Jump to content
Annons

Skillnad mellan 45mm och 70mm isolering.


Daniel

Recommended Posts

Hej

Detta rör egentligen inte musik på något sätt, men är inte medlem i något annat byggforum och litar på uppgifterna jag får här ifrån.

Vi som bor överst i vår bostadsrätt har köpt loss vinden och har tänkt att bygga på de befintliga lättbetongväggar som just nu är lägenhetsavskiljande. Jag har fått i uppgift att kolla upp skillnaden melan 45 mm och 70 mm isolering vad gäller ljudisolering.

Vi vill givetvis ha det så bra som möjligt men är det ingen större skillnad så är det smidigare för oss med 45mm. Är det någon som vet hur stor skillnaden blir och hur det yttrar sig? Är det att tjockare isolering dämpar lägre i basen? Finns det några dokument eller siffror på detta och om någon vet var man hittar detta så får ni gärna länka dit.

Tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Detta rör egentligen inte musik på något sätt, men är inte medlem i något annat byggforum och litar på uppgifterna jag får här ifrån.

Vi som bor överst i vår bostadsrätt har köpt loss vinden och har tänkt att bygga på de befintliga lättbetongväggar som just nu är lägenhetsavskiljande. Jag har fått i uppgift att kolla upp skillnaden melan 45 mm och 70 mm isolering vad gäller ljudisolering.

Vi vill givetvis ha det så bra som möjligt men är det ingen större skillnad så är det smidigare för oss med 45mm. Är det någon som vet hur stor skillnaden blir och hur det yttrar sig? Är det att tjockare isolering dämpar lägre i basen? Finns det några dokument eller siffror på detta och om någon vet var man hittar detta så får ni gärna länka dit.

Tack för hjälpen.

Isoleringen i sig isolerar inte så mycket (och framförallt inte i basen). Den är där mest där för att minimera resonanser i strukturen och mellan paneler. Massa (vikt) tjocklek, fysisk isolering från andra ytor och framförallt hur tätt konstruktionen är byggd är de viktigaste faktorerna.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Så sammanfattningsvis kan vi säga till byggarna att köra på 45mm isolering, men att lägga krutet på att fysisk isolering samt att hålla det tätt?

Finns det någonstans där man kan läsa sig till en skillnad mellan isoleringen utan att behöva vara något slags geni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Dom bitarna har jag redan läst igenom faktiskt, men det var ett tag sedan.

Du har ju förstås helt rätt i vad du säger, jag skulle mest vilja veta vad skillnaden blir om jag, låt säga, har 2 cm luftspalt, 70 mm isolering och ett lager gips, jämfört med 2 cm luftspalt, 45 mm isolering och ett lager gips. Blir det ens märkbart?

Jag menar du givetvis att båda väggarna är byggda efter konstens alla regler, dvs frikopplade från tak och kolv med stepisol eller liknande, och helt täta.

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Frederik (oregistrerad)

Hej Daniel!

Tyvärr har jag inget svar på din fråga. Jag håller själv på att bygga en musikstudio.Inspelningsrum på 10 kvm och kontrollrum på 10 kvm.

Jag använder 70 mm reglar med stenull emellan. Jag blev avrådd från att ha flera lager gipsskivor mot ytterväggarna eftersom kylan flyttar sig mer inåt i väggen då. Men vad jag förstått så är det innerväggar du skall isolera (?)

Nu tänker jag ha dubbla gipsskivor mot innerväggaran, detta för att få olika tjocka väggar i inspelningsrummet.

Jag har dessutom snedställt 2 väggar så att motstående väggar ej blir paralella. Detta för att undvika stående vågor.

Jag ville inte bygga ett rum i rummet som man gör då man bygger en professionell musikstudio eftersom det då inte blir myckat kvar av rumsytan.

Jag bor ensam i en stor fastighet så jag kommer inte att störa någon eller bli störd från inkommande ljud. Vad jag har föstått så är det extremt noga med att täta mellan väggarna, i alla skarvar. Jag skall köpa mycket fogskum.

Jag har läst att man rekommenderar 95 mm reglar med 95 mm stenull av låg densitet emellan. I så fall skulle 70 mm vara att föredra.

Mvh

Frederik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst på lite mer och insett att i det läge vi är nu kommer det att räcka med 45mm. Kommer troligtvis att istället satsa på tvålager gips om ett mot förmodan inte skulle räcka.

Frederik:

Kör för allt i världen inte på fokskum om du ska täta! Det har dom använt på våra befintliga avskiljande väggar på några ställen och ljudet går rakt igenom detta. Kör på vanlig fog på tub istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frederik (oregistrerad)

Hej Daniel!

