Jump to content
Annons

Uppgradera Cubase


JJMusik

Recommended Posts

Ja, som rubriken låter. Tänkte uppgradera kobajs till 5an. Kör 4an idag

Har en sådan där liten nyckel som lyser rött, vad heter dem? elicenser? syncrosoft? ja ni fattar

Kan jag bara låta den sitta kvar och använda den eller måste jag köpa en ny när jag beställer uppgraderingen till Cubase 5?

Hur fungerar det praktiskt?

Vad kostar en ny nyckel om jag måste köpa en?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
okej, sweet

Vad kostar en ny sådan? min börjar se lite trött ut. Om den mekaniskt skulle gå sönder är det bara att köpa en ny sådan separat eller man är körd om man tankat ner licensen till en annan nyckel?

Du måste lämna in den gamla (trasiga) nyckeln för att få ny licenskod till en ny nyckel.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

En ny nyckel går på strax över 200:- och du kan flytta över alla syncrosoft/e-licenser-licenser till samma nyckel med hjälp av e-licenser-programmet (själv har jag 14 licenser för olika program och pluggar i min, har jag för mig...). Om nyckeln däremot skulle gå sönder, så måste den skickas till Steinberg för att licenserna ska kunna räddas - och då är du utan programmet under tiden, så var rädd om nyckeln!

Uppgraderingarna innehåller aldrig ny nyckel, utan där utgår man från att man redan har nyckel till den version man uppgraderar från. Köper man en retail-version, så ingår däremot nyckel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men går det att köpa en ny nyckel separat? Jag tänkte köpa en Upgrade till Cubase 5 från emusic.se. Om en ny dongle inte kostar mer än runt 200:- köper jag gärna en sådan med också då min befintliga är lite hängig.

Men det är kanske inte tillåtet? Jag menar att då skulle ju alla kunna köpa upgrade-paket + en ny dongle istället för en retail-version vare sig man har en tidigare version eller ej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men går det att köpa en ny nyckel separat? Jag tänkte köpa en Upgrade till Cubase 5 från emusic.se. Om en ny dongle inte kostar mer än runt 200:- köper jag gärna en sådan med också då min befintliga är lite hängig.

Men det är kanske inte tillåtet? Jag menar att då skulle ju alla kunna köpa upgrade-paket + en ny dongle istället för en retail-version vare sig man har en tidigare version eller ej?

Du kan köpa så många donglar du vill, så det är inget problem alls. Det går däremot inte att göra som du säger eftersom donglarna man köper löst, är tomma på licenser - så om man ska kunna köra med en uppdatering, så måste man ha licensen för det man uppdaterar från, så att den licensen redan finns i dongeln. Det är därför också viktigt att köpa RÄTT uppdatering...

Vilken version har du nu förresten? Om du har Essential eller någon version som har varit bundlad med ljudkort etc, som LE och AI, så har Steinberg en kampanj nu (med start 1/11), på uppgradering till Cubase Studio5; 2046:- i stället för 3075:- - och det går förstås att köpa från alla handlare. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan köpa så många donglar du vill, så det är inget problem alls. Det går däremot inte att göra som du säger eftersom donglarna man köper löst, är tomma på licenser - så om man ska kunna köra med en uppdatering, så måste man ha licensen för det man uppdaterar från, så att den licensen redan finns i dongeln. Det är därför också viktigt att köpa RÄTT uppdatering...

Vilken version har du nu förresten? Om du har Essential eller någon version som har varit bundlad med ljudkort etc, som LE och AI, så har Steinberg en kampanj nu (med start 1/11), på uppgradering till Cubase Studio5; 2046:- i stället för 3075:- - och det går förstås att köpa från alla handlare. 😛

Alla handlare utom Claes då väl? 😄

Jag har stora cubase 4 idag. Så om jag förstått dig rätt kan jag köpa en uppgradering från cubase 4 till cubase 5 och även köpa en ny tom dongle? Hur verifieras det då att jag haft cubase 4 och skaffat 5? Är inte riktigt med där...

Ska jag först lägga in min nuvarande licens på den nya dongeln och sedan tanka ner en ny licens? fattar ej

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla handlare utom Claes då väl? 🙂

😛

Njae - ALLA handlare, som sagt... 😄

Jag har stora cubase 4 idag. Så om jag förstått dig rätt kan jag köpa en uppgradering från cubase 4 till cubase 5 och även köpa en ny tom dongle? Hur verifieras det då att jag haft cubase 4 och skaffat 5? Är inte riktigt med där...

Ska jag först lägga in min nuvarande licens på den nya dongeln och sedan tanka ner en ny licens? fattar ej

Du lägger din befintliga licens på den nya nyckeln och laddar sedan ner licensen till uppgraderingen - eller så sätter du i båda nycklarna och flyttar över den gamla licensen till den nya nyckeln efteråt. Glöm inte bort att uppdatera e-licenser programvaran - för det är många som har stött på problem när de har haft en gammal syncrosoft-driver istället. Du hittar den här: http://www.elicenser.net/en/ .

Uppgraderingspaketet innehåller ett blad med ett engångs-licensnummer som man använder för att få tillgång till att aktivera den nya licensen och få ner den till nyckeln. Enkelt och smidigt om man har tillgång till Internet, men annars går det förstås också att hämta licensen om man kör e-licenser på en annan dator och sedan flyttar med sig nyckeln dit den ska vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Denna tråden e väl död antar jag, men iallfall...

Den hjälpte till att reda ut begreppen när jag väl fått mitt paket med Cubase 5 och skulle uppgradera från 4.

När jag fick paketet började jag undra om leverantören av misstag hade skickat fullversionen, eftersom jag hade i princip väntat mig ett kuvert med en CD i. Nu kom ett paket som var både tyngre och större än originalversionen. Dessutom var det en ny dongle med...Inget stod att läsa om det i den medföljande dokumentationen. Efter en (inte särskilt noggrann, skall medges) efterforskning på Steinberg.net var jag inte ett dugg klokare.

Hittade till slut svaret genom att googla mig fram till detta forum. 😄

Vill slutligen passa på å gnälla lite på mjukvarutillverkarna som tycks dras med uppfattningen att alla e datanördar, och att internet uppkoppling e självklar. Personligen vill jag nog hålla internet borta från den dator jag pysslar med musikproduktion på. Både internet och datorns hantering av internet trafik är fylld av smuts, så för att minimera risken för datorcrashar, och samtidigt möjligheten att bibehålla datorn hyfsat snabb håller jag internätet så långt bort som möjligt från "produktionsdatorn". Fast när man ska börja mixtra med aktiveringskoder blir de ett fasligt springande mellan olika datorer. Jag höll exempelvis på en halv dag bara för att aktivera Stormdrums iLok.

Som fildelnings motståndare förstår jag samtidigt deras problem, men att skicka lite utförligare information om hur man går tillväga för att aktivera koderna borde väl inte vara så svårt. Ibland är det också så att länkar som medföljer paketen inte finns längre och/eller gränssnitt bytts ut som ytterligare försvårar en allaredan komplicerad procedur.

Jag kan väl inte vara ensam om att vilja ha separata datorer för dessa två ändamål, eller? 🤪

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...