Jump to content
Annons

Löda mikrofonkablar, vilken temperatur, lödspets och tenn?


ErikP120

Recommended Posts

Har precis köpt en hyfsad lödstation och har ett par frågor som ni kan se i rubriken.

Vad ska man använda för tenn till ljudtransport? Blyfritt? Floss? Diameter? Andra variabler?

Har ni förresten något tips på hur jag kan tillverka "en hjälpande hand" som kan hålla i kontakten medan jag löder?

Har tänkt i banorna av en skärbräda med en fastsktruvad gummiklädd klämma. Fick en annan förmodligen galen idé; Kan man låta kabeltestaren fungera som kontakthållare? TRS pluggar kan ju bli väldigt heta när man löder, kan man förstöra kabeltestaren på detta sätt?

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
De ä' ba' å löd 😑

Jag har fram tills nu varit väldigt skeptisk till att fabrikera min egen studioutrustning, men sedan jag köpte 2 st DB25 till TRS och dog lite inombords när jag såg lödningarna så har jag insett vilken fördel det är att själv kunna kontrollera så att varje lödning blir perfekt. Och det är därför jag frågar, jag vill ha det perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis köpt en hyfsad lödstation och har ett par frågor som ni kan se i rubriken.

Vad ska man använda för tenn till ljudtransport? Blyfritt? Floss? Diameter? Andra variabler?

Eftersom lödtenn med blyinnehåll är förbjudet i EU nu för tiden i och med RoHS, så har man kanske inte så mycket val, utan det måste bli blyfritt - om inte någon butik har kvar sådant med blyblandning förstås - för sådant som redan har tillverkats/importerats, får säljas tills det är slut. Det är lättare att löda med tenn som har blyinnehåll, så om du inte är van lödare, så kör helst med det om du hittar sådant. Tennet ska innehålla kanaler med flussmedel - och du ska absolut inte tillsätta extra flussmedel, utan det som är inbakat i tödtennet, är precis lagom.

Diameter på tennet kvittar. Det är lättare att ha ett tunnare tenn om man ska löda där det är svårt att komma åt, men lämpligast till kontakter är nog 0.5-0.7mm. Temperaturen är lagom runt 270 grader.

Har ni förresten något tips på hur jag kan tillverka "en hjälpande hand" som kan hålla i kontakten medan jag löder?

Det finns små städ man kan köpa. Det är nog det lämpligaste. 🙂

Jag tror att det finns sådana både hos Clas Ohlsson och Kjell & Co.

Fick en annan förmodligen galen idé; Kan man låta kabeltestaren fungera som kontakthållare? TRS pluggar kan ju bli väldigt heta när man löder, kan man förstöra kabeltestaren på detta sätt?

Du tror inte att risken är stor att lödtennet på kontakten i kabeltestaren också smälter när du värmer kontakten...? 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lättare att löda med tenn som har blyinnehåll, så om du inte är van lödare,

Påverkar blyhalten ljudet? (På det mest nördiga, teoretiska planet du kan hitta)

Det finns små städ man kan köpa. Det är nog det lämpligaste. 🙂

Jag tror att det finns sådana både hos Clas Ohlsson och Kjell & Co.

Har redan en http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134361190 och det fungerar INTE. Har du sett något bättre från CO/K&C?

Du tror inte att risken är stor att lödtennet på kontakten i kabeltestaren också smälter när du värmer kontakten...? 🙂

Kort svar: Ja 😑

Långt svar: Du som kan till synes det mesta, vad grubblar du på innan du ska sova? Själv har jag sömnproblem över alla miljoner olösta problem som flyger runt i mitt huvud.

Perfekt svar, stort tack!

Just det, kan det stämma att man drar på ännu varmare temp när man ska suga bort tenn från gamla lödningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Påverkar blyhalten ljudet? (På det mest nördiga, teoretiska planet du kan hitta)

Både bly och tenn leder ljudet sämre än kopparkabeln - men blandningen har nog inte ens någon mätbar skillnad. Om man ska vara riktigt supernördig, så skulle man kanske välja tenn med silverinblandning. Silver har ju den bästa ledningsförmågan (förutom supraledare då förstås...).

Har redan en http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134361190 och det fungerar INTE. Har du sett något bättre från CO/K&C?

Tänkte mer på ett städ/skruvstycke, som t ex detta: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134365844

Långt svar: Du som kan till synes det mesta, vad grubblar du på innan du ska sova? Själv har jag sömnproblem över alla miljoner olösta problem som flyger runt i mitt huvud.