Vad är det för skillnad på Fogskum och vanlig fog på tub?

Jag köpte fog på tub. Jag kopplar på en lång pip längst ut.

Sedan när jag trycker på tuben nästan exploderar fogskummet ut.

Denna sort har jag.

Ang. stående vågor så lär ju dessa minska med ett assymetriskt

Mvh

Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. stående vågor så lär ju dessa minska med ett assymetriskt

Mvh

Thomas

Inte så mycket som folk tror. Max 5-10% skillnad (amplitud & TR60), antalet stående vågor är oftast samma oavsett form (om samma volym) enl. de studier som gjorts (som jag sett*). De negativa konsekvenserna är oftast för stora i relation till detta.

* Master Handbook of Acoustics, (Everest, F Alton), sidan 282-285 (fjärde utgåvan).

Link to comment
Dela på andra sajter

antalet stående vågor är oftast samma oavsett form (om samma volym) enl. de studier som gjorts (som jag sett*).

* Master Handbook of Acoustics, (Everest, F Alton), sidan 282-285 (fjärde utgåvan).

Appropå det. Såg en video med Ethan Winer och hans gubbar där de visar på utsläckningar av frekvenser i ett vanligt symmetriskt rum som inte går att härleda till rummets dimensioner.

De ger däremot ingen förklaring till hur dessa uppstår.

videos6.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå det. Såg en video med Ethan Winer och hans gubbar där de visar på utsläckningar av frekvenser i ett vanligt symmetriskt rum som inte går att härleda till rummets dimensioner. De ger däremot ingen förklaring till hur dessa uppstår.

SBIR kanske...? (Har inte kollat.)

Link to comment
Dela på andra sajter

SBIR kanske...? (Har inte kollat.)

Som då är beroende av avståndet mellan högtalare och vägg? Räknar man med SBIR från närmaste reflekterande yta eller alla (sex) ytor i ett rektangulärt rum?

Deras huvudtes verkar vara att alla frekvenser släcks på någon plats i ett rum.

Ethan och gubbarna mäter upp tre punkter varav en vid swetspot. De två andra ganska nära bakre vägg. Jag uppfattar det som att de valt de tre frekvenserna för att de inte ligger i närheten av någon av de axiala, tangentiala och.. obliqa (på svenska?). Sedan har de spelat upp de frekvenserna genom högtalare och gått runt i rummet med mätmick för att hitta dalar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som då är beroende av avståndet mellan högtalare och vägg? Räknar man med SBIR från närmaste reflekterande yta eller alla (sex) ytor i ett rektangulärt rum?

Deras huvudtes verkar vara att alla frekvenser släcks på någon plats i ett rum.

Ethan och gubbarna mäter upp tre punkter varav en vid swetspot. De två andra ganska nära bakre vägg. Jag uppfattar det som att de valt de tre frekvenserna för att de inte ligger i närheten av någon av de axiala, tangentiala och.. obliqa (på svenska?). Sedan har de spelat upp de frekvenserna genom högtalare och gått runt i rummet med mätmick för att hitta dalar.

SBIR-relaterade dippar kan förekomma även efter två eller fler reflexer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Daniel!

Vad är det för skillnad på Fogskum och vanlig fog på tub?

Jag köpte fog på tub. Jag kopplar på en lång pip längst ut.

Sedan när jag trycker på tuben nästan exploderar fogskummet ut.

Du ska inte ha den gula som expanderar, utan latexfog (den vita).

latexfog/acrylfog/akustikfog/målarfog

http://www.byggmax.com/image/products/534x...110_534x534.jpg

http://www.k-rauta.se/Bilder/Artiklar_Inre...dax_250x529.jpg

http://www.miljoeogsundhed.dk/filarkiv/sikacryl_s.jpg

Inte fogskum som ser ut så här:

http://www.byggahus.se/attachments/forum/v...nd-fogskum2.jpg

Se bara till att komma djupt in i springor och hörn så blir det inte några svaga punkter

Det jag märkte var att ljudet gick rakt igenom fogskummet, det är ju så sprött och lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

SBIR-relaterade dippar kan förekomma även efter två eller fler reflexer.

Där sa du något. Att tänka akustik har hög aha-faktor. 😕

Har alltid tänkt mig att energin från den reflekterade ljudvågen behöver vara ungefär lika stark som direktljudet från högtalaren.

Men även när ljudtrycket från reflektionen är betydligt svagare uppstår en utsläckning som i bästa/sämsta fall är hörbar.

Sorry att jag tog tråden utanför ämnet! Tror jag startar en ny tråd om det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frederik (oregistrerad)

Hej Daniel!

