Jump to content
Annons

OM MIN PREAMP VTB-1


Dozmusss

Recommended Posts

Dozmusss:

Som redan nämnts så avgör ljudkortet extremt lite när det gäller vilken kvalité din musik når men med detta sagt:

Yamaha Audiogram6 kan bara spela in I 16bit… känns sådär I dagens läge.

Om du vill utnyttja din mickförstrkare maximalt så vill du ha ett ljudkort med line-ingångar utan gainkontroll, d v s inte sk. combo jack eller liknande.

Skillnaden är liten men varför inte vara noga om du ändå ska byta.

Spelar ingen roll om jag vill utnyttja skitet 😆 Vill bara ha en så bra ljud och rent och riktigt bra ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 160
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Eller så behåller du det du har och "gillar läget", d v s att du går igenom ytterligare en preamp i onödan men se då till att använda XLR-utgången från preampen då denna har lägre utgångsimpedans än TRS-utgången samt att dra den gainen till noll på preampen på Audioboxen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så behåller du det du har och "gillar läget", d v s att du går igenom ytterligare en preamp i onödan men se då till att använda XLR-utgången från preampen då denna har lägre utgångsimpedans än TRS-utgången samt att dra den gainen till noll på preampen på Audioboxen.

Kolla nu, har ringt och gått till nästan alla i Stockholm och alla säger att den har line in :S fett konstigt 😄

Han sa om ljudet blir dåligt/konstigt så äre nog VTB1.an [ En kille sa också kom på måndag så testar vi allt ]

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså (för sista gången); om du vill koppla in din preamp via Audioboxen så ska du använda XLR-utgången från VTB-1an till XLR-ingången på Audioboxen samt ställa gainen på Audioboxen på min. Detta är fortfarande inte "optimalt" då du kommer att gå via ett micsteg i onödan (men skillnaden behöver inte nödvändigtvis vad speciellt stor och framförallt inte om det skulle vara en micförstärkare av högre klass men detta är nog tyvärr inte fallet med en AudioBox för 1500 kr...).

Om du vill få ut maximal kvalité ut din preamp (VTB-1) så ska du gå in i en ”riktig” line-ingång (utan förstärkning och med rätt impedans) och på vis slipper du ”onödig” elektronik på vägen. Om du märker skillnaden är en annan historia…

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla nu, har ringt och gått till nästan alla i Stockholm och alla säger att den har line in :S fett konstigt 🙂

Det visar bara att de inte har koll på vad de säljer. Faktiskt ganska skrämmande att de inte ens öppnar manualen när de får en sådan fråga, utan bara hittar på något hur som helst... 😄

Han sa om ljudet blir dåligt/konstigt så äre nog VTB1.an [ En kille sa också kom på måndag så testar vi allt ]

Inte så konstigt att han skyller på preampen, eftersom han ju inte har sålt den. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes har hört att du har en affär stämmer det ?

En sak till Om jag nu går till det här stället och säger att dom har gett mig fel information.

Då måste dom ge mig pengarna tillbaka eller så kan jag polis anmäla för jag har bevis

har spelat in 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes har hört att du har en affär stämmer det ?

En sak till Om jag nu går till det här stället och säger att dom har gett mig fel information.

Då måste dom ge mig pengarna tillbaka eller så kan jag polis anmäla för jag har bevis

har spelat in 🙂

Du behöver nog inte dra in polisen...

Dom kommer nog att ge upp rätt snabbt och ta tillbaka köpet då detta ärende nu är ganska väldokumenterat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker ni om Lexicon Alpha ?

Ingen direkt vinst:

”Line In 1-2

These ¼" inputs can accept both balanced (3-conductor TRS) and unbalanced (2-conductor TS) line level audio sources. The input gain is adjusted using the Line 1/Inst and Line2/Mic gain knobs on the front panel.”

* http://www.audiomaster.cz/download/techpod...xicon/l009m.pdf

Du går fortfarande genom ett gainsteg m a o.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen direkt vinst:

”Line In 1-2

These ¼" inputs can accept both balanced (3-conductor TRS) and unbalanced (2-conductor TS) line level audio sources. The input gain is adjusted using the Line 1/Inst and Line2/Mic gain knobs on the front panel.”

* http://www.audiomaster.cz/download/techpod...xicon/l009m.pdf

Du går fortfarande genom ett gainsteg m a o.

Men på den finns det ju Line in! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men om vi nu ska vara så petiga som vi varit hittills i denna tråd så är det ingen större skillnad mot det du redan har. I så fall så kan du lika gärna behålla Audioboxen.

okej ge mig några förslag från Emusic.se eller nåt säkert ställe helst emusic.se dom har fina prylar!

spelar ingen roll egentligen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes har hört att du har en affär stämmer det ?

Läs i min signatur... 😛

En sak till Om jag nu går till det här stället och säger att dom har gett mig fel information.

Då måste dom ge mig pengarna tillbaka eller så kan jag polis anmäla för jag har bevis

har spelat in 😆

Som Gilbert har sagt redan, så borde du bara behöva klaga på att du har fått felaktig information av säljaren när du köpte ljudkortet och att du därför vill häva köpet. Be att få prata med butikschefen om säljaren själv inte vill godkänna det. Om de ändå inte vill göra det så kan du åberopa Konsumentköplagen, där det betraktas som ett fel på apparaten om den inte har de egenskaper som säljaren har påstått - och i ett sådant fall har du rätt att få köpet hävt.