Tänker inte alls på olika problem när jag ska lägga mig, utan det jag inte kan lösa direkt, får helt enkelt vänta till senare. Jag har med tiden insett att det inte är någon mening att fundera på natten, över sådant som man inte kan göra något åt för stunden.

För att slappna av på kvällen, så ser jag gärna någon film eller något avsnitt av en serie (helst SF eller fantasy, så att man får en ordentlig verklighetsflykt och verkligen kan koppla bort allt man kanske råkar ha i skallen... 😛 ).

Just det, kan det stämma att man drar på ännu varmare temp när man ska suga bort tenn från gamla lödningar?

Det kan behövas ibland, men inte för hög temp, eftersom det kan förkorta livslängden på spetsen. Jag brukar inte behöva höja tempen annat än när jag behöver löda mot tjockare material.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte mer på ett städ/skruvstycke, som t ex detta: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134365844

Aha, har du testat en liknande lösning själv? Verkar ju stabilt och bra, fint att det är gummi också. Tycker du man behöver förstoringsglas för att löda kabel? Har aldrig känt behov av det själv, men många insisterar på att använda ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, har du testat en liknande lösning själv? Verkar ju stabilt och bra, fint att det är gummi också. Tycker du man behöver förstoringsglas för att löda kabel? Har aldrig känt behov av det själv, men många insisterar på att använda ett.

Jag har ett litet skruvstycke som jag använder, men det har inte någon kula för justeringen, så det är inte lika flexibelt, utan jag funderar på om jag kanske ska köpa det jag hittade där, nästa gång jag behöver löda en hög med kablar.

Förstoringsglas tycker inte jag att det behövs för lödningen, men det är ju bra att kontrollera lödningarna efteråt - speciellt om man inte är helt säker på hur man ska göra för att få till det på bästa sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får väl vara försiktig så att man inte deformerar kontakten genom att dra åt för hårt. Vilket leder mig till nästa frågeställning: vill inte kontakten rotera lite om den inte sitter hårt? Detta är ju pillnivå förstås, det kommer nog att fungera bra:) Köper en imorrn. Vekrligen jättesmidigt med kulan, borde vara lätt att justera för optimal ergonomi. Tack för tipset.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på det nerdiga om att bly/tenn kan försämra ljudet.. Det spelar ingen roll för när man löder korrekt skall kopparkardelerna ha mekanisk/galvanisk kontakt med metallen i kontakten. Tennet är bara för att fixera..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på det nerdiga om att bly/tenn kan försämra ljudet.. Det spelar ingen roll för när man löder korrekt skall kopparkardelerna ha mekanisk/galvanisk kontakt med metallen i kontakten. Tennet är bara för att fixera..

Helt sant - men det är ju lätt hänt om man är lite ovan, att man inte får galvanisk kontakt utan att signalen ändå går genom tennet. Jag tror däremot inte att det har någon praktisk betydelse i ljudtillämpningar (kan vara något att testa när jag någon gång i framtiden blir färdig att göra diverse kabeltester...). När det handlar om HF, så kan det däremot säkert påverka en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Lödtemperaturen beror mest på lödtennets blandning. Löder man blyfritt så får man dra upp temperaturen en del (runt 40 grader), vilket inte alltid är så bra om isoleringen smälter lätt. Lämpligen väljer man ett lödtenn med fluss som inte måste tvättas bort. Är det koppar eller silver i blandningen så brukar det ge bättre hålfastighet och bly baserade är tillåtet när man utför service på icke ROHS kompatibla apparater så det är fortfarande ganska lätt att få fatt i bly baserade lödtenn. Och dessa är nog att rekommendera för hemma fixare då de är lättare att löda med och har bättre hålfastighet än blyfria.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Denna typ gillar jag betydligt bättre än den som andrumrum rekommenderar.

Jag använder ett skruvstycke med "kula" och det är finemang!

Jag föredrar hög värme när jag löder kablar på kontakter. Då får man snabbt upp tempen

på ytorna där tennet skall smälta och slipper sitta och pressa lång tid och på så sätt även "smälta"

allt annat material som inte skall smälta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vilka diameter klarar biltemaverktyget?

Fixar ni att skala isolering utan att kapa kardinaler med den?

Låter ju bra, typ 8% av priset på weidmullern...

EDIT: Haha, så kan det gå när man läser Dan Brown samtidigt som man sitter vid datorn, "kardeler" ska det givetvis vara.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Ush! Kabelskalare har jag aldrig gillat. Det funkar perfekt med en vanlig sidavbitare, så varför ta den omvägen...?

Jag skalar mina kablar utan att kapa kardeler. Det handlar bara om att lära sig lägga precis lagom tryck på avbitaren - och det lär man sig kvickt. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Men borde inte en bra kabelskalare spara en faslig massa tid om man ska löda mycket och regelbundet?

