Jump to content
Annons

Windows 7 64bit Cubase 5 32bit Reverence = OFF


MATH

Recommended Posts

Någon som provat Cubase 5 32bit i Windows 7 64bit och kört reverence pluggen?

Hos mig fungerar den inte alls...

W7 är inte supportat än för Cubase 5, men man måste ju prova...

Skulle vara bra att få det bekräftat, alltså reverence pluggen.

Skall säga att jag är aningen skeptisk till MS två senaste OS...

Tyvärr är inte XP 64bit heller supportat av Steinberg... tror jag...

Just nu fungerar Vista 64bit bäst för min del.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inbyggda reverence presets visas som 1 channel och det synns ingen bild under picture, dessutom

slutar den leverera ljud efter ett tag. Importerade impulser verkar dock fungera med bilder och allt.

64bit:s versionen av Cubase blir så konstig när man kör 32bit:s effekter, fönstret går inte att flytta mm.

Provade jbridge för ett tag sedan, men den har också sina brister.

Troligtvis har det blivit något fel på min installation, jag backar tillbaka till Vista:n istället.

Man skulle vilja frysa ner sig själv och vakna om 10 år.....

Tack för informationen iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för info!

Det verkade bara vara jag som led av problemet så jag installerade om Cubase alldeles nyss och

Reverence fungerar igen!

Troligtvis kopierades inte impulsfilerna vid första installationen, dessutom fanns det ingen avinstallations-

ikon för Cubase.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag har råkat ut för samma sak 😮

Någon som har en annan lösning på problemet eller det är installera om som TS.?

Alltså: Win 7 64 bit - Cubase 5.1.1 32 bit - Reverence fungerar inte. Impulserna finns under browsern men det laddas inte in någon bild och ingen "ljudvåg" och den fungerar liksom inte... helt död.

Link to comment
Dela på andra sajter

mjo kanske skulle slänga upp en tråd där. Kör du samma setup som mig då Vallin?

Jodå, jag kör exakt samma setup som dig med windows 7 64 bit, C5 i 32 bitar (versionen som kom för ett par dagar sen, hette kanske 5.1.1), och alla mina presets finns och fungerar i Reverence och andra plugins.

Har du kollat så att mediabay fått scanna ordentligt? Det brukar ju annars vara standardfelet när t.ex HalionOne inte hittar sina presets? Testa också att installera skivan som följer med C5 paketet "VST Media Collection" eller vad den nu heter, minns aldrig det där namnet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade installera om Cubase 5 som TS men ingen förändring här. Alla impulser är inscannade i mediabay och de går att "browsa" från reverence pluggen men det händer liksom inget när man laddar in dem.

Ingen bild, ingen ljudvåg - det bara står namnet på impulsen men pluggen funkar inte. helt död.

Det ska tilläggas att det inte är något fel på just min version. Har installerat från samma skiva på en mac pro där pluggen funkar fint. Dessutom fungerade den när jag körde XP 32-bit för några veckor sedan. Kör nu Windows 7 64bit och Cubase 5 32 bit. Detta måste vara något kompabilitetsproblem med W7.

Någon som har idèer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som varit med om liknande? Reverence vad liksom en av anledningarna till att jag skaffade 5an. Nu sitter jag och ska mixa ett projekt och så funkar inte den...

Bumpar lite nu på kvällen...

Jag öppnade ett projekt som är från Cubase Studio 4 och tänkte använda REVerence på det men då fanns det inga impulser...?

Sen stängde jag ner det igen, efter att jag sparat det "för Cubase 5" och sen öppnade och då fanns de. Skumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är installerat i rätt mapp och allt?

Ursäkta idiotfrågan men man måste ju fråga för att få veta?

Verkar ju underligt om andra med exakt samma setup inte har problem menar jag...???

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa om du kan ladda in andra .wav filer (impulser), det kunde jag göra och reverence fungerade då utmärkt,

det var bara de inbyggda presetarna som inte ville fungera.

Med ver. 5.1.1 skall ju Cubase vara W7 kompatibel dessutom (jag har ej installerat uppdateringen ännu).

