rummet, vad kan man dÄ införskaffa utöver det?
MattiasA Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 LĂ„t oss sĂ€ga att akustiken Ă€r bra. ..... Ăr den bra eller inte? đ Annars Ă€r det den bĂ€sta investeringen
Demonproducenten Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 LĂ„t oss sĂ€ga att akustiken Ă€r bra. .....Ăr den bra eller inte? đ Annars Ă€r det den bĂ€sta investeringen tror det har gĂ„tt fram nu faktiskt Json: vad saknar du sjĂ€lv? vad kan du inte uppnĂ„ tycker du?
trombonisten Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 Köp nÄt dyrt och fullstÀndigt onödigt. Eller ???? Varför inte tÀnka efter vad som Àr den svagaste lÀnken i din inspelningskedja! Det Àr knappast Àr varken datorn, ljudkortet eller monitorerna. Grejerna du har nÀmnt Àr fullt tillrÀckliga för att uppnÄ en professionell nivÄ pÄ CD som slÀpps kommersiellt med ett undantag -- slutlig mastring som om det Àr bra mixat mest blir en koll att allt stÀmmer. Min gissning Àr att den svagaste lÀnken Àr antingen artisten eller mixaren. SÄ varför inte en sÄngkurs? Eller en kurs i mixning? Eller en kurs i instrumentspel? Eller en kurs i lÄtskrivning? // Gunnar
JsonG Postat 8 januari 2010 TrĂ„dstartare Postat 8 januari 2010 Jag har bra akustik i rummet! Min frĂ„ga Ă€r om man kan avancera i nĂ„got UTĂVER det som piffar till det hela?? (Typ en SSL buss kompressor... Eller nĂ„got analogt..) Jag mixar mina demos pĂ„ egen hand (digitalt) nĂ€r de ska pitchas till olika projekt och vill bara att det ska lĂ„ta sĂ„ bra som möjligt. sĂ„ förutom akustiken, finns det nĂ„gra andra förslag?
Claes Holmerup Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 Det kan ju vara kul med nÄgon annan mick eller extern preamp, för att kunna fÄ olika fÀrgning. Det dÀr med summeringsmixer stÀller jag mig högst tveksam till om det Àr meningsfullt alls - men kanske en extern kompressor för att fÀrga ljudet lite pÄ slutmixen...?
Alexho Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 (redigerat) Jag tycker alla borde ha en fet buss-kompressor đ Det kan krydda till det hela beroende pĂ„ vilken du vĂ€ljer och jag tycker man fĂ„r ett helt annat klister i slutmix! Jag skickar (nĂ€stan) alltid mina trummor igenom en API 2500, tyvĂ€rr hade jag bara rĂ„d att köpa den mjuka men tycker den lĂ„ter HELT ok,den hĂ„rda ger lite mer feeling och punsch! Till API Collection sĂ„ fĂ„r du Ă€ven 3st riktigt trevliga EQ's 550A,550B samt 560. Kan verkligen rekommendera det! http://www.waves.com/content.aspx?id=3565&l=4 Redigerat 8 januari 2010 av Alexho
JsonG Postat 8 januari 2010 TrÄdstartare Postat 8 januari 2010 Tack Alexho för ditt tips. Ska kollas upp! Fler? NÄgon?
Gilbert Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 (redigerat) Det dĂ€r med summeringsmixer stĂ€ller jag mig högst tveksam till om det Ă€r meningsfullt alls Ăven jag Ă€r mycket skeptisk till denna fluga: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=911740 Redigerat 8 januari 2010 av Gilbert
JsonG Postat 8 januari 2010 TrĂ„dstartare Postat 8 januari 2010 Ăven jag Ă€r mycket skeptisk till denna fluga: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=911740 hmm jaa.. har googlat runt lite o faktiskt hittat mer "negativt" Ă€n "positivt" gĂ€llande summerare.. man borde kanske lĂ€gga pengarna pĂ„ Plug-ins istĂ€llet
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.