Jag har aldrig upplevt någon tidsvinst med en sådan de gånger jag har testat, utan det går precis lika snabbt att skala med en avbitare. Ska man göra många kablar samtidigt så lär man sig rätt handlag på nolltid, så jag tycker att kabelskalare är helt överflödiga - med undantag från när det gäller koaxialkablar förstås... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog lött upp åtskilliga rullar med lödtenn som "proffesionell lödare" åt Ericsson radio och aldrig använde vi sånna dumheter som en kabelskalare.. Den saknar totalt den precission man får när man vet hur man hanterar en vass kniv eller en bra avbitartång. Undantag som Claes sa.. På koaxialkabel använde vi ett speciellt skalverktyg.

Just ja.. Här är mitt uråldriga bevis på "license to soldering" 😉http://www.dorotea.tv/robban/_cv/18.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vilket fint diplom:) Vad tycker du om videon med killen som löder Sommer Cables? (länk ovan) Skiljer sig era arbetsmetoder på fler punkter än kabelskalaren?

Edit, lägger in länken ändå:

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

*haha* För det första.. Enda gången jag använt lödvatten (flytande flussmedel) är väl då jag lagat kylaren på nån gammal bil jag haft. Som tur är har jag kvar en del lödtråd och den jag kör med är 0,5 mm 60/40 tenn bly (får väl inte säljas längre tror jag) och den har redan flussmedel inbyggt i sig (3 kanaler). Sen litar jag inte på sånna kabelskalare som sagt.. Lätt att man håller dom lite snett eller skär ett varv för mycket och så har man vips råkat kapa av en del av ytterkardelerna..

Ps. lödvatten måste tvättas bort efter lödning annars oxiderar kabel och kontakt då det är frätande.

ds

Vilket fint diplom:) Vad tycker du om videon med killen som löder Sommer Cables? (länk ovan) Skiljer sig era arbetsmetoder på fler punkter än kabelskalaren?

Edit, lägger in länken ändå:

Link to comment
Dela på andra sajter

fast ni menar väl inte avisoleringstången jag la in bild på? den underlättar när man ska skala över 100 kablar.

Jag tycker att en bra skalpell är oslagbar när man ska ta bort skyddshöljet och räknar in sådana avskalningsmojänger till de mindre meningsfulla tillbehör som förekommer... 😄

Sedan är det förstås viktigt att man själv trivs med sitt arbetssätt, så om man gillar skaltänger och annat, så kan man lika gärna fortsätta använda det, men om man ska börja lära sig, så är det bättre att lära sig det smidigaste och bästa sättet direkt, än att gå omvägar dit...

Link to comment
Dela på andra sajter

*haha* För det första.. Enda gången jag använt lödvatten (flytande flussmedel) är väl då jag lagat kylaren på nån gammal bil jag haft. Som tur är har jag kvar en del lödtråd och den jag kör med är 0,5 mm 60/40 tenn bly (får väl inte säljas längre tror jag) och den har redan flussmedel inbyggt i sig (3 kanaler).

Ps. lödvatten måste tvättas bort efter lödning annars oxiderar kabel och kontakt då det är frätande.

ds

Precis! Det är alltså inget att rekommendera om man använder normalt lödtenn. Lödtennet innehåller precis lagom mängd flussmedel och att då tillsätta mer flussmedel är att bara be om problem.

Om man däremot har lödtenn som saknar inbyggda kanaler med flussmedel, så behöver man använda flussmedel för att tennet ska flyta ut och kunna fästa ordentligt.

40/60-tennet är inte förbjudet att sälja, men det får inte importeras till eller tillverkas i EU längre på grund av RoHS-direktivet. Det som redan finns i butiker och hos distributörer, får däremot säljas till det är slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tror ni att det gör någon skillnad att Sommer killen använder 4% silver i tennet? 😆

Tänkte på en grej som någon sa tidigare, att tennets ledningskapacitet inte spelar så stor roll då det endast är tänkt att fixera kardelerna i kontakten. Men när jag funderar på det så förstår jag inte hur man kan fixera alla kardeler mot kontaktytan. Kabeln är ju kapad rakt av och kardelerna i mitten och på ovansidan kommer väl aldrig att ha direktkontakt med någon del av kontakten?! Där måste väl ändå lödtennet spela roll om man nu vill att signalen ska ledas av fler än de 3-4 kardeler som sitter mot botten av kontakten...

Eller, kan det vara så att kardinalerna i sig ska ha kontakt med varandra och att det då endast räcker med att en del av dem har kontakt med kontaktpluggen?

Vad betyder galvanisk kontkakt?