Några klassiska saker som jag skulle testa om det inte fungerar:

Kopiera installationsskivans innehåll till en katalog och kör installationen därifrån

Avinstallera och kör setup:en som Administrator

Avbryt inget av de popup setupfönster som dyker upp

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg support?? Hehe... Provade deras support några gånger med MI-7 = Mission Impossible x 7 .....

Det är nog ingen större ide tyvärr, den suger rätt hårt, dessutom har man ingen möjlighet att komma i kontakt med Steinberg direkt, tyvärr.

MI-7 meddelar att de tar frågan vidare eller så säger de att Steinberg redan vet om problemet...

Inget case nr. eller någon kvittens, man blir helt enkelt dumförklarad.

Typ extra superdåligt när produkten kostar mycket pengar.

Har du ett UAD-2 DSP kort som jag, är det extra besvärligt när Steinberg inte vill hjälpa till.

Som tur är finns det workarounds som användare kommit på själva, men så skall det naturligtvis inte fungera.

De enda tipsen jag kan ge är att söka på google och i div. forum.

typ www.cubase.net

Det har fungerat för mig. Men det bygger ju på att folk delar med sig av sina erfarenheter...

Själv är bästa dräng!

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg support?? Hehe... Provade deras support några gånger med MI-7 = Mission Impossible x 7 .....

Det är nog ingen större ide tyvärr, den suger rätt hårt, dessutom har man ingen möjlighet att komma i kontakt med Steinberg direkt, tyvärr.

MI-7 meddelar att de tar frågan vidare eller så säger de att Steinberg redan vet om problemet...

Inget case nr. eller någon kvittens, man blir helt enkelt dumförklarad.

Nja, det är inte helt sant. Eftersom MI7 inte finns kvar sedan tidigt i höst så är det Steinberg man tar kontakt med. Antingen genom sin inloggning på steinberg.net, eller över telefon. Och det finns ett svenskt nummer om man tittar under support på Steinbergs hemsida:

http://www.steinberg.net/en/support/steinb...ia_english.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

MI7 finns inte kvar men jag kör fortfarande Steinbergsupport i Skandinavien. Samma nummer och samma mailadress som tidigare. support@mi7.com, 040-630 69 70. Steinbergs supportformulär kommer också till mig.

Trist att du har så dåliga erfaranheter av mig MATH. Jag har såklart aldrig för avsikt att dumförklara någon.

Mvh,

Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj,

Ingen fara, jag är bara trött på risig support.

Att inte ens få ett ärendenummer för uppföljning är för mig riktigt dåligt.

Med en så pass dyr produkt som Cubase är förväntar man sig att supporten skall fungera snabbt och utan konstigheter.

Nu var det ju inte dig personligen Emil som jag klagade på, utan företaget och dess åtaganden jämtemot Steinberg.

Den felande länken är ju Steinberg som valt att låta återförsäljarna sköta supporten som de vill, med olika resultat som följd.

Förhoppningsvis skulle RND på Steinberg vilja få reda på alla tänkbara problem som användarna har, oavsett karaktär.

Hur kan man förbättra en produkt om man inte får reda på användarnas problem?

Att få till svar att tillverkaren redan vet om problemet känns ganska ovidkommande, det har ju en viss betydelse att flera användare rapporterar samma problem.

Jag fick inte känslan att Steinberg blev varse om problemet när jag kontaktade MI-7.

Steinberg har minst ett finger med i spelet här gällande UAD-2 DSP kortet, eftersom det löser sig om man kryssar ur affinity

på CPU0 och Cubase5.exe processen i taskmanager (Windows). En workaround som vi användare fått komma fram till själva.

Det finns t.o.m. ett litet program som gör detta när man startar Cubase för att komma runt problemet, som en snäll anvädare programmerat själv.

Så skall det inte behöva vara tycker jag, Steinberg borde lösa problemet tillsammans med Universal Audio.

Nu har UAD lagt till en funktion för detta problem i senaste uppdateringen, men det fungerar inte helt perfekt.

Min egen uppfattning är att inte ens UAD som är ett stort bolag får en bra kontakt med Steinbergs RND....