Polis behöver du inte dra in, men om de vägrar gå med på ett återköp på den grunden, så kan du nämna att du i så fall kommer att kontakta en konsumentvägledare.

Din inspelning ska du inte alls nämna för dem (men du kan spela upp det för konsumentvägledaren om det mot förmodan skulle behöva gå så långt), eftersom det inte är hållbart som bevis vid en rättslig prövning - och dessutom är det olagligt att spela in samtal utan att informera om att det kommer att spelas in, så då är det plötsligt du som blir "boven".

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs i min signatur... 😉

Som Gilbert har sagt redan, så borde du bara behöva klaga på att du har fått felaktig information av säljaren när du köpte ljudkortet och att du därför vill häva köpet. Be att få prata med butikschefen om säljaren själv inte vill godkänna det. Om de ändå inte vill göra det så kan du åberopa Konsumentköplagen, där det betraktas som ett fel på apparaten om den inte har de egenskaper som säljaren har påstått - och i ett sådant fall har du rätt att få köpet hävt.

Polis behöver du inte dra in, men om de vägrar gå med på ett återköp på den grunden, så kan du nämna att du i så fall kommer att kontakta en konsumentvägledare.

Din inspelning ska du inte alls nämna för dem (men du kan spela upp det för konsumentvägledaren om det mot förmodan skulle behöva gå så långt), eftersom det inte är hållbart som bevis vid en rättslig prövning - och dessutom är det olagligt att spela in samtal utan att informera om att det kommer att spelas in, så då är det plötsligt du som blir "boven".

Drar dit med en polare som bevis då drar dit nu . skriver sen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Drar dit med en polare som bevis då drar dit nu . skriver sen!

Tja det gick o lämna tillbaka efter lite schafs ^^

HAN BLEV SÅ TOTALT KNÄCKT 😕

Tack grabbar!

Okey

Vet inte vilket ljudkort nu.

Behöver 2 st line in för ska koppla Preamp och Synth.

Jag vill variera, Vill ha en inbyggt preamp och det skulle funka ?

sen vill jag koppla VTB-1 Med 😄

Osäker hur VTB-1 Låter.

Vilket ljudkort föredrar ni ?

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Jag har bland annat Echo AUdio Fire2

2 linjeingångar...otrolig rak frekvensåtergivning (över hela spektret)...mkt bra dynamik, 113dB!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ett ljudkort i lägsta prisklassen, usb anslutning, line-nivå.

Jag skulle kolla på e-mu 0404usb. Tror det uppfyller dina uttryckta önskemål, men jag är inte säker.

Fördelen med forum är att någon kommer hojta till om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ett ljudkort i lägsta prisklassen, usb anslutning, line-nivå.

Jag skulle kolla på e-mu 0404usb. Tror det uppfyller dina uttryckta önskemål, men jag är inte säker.

Fördelen med forum är att någon kommer hojta till om jag har fel.

Ett bra kort men det blir fortfarande ett gain-steg i onödan då den inte har ”rena” line-in.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Såhär står det i manualen till EMU 0404

Mic / Hi-Z / Line Inputs

These Neutrik combination jacks can be used either as balanced microphone

inputs, Hi-Z guitar pickup inputs or line level inputs.

XLR Connectors - Use for dynamic or condenser microphones.

(1=gnd, 2=hot, 3=cold)

1/4 inch Jacks - Center opening. Use for electric musical instruments

(i.e. guitar, bass, etc.), or line-level signals. The inputs are balanced, but you

can use either balanced (TRS = tip-ring sleeve) or unbalanced (TS= tip-sleeve)

cables for line-level signals (tip=hot, ring=cold, sleeve=gnd).

NOTE

Unbalanced cables provide

6dB less level than

balanced cables. Adjust the

level using the input gain

control. See page 15 for

more information.

Input Level Gain Controls

The preamp level controls set the input gain from 0dB

to +65dB. The wide mark indicates the 0dB/unity

setting when using unbalanced input cables. The 0dB

mark indicates unity gain when using balanced input

cables.

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du kan justera gainen på ingångarna så innebär detta att du går igenom ett steg. Ingen direkt skillnad mot Audioboxen m a o även om gain-steget I 0404 kanske är aningen bättre.

Men ja, vi klyver hår nu...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Eftersom du kan justera gainen på ingångarna så innebär detta att du går igenom ett steg. Ingen direkt skillnad mot Audioboxen m a o även om gain-steget I 0404 kanske är aningen bättre.

Men ja, vi klyver hår nu...

Fördelen med denna är ju i alla fall att man kan ställa in den på unity gain 0db. Det förra ljudkortet han hade gav ju som minst en gain på +20db.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det blir svårt att få tag på ett ljudkort under 2000:- som har riktiga line in utan gain-steg plus preamps utöver det...

Däremot finns det flera ljudkort som har riktiga line in, dock med gain-steg, och sedan preamps utöver det.

Jag gav förslag på flera lite billigare alternativ, och Gilberts alternativ är ännu bättre, om du har råd.

Missade att yamaha audiogram6 bara klarar 16-bit, känns faktiskt rätt dåligt.

Vad du än väljer, kom ihåg att det där "grymma ljudet" till största delen inte sitter i prylarna, utan i den som rattar dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...