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ni att det gör någon skillnad att Sommer killen använder 4% silver i tennet? 🙁

Om du menar angående flussmedlet, så beror det som sagt på vad det är för lödtenn han använder. Det förekommer ju sådant som saknar "inbyggt" flussmedel - och då måste man tillföra flussmedel separat - men med den stora risken för överdosering och på grund av flussmedlets oxiderande egenskaper, så är det minst sagt olämpligt om man inte är mycket van lödare. Skaffa alltså tenn som har flussmedel i sig från början, så behöver du inte fundera på det, utan då blir det lagom doserat.

Om du menar elektriskt, så gör det i alla fall en pytteliten teoretisk skillnad, eftersom silver är en bättre ledare än tenn (silver är f.ö. den bästa ledaren som finns förutom supraledare), men i praktiken kvittar det.

Anledningen till att silver finns i vissa tennlegeringar, är egentligen inte ledningsförmågan, utan det har kommit för att det ska vara lättare att sammanfoga andra material än de vanligaste. Numera används tyvärr silverlod ibland som ett buzzword för att övertyga folk om hur fantastiska audiokablarna blir när man har silverinblandning i stället för att använda vanligt lödtenn, men det har alltså inte med verkligheten att göra, utan är framkrystat av marknadsförarna.

Tänkte på en grej som någon sa tidigare, att tennets ledningskapacitet inte spelar så stor roll då det endast är tänkt att fixera kardelerna i kontakten. Men när jag funderar på det så förstår jag inte hur man kan fixera alla kardeler mot kontaktytan. Kabeln är ju kapad rakt av och kardelerna i mitten och på ovansidan kommer väl aldrig att ha direktkontakt med någon del av kontakten?! Där måste väl ändå lödtennet spela roll om man nu vill att signalen ska ledas av fler än de 3-4 kardeler som sitter mot botten av kontakten...

Visst ligger det en del i dina funderingar. Problemet är att skillnaden är så otroligt liten, att det inte är lönt att räkna på (åtminstone inte när det gäller audiosignaler). Om du skulle leda signalen 10m genom det sämre materialet så får du en försvagning jämfört med signalen som går genom koppar, men i en kontakt handlar det om någon millimeter som signalen eventuellt leds "fel" - och då spelar det ingen som helst roll med den lilla dämpningen genom tennet. Även om man inte skulle få galvanisk kontakt mellan kontaktens material och en enda av kardelerna, så kommer det att fungera utmärkt - och jag tror ärligt talat inte att man skulle kunna upptäcka någon skillnad alls mellan två kablar som är gjorda med eller utan galvanisk kontakt mellan kardeler och kontaktens gods. Det handlar om typ någon dB försvagning på 10m om man jämför ledningsförmågan i koppar och tenn (kommer inte ihåg exakt vilken skillnad det är, men den storleksordningen handlar det i alla fall om), så om det bara handlar om någon mm så är det helt försumbart. Lägger till det till min lista på saker som ska jämföras när jag så småningom gör diverse kabeltester... 🙁

Eller, kan det vara så att kardinalerna i sig ska ha kontakt med varandra och att det då endast räcker med att en del av dem har kontakt med kontaktpluggen?

Det stämmer också. Den försvinnande lilla skillnaden i avstånd kan man bortse från så länge man inte går upp på frekvenser i GHz-området där våglängden på 1ns eller ännu mindre, skulle kunna ställa till med fasfel om allt inte är korrekt terminerat. Dessutom tar strömmen alltid den enklaste vägen, så den låter sig inte hindras av något sådant trams som lödtenn. 🙁 Så länge det handlar om signaler i audioområdet så ska det mycket till för att det ska bli fel...

Vad betyder galvanisk kontkakt?

Den betyder helt enkelt att man har direkt kontakt mellan de två materialen som ska lödas ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack Claes!

Ska bara förtydliga att mina funderingar inte enbart syftar till att ge mig en bra signal utan det är mestadels att jag har för vana att ta argument till sin spets och köra teorin i botten tills jag inte har några frågetecken kvar. De frågor som berör mitt direkta problem klaras oftast av ganska tidigt, men alla svar väcker nya funderingar och då svävar jag mer än gärna iväg tills alla trådar knutits ihop, vilket de dock sällan gör, men man lär sig lite kuriosa på köpet åtminstånde.

Även om en person (med eller utan stor kunskapsmässig respekt inom området) säger att tennet är till att fixera och inte leda så ifrågasätter jag det från det ögonblicket att jag inte förstår logiken fullt ut. Givet, att svaret i sig inte kommer att ha någon som helst påverkan på min lödning i allmänhet.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...