Som ett sista ord ber jag om ursäkt till dig Emil, om du uppfattade detta som ett personligt påhopp! Det var inte min avsikt.

Nästa gång jag har ett problem skall jag ge Steinbergs support en värdig chans! Utan förutfattade meningar!

Jag inser just att jag kapade just min egen tråd..... Förlåt!

Hälsningar,

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

någon som hört något mer om det här reverence-problemet som tråden handlade om?

får väl kontakta supporten annars, för jäkligt att inte reverence fungerar. Har mixat ett helt projekt klart nu och har inte kunnat använda reverence på leadsången vilket var hela anledningen till att jag köpte cubase 5... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde inte vara några problem längre, de flesta inklusive mig själv har fått ordning på reverence nu.

Avinstallera Cubase och installera igen och se till att inte avbryta processen (vilket var mitt problem att jag tryckte cancel på div. popups).

Om det inte vill fungera, prova att ladda in en extern impulsfil för att se om det är pluginen eller impulsbiblioteket som strular.

Min setup är:

Windows 7 64bit

Cubase 5 32bit (från skivan, har även uppdaterat till senaste build nu, fungerar också bra)

RME HDSP PCI ljudkortet

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

biblioteket finns där och går att browsa men pluggen laddar liksom inte in bilderna och inställningarna för impulserna. Väljer jag t ex LA Studio så står det bara LA Studio men ingen bild eller annat laddas in och pluggen genererar inget ljud, den är bara död...

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt, jag hadde exakt det problemet, när man laddade presets så står det bara "1 Channel" när man kollar på information fliken.

Som sagt, det löste sig när jag installerade om.

Med popups menar jag alla installationsfönster som dyker upp, ca: 7-8 st, med bl.a. Halion one prylar, syncrosoft mm....

Kolla i biblioteket: Program Files (x86)\Steinberg\Cubase 5\VST3 Presets\Steinberg Media Technologies\REVerence

Där skall det ligga massa, typ 94 st .vstpreset filer med storleken 15KB.

Kör du 32 bit så är det utan (x86)...

Har du ändrat sökvägen när du installerar?

Jag körde default, typ "next" hela vägen

Om det ändå inte vill fungera:

Ladda ned filemon och regmon från Microsoft (sysinternals) och kör en capture precis när du laddar en preset.

Då kan man se exakt vad OS:et försöker göra, filtrera så att bara felmeddelanden syns.

Kolla även i eventviewern om du kan se några fel, speciellt i Program och system loggen.

Det verkar bara finnas en referens i registret till reverence som är av värde:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Installer\Folders

Och ett string value name: C:\Program Files (x86)\Steinberg\Cubase 5\VST3 Presets\Steinberg Media Technologies\REVerence\

Om du kör 32bit så är det utan (x86)...

Kör du MAC har jag ingen aning om vad som kan vara fel.

Kolla denna tråd (har ej läst den själv, den var så lång):

http://forum.cubase.net/phpbb2/viewtopic.p...3327b6f9eb5c0ee

Verkar vara samma problem där.

Nu när jag tänker efter så fick jag inga bilder heller när man laddade presets.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Okej, nu har jag löst detta en gång för alla.

Såhär är det: Cubase 5 har en bugg i sin installation som gör att själva Reverence-pluggen (alltså programmet) och alla VST3-presets installeras.

Vad jag däremot inte förstod var att själva ljudfilerna (impulserna) hamnar i en helt annan mapp - kör man Vista eller Windows 7 hamnar de i C:\programdata\steinberg\content\vstsound

Programdata-mappen är som default dold i Vista och W7, något jag inte visste och därför inte har kunnat upptäcka att filerna saknas. När jag idag bråkade med ett liknande Halionone-problem märkte jag att vstsound-mappen på nämnd plats var tom och började ana oro.

Innehållet som skall vara där har alltså inte installerats när jag installerat cubase utan för att få dit det var jag tvungen "utforska" cubase-skivan och under additional contents> vst sounds på skivan ligger själva .msi -installationsfilen som installerar impulserna.

Nu fungerar det som det ska.

Kanske kan vara till hjälp för någon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...