Jump to content
Annons

Hur få ut signalen från min Black Heart stärkare?


SvenTumba

Recommended Posts

Tjena gozzar und flickz! 🙂

Jo jag har en Black heart Handsome Devil rörtopp som jag vill testa köra lite impuls responser på (heter det det på svenska?)

Tänkte kolla in Recabinet 2.0 som inte kostar ett smack just nu. Jag får fixa en VST plug för att köra impulserna i också för jag har inget. Har sett att det finns ett gäng gratis varianter, keFIR är ett exempel. Nu till min fråga:

Min stärkare har bara utgångar till högtalare (jag har nu ett par fina Marshall 4 x 12'or...) det finns alltså ingen line out eller fx send på toppen. Om jag nu vill använda rörtoppen och sen ett högtalar impuls från Recabinet vad gör jag då? Jag kan ju inte koppla in stärkaren direkt i mitt ljudkort från högtalarutgångarna, då säger nog ljudkortet Tack och hej, leverpastej...

Någon som har en smart lösning?

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, fast inte enbart en redbox! Du lär ansluta en högtalare på andra änden också annars brinner trafon på förstärkaren.

Om du känner till någon elkunnig kan han/hon säkert löda ihop en sk "dummy load" åt dig som ersätter högtalaren.

Hursomhelst måste kedjan innehålla någon form av last för förstärkarens högtalarutgång.

Dvs: Förstärkare - Redbox - Högtalare/Dummy Load.

Linesignalen in i ljudkortet plockar du ifrån redboxen.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!!!!!!!!! 😎

Jag har kollat Hughes & Kettner boxen, den har ju tyvärr barra inbyggd högtalar simulering. Verkar som att man inte kan stänga av den. Jag vill kunna fixa med impulser i datorn så jag kan använda olika högtalar simuleringar där. Har inte hittat någon liknande box men där man kan enart få ut line-out signalen, någon som känner till en sån box?

Kolin, det du nämnde verkar ju smart, jag kan inte elektronik för fem öre (trummis, du vet? Haha) så det ska jag nog undvika om studion inte ska brinna ned... Vet du på ett ungefär vad det skulle kosta för att få någon att fixa en pre amp till stärkaren?

Ha en kanon söndag och som sagt: tack för svaren! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt eftersom jag inte har haft mde den där förstärkaren att göra. Men billigare än 1500 tror jag inte nån gör det för. Men låt oss säga att man plockar ut signalen vid något förstegsrör, då blir ju problemet att du missar soundet som slutstegsrören åstakommer...

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag kom på en till grej, skjut mig om jag har fel (jag är ju egentligen trummis haha)...

Vad tror ni om att använda en SansAmp Bass Driver DI? Funkar det eller är jag helt ute och cyklar? Jag vet att det är en DI box egentligen, men i och med min RLRRLRLL skada så tror jag att det finns en chans att det funkar? Anyone? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...