Jump to content
Annons

Markör till höger vid stop+stop


Strummindude

Recommended Posts

En sak irriterar mig nåt enormt när jag jobbar i Cubase. När man spelat in nåt, eller spelat upp nåt, och tryckt på stopp, så vill man rätt ofta återvända till den position i låten där man var innan man började spela upp/in. Då trycker man ju på stopp igen, och så långt är ju allt frid å fröjd.

Men i projektfönstret när man har tryckt dubbelstopp och backat så hamnar markören (cursorn, positionsindikatorn) längst till jävla HÖGER i projektvyn. Det innebär ju att jag ser inte ett skit av vad jag nyss gjort eller lyssnat på utan att scrolla eller flytta markören, utan projektvyn visar till 90 % det som finns i låten INNAN det ställe markören befinner sig på! Vad fasen ska det vara bra för!? Fruktansvärt störande, ologiskt och fullständigt korkat.

Har letat bland inställningarna i mitt Cubase 5 och försökt söka på nätet, men det är rätt svårt att veta ens vad man ska använda för söktermer. Vad jag kan minnas så har det alltid varit på det här viset i alla de versioner av Cubase som jag har testat.

Om nån har nåt tips eller har hittat var man kan skruva på nåt för att bli kvitt detta störningsmoment så vore jag hemskt tacksam om ni delar med er av tricket.

(observera att fönstret måste ha scrollat till höger under in/uppslelningen för att fenomenet skall uppstå)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
aldrig använt musen till det, alltså klickat i transportbaren. Jag stoppar med space och trycker på nollan på numpaden för att gå till ursprunglig position

Jag har iofs en Presonus Faderport att styra Cubase med, men det spelar ingen roll om jag trycker stop/stop där, trycker stop/stop med musen på transportbaren i Cubasefönstret eller om jag trycker space/0 på datorns keyboard - det funkar lika illa allting dessvärre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska testa när jag sitter framför burken igen. Har dock inte retat mig på det, så jag har i alla fall inte uppmärksammat det om jag har samma problem (C5 på windows).

Om du trycker F två-tre gånger då, blir det bättre? (F för att aktivera auto-follow, man kör tills den blir blåfärgad igen, max 3 tryckningar ska behövas). Har för mig att det brukar rätta till bilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska testa när jag sitter framför burken igen. Har dock inte retat mig på det, så jag har i alla fall inte uppmärksammat det om jag har samma problem (C5 på windows).

Om du trycker F två-tre gånger då, blir det bättre? (F för att aktivera auto-follow, man kör tills den blir blåfärgad igen, max 3 tryckningar ska behövas). Har för mig att det brukar rätta till bilden.

Tjena! Tack för hjälpen! Ja, en workaround som jag fick i natt på cubase.net-forumet ligger i samma härad som ditt tips:

Just make a Macro like this:

1. Edit - Autoscroll

2. Transport - Return to Start Position

3. Edit - Autoscroll

And then make a shortcut to this Macro.

Jag testade detta och det makrot gör precis det jag vill, dvs går tillbaks till startpositionen och placerar markören till vänster, så att den del av låten jag håller på och jobbar med åtminstone syns i bild. Jag gissar dock på att jag inte kan använda det makrot med min Faderport, och det är trist, eftersom jag ju helst jobbar med den för alla transportgrejer. Men jag har inte hunnit kika på ifall det vore möjligt eller inte ännu. Den där "Transport - Return to Start Position" verkade ju i alla fall sakna tangentgenväg när jag kollade lite snabbt i listan, så jag vet inte riktigt hur min Faderport får tag i den funktionen. Borde det inte vara numpad-0 förresten...?

Jag är som sagt rätt säker på att det här "problemet" är en grundinställning som gäller alla versioner av Cubase, åtminstone de jag testat. Om man sen retar sig på den eller inte är nog en personlig grej. För min del kan man väl säga att det växt fram, ungefär som när det bildas en blåsa på hälen av en doja som skaver lite. En skitsak egentligen, men när man väl börjat märka den så blir den omöjlig att ignorera eftersom det är så vansinnigt korkat! Jag har faktiskt inte testat nån annan DAW än Cubase, men jag har svårt att tänka mig att det här funkar likadant i jämförbara program. När man återgår till ursprungspositionen så vill man ju ha den till vänster i sin arbetsyta, så att man i sitt blickfång har de events som kommer att inträffa när man trycker på play eller record. Förstås. Det är ju hur basic som helst! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Trycker du på B så hamnar vid slutet, eller början om du trycker en gång till alternativt om du redan var vid slutet, av det senaste partiet. Så om du just har spelat in ett shredsolo och vill hoppa tillbaka dit du startade utan att hålla på och klicka massor så trycker du bara B.

Förresten, ett knep för dig kan ju vara att trycka några snabba gånger på G (zoom out) och sen på H (zoom in) så tror jag att markören ska hamna i mitten.

Edit: Testade zoomgrejen och det funkar bra. Man behöver bara zooma ut eller in en gång för att markören ska hamna i mitten igen.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Trycker du på B så hamnar vid slutet, eller början om du trycker en gång till alternativt om du redan var vid slutet, av det senaste partiet. Så om du just har spelat in ett shredsolo och vill hoppa tillbaka dit du startade utan att hålla på och klicka massor så trycker du bara B.

Förresten, ett knep för dig kan ju vara att trycka några snabba gånger på G (zoom out) och sen på H (zoom in) så tror jag att markören ska hamna i mitten.

Edit: Testade zoomgrejen och det funkar bra. Man behöver bara zooma ut eller in en gång för att markören ska hamna i mitten igen.

OK, tack Martin! Då har jag i alla fall några fler workarounds att välja bland. Favoriten so far är nog ändå makrot. Det hanterar den här återgången som jag vill ha den. Dessvärre så kan jag inte använda makrot med Faderporten. Jag kan assigna det till en knapp, men det funkar lite lattjo. Markören ställer sig bara till vänster om jag trycker på knappen medans play är aktivt. Om jag trycker stopp först och sen Faderport-knappen så hamnar markören i alla fall ute till höger. Märkligt - för så funkar inte samma makro när jag aktiverar det med en tangent på pc:n. Där ställer sig markören snällt till vänster oavsett om jag trycker stopp först eller ej... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...