Enl. en byggare jag känner så är ej Latexfog så bra eftersom den torkar ut.

Det finns andra mer gummerande typer som är mer lämpliga

Mvh

Frederik

Link to comment
Dela på andra sajter

"""Där sa du något. Att tänka akustik har hög aha-faktor.

Har alltid tänkt mig att energin från den reflekterade ljudvågen behöver vara ungefär lika stark som direktljudet från högtalaren.

Men även när ljudtrycket från reflektionen är betydligt svagare uppstår en utsläckning som i bästa/sämsta fall är hörbar."""

En total utsläckning kan inte ske från en reflekterande ljudvåg, då denna aldrig kan vara lika stark som direktljudet förstås.

Det finns inget material i som kan "skicka tillbaks" allt ljud.

Reflektioner i sig har fått en riktigt dåligt rykte::: burkigt, diffusioner, bla bla bla. En bra konserthall eller annat ställe där livemusik spelas undviker definitivt inte reflektioner. Det gäller bara att veta vilka man vill ha. Dämpade rum dödar allt liv i alla instrument utom Casio CTK-460 möjligtvis. http://www.billebro.se/myshop/myshop_images/SY141.jpg

Tänk dig att spela klassisk gitarr i ett totalt dämpat rum, det går bort.

Mickestrang/ljudingenjör

Link to comment
Dela på andra sajter

"""Där sa du något. Att tänka akustik har hög aha-faktor.

Har alltid tänkt mig att energin från den reflekterade ljudvågen behöver vara ungefär lika stark som direktljudet från högtalaren.

Men även när ljudtrycket från reflektionen är betydligt svagare uppstår en utsläckning som i bästa/sämsta fall är hörbar."""

En total utsläckning kan inte ske från en reflekterande ljudvåg, då denna aldrig kan vara lika stark som direktljudet förstås.

Det finns inget material i som kan "skicka tillbaks" allt ljud.

Reflektioner i sig har fått en riktigt dåligt rykte::: burkigt, diffusioner, bla bla bla. En bra konserthall eller annat ställe där livemusik spelas undviker definitivt inte reflektioner. Det gäller bara att veta vilka man vill ha. Dämpade rum dödar allt liv i alla instrument utom Casio CTK-460 möjligtvis. http://www.billebro.se/myshop/myshop_images/SY141.jpg

Tänk dig att spela klassisk gitarr i ett totalt dämpat rum, det går bort.

Mickestrang/ljudingenjör

Du har en poäng i det du skriver. Men varken jag eller någon annan i tråden har pratat totala utsläckningar.

Angående reflektioner i större rum som konsertlokaler. Vi hamnar på en annan nivå om man pratar rum i de storlekarna.

Starka reflektioner i små rum (10 kvm eller mindre) är en annan femma och inget som passar klassisk gitarr.

Välkommen att diskutera vidare i tråden om utsläckningar i basregistret.

Link to comment
Dela på andra sajter

"""Där sa du något. Att tänka akustik har hög aha-faktor.

Har alltid tänkt mig att energin från den reflekterade ljudvågen behöver vara ungefär lika stark som direktljudet från högtalaren.

Men även när ljudtrycket från reflektionen är betydligt svagare uppstår en utsläckning som i bästa/sämsta fall är hörbar."""

En total utsläckning kan inte ske från en reflekterande ljudvåg, då denna aldrig kan vara lika stark som direktljudet förstås.

Det finns inget material i som kan "skicka tillbaks" allt ljud.

Reflektioner i sig har fått en riktigt dåligt rykte::: burkigt, diffusioner, bla bla bla. En bra konserthall eller annat ställe där livemusik spelas undviker definitivt inte reflektioner. Det gäller bara att veta vilka man vill ha. Dämpade rum dödar allt liv i alla instrument utom Casio CTK-460 möjligtvis. http://www.billebro.se/myshop/myshop_images/SY141.jpg

Tänk dig att spela klassisk gitarr i ett totalt dämpat rum, det går bort.

Mickestrang/ljudingenjör

Vi pratar nog om totalt olika saker nu... Ingen vettig människa förespråkar döda rum.

diffusioner

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frederik (oregistrerad)

Hej Daniel!

Tack för tipset med fogmassa i stället för fogskum.

Jag skall snart kila fast observationsfönstret mellan inspelningsrum och kontrollrum.

Jag tänker fylla mellanrummen mellan fönsterkarm och befintlig vägg med fogmassa.

Det finns en del luft runt omkring som gör att karmen ej får direktkontakt med väggen.

Skall jag dreva först med stenull?

Frederik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...