Jump to content
Annons

Justera hals på en P-bas?


ONSatan

Recommended Posts

Har en Samick P-bas som jag aldrig fått riktigt "ordning på" vad gäller halsen.

Har testat att justera enl. boken som följde med min Fender Tele (det står även om P-bas där).

Men, jag tycker stränghöjden blir så sjuk höjd SAMTIDIGT som det skorrar om strängarna på en hel del av banden så fort jag spelar lite hårdare.

Nån som har några tips för hur man ska justera en bas-hals?

vad har ni för stränghöjd på era basar (är det bara jag som är bortskämd med mina gitarrer)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skämt åsido - det finns många saker att göra innan du går till verkstad och de värmer om halsen åt dig.

Antar att du både testat med dragstången och stränghöjden på stallet? Har du en äldre, svag hals kan ett väldigt hårt strängtryck böja upp halsen också. Då får du köpa strängar som belastar halsen mindre - har fått rekommenderat Thomastik åt mig.

Jag har för mig att om du trycker ner på tolfte bandet så ska det vara en millimeter mellan band och sträng på sjunde bandet.

Bilden på basen ovan har jag lämnat in till justering på malmö musik, den gick till en reparatör som är både snickare och musiker i Helsingborg. Kan se om han gör ett bra jobb, isådanafall kan jag rekommendera honom åt dig, ifall du inte får kläm på det själv.

EDIT: Ett relativt högt stränghöjd kan iochförsig vara fint. Svårspelat så in i helvete, frustrerande, javisst. Men ett gött kontraljud med Flonk i. Mitt problem är snarare att en vriden hals gör intoneringen skev. I flera år har jag accepterat att jag bara kan spela mellan andra och femte bandet och lite andra personliga saker.. men nu är den inlämnad för fixning, antar bekvämligheten kommer med åldern 😆

Tjing! Som Vallhagen säger.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att om du trycker ner på tolfte bandet så ska det vara en millimeter mellan band och sträng på sjunde bandet.

Fendermanualen säger att man med capo på första bandet ska ha nästan 0,4mm (0,015") vid åttonde bandet när man trycker ner vid sista bandet. I.e. nästan rak hals.

Samma manual har ett feltryck vad gäller stallhöjd, det står att stränghöjden vid 17 bandet ska vara S/32". Förmodligen ska detta vara 5/32" vilket är nästan 4mm.

Stämmer detta med era erfarenheter?

Jag märker att jag har för mycket krökning på min hals och kommer börja med att justera om denna...

Link to comment
Dela på andra sajter

hittade detta när jag sökte: http://www.weedhopper.org/Music/Bass_Guitar_Setup.asp

Neck Tilt

1.If you have neck tilt adjustment, loosen up the screws that hold the neck on.

2.Use the allen wrench to back off the neck tilt adjustment screw that is accessed from the hole in the plate the neck screws go through.

3.After you have loosened the tilt screw, re-tighten the neck screws. The tilt screw should still be completely slack after the others are tight. Don't worry, we'll come back to it later.

4.Next, string up the bass with the set of strings that you will be using. Try to only have about three turns of the string on each tuning peg.

5.Tune up your bass to the tuning you will be using. If the pickups look like they are too close to the strings, use a screwdriver to lower them.

String Relief

1.Place a capo on the first fret. (The strings are basically used as a straightedge)

2.To get as accurate a measurement as possible, hold the bass in the same position as you play it.

3.Hold down the string at the last fret (for me, the 24th) and measure the distance between the string and the fret at the half-way point on the finger board (for me, the 8th). This will tell you how much relief the neck has.

4.I set mine at about .5 mm between the string and the fret. Choose the proper thickness on the feeler gauge, and see if you can fit it in between the string and the fret without lifting the string.

truss_gap.jpgaction_measure.jpg

1.Once the relief is set, take off the capo and pick up the ruler.

2.Hold the ruler on the last fret of the neck (closest to the bridge) and measure the distance between the strings and the fret around the 14th fret. This tells you how high your action is. On a Bass, around 3mm on the bass side, and 2mm on the treble side should be close. If the distance is more than 3mm then you have to lower the saddles on the bridge. If the distance is less than 3mm then you have to raise the saddles on the bridge.

3.Use the correct allen wrench and adjust the screws on each saddle evenly.

4.Turn each screw 1/2 turn and recheck the measurements. The most important thing to accomplish here is to make the strings be an equal height off of the neck.

5.Don't adjust the saddles so that they are bottomed out on the face of the bridge. If they won't go down far enough, then adjust them to a reasonable point and make all the strings as even as you can, matching the lowest one. (For me the lowest one is always the G.)

6.Once the strings are all even, decide if they are still too high for your style of playing.

7.If they are too high, then the neck tilt adjustment screw needs to be tightened.

8.Loosen the neck screws, and tighten the neck tilt screw a little bit. Same as the truss rod nut, 1/4 turn is a good starting point.

9.Now tighten the neck screws again and recheck the measurement.

10.Repeat this until the height of the strings is to your liking.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med för mycket böj på halsen skramlar det mot banden långt ner på basen, typ ovanför 12te bandet om du börjar justera ner stränghöjden.

Med för lite böj, för rak hals så skramlar det i stället på de första banden när du justerar ner stränghöjden med stallet.

Man får dra ganska lite, de brukar fortsätta ändra sig lite till över natten.

LaxLaxLax stränghöjd var inte nådig! Så där såg alla billiga gitarrer och basar ut i början av 70-talet, Lucky Seven och Cort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får dra ganska lite, de brukar fortsätta ändra sig lite till över natten.

Håller tummarna för att den INTE ändrar sig. Blev nämligen helt grym! Sjukt go att spela på blev den (ligger ca på de lägre värden från Fender). Inget skrammel men man kan höra utan stärkaren att det "surrar" till efter lite hårdare anslag. Jag TROR inte det går ut i stärkaren (hann inte testa så mycket då min son låg och sov i samma hus igårkväll...).

Passade även på att rengöra greppbrädan som även fick en lättare inoljning (var lite torr). Hade inga nya strängar hemma så jag tänkte göra ett "premiärkok" av strängar men valde istället att lägga strängarna ett par timmar i lösningsmedel (vill ju inte ha rost). Stämskruvar, stall, hals, kropp mm torkades så att alla stänk, korrision, hudavlagringar etc försvann.

Summa summarum, basens ljud, finish OCH spelbarhet åkte upp flera klasser. Jäkligt nöjd (men håller som sagt tummarna för att halsen inte ska ändra sig mer...